Kuten olen antanut ymmärtää, olen käynyt ulkomailla. Eilen kotiuduttiin viikon reissusta saksanmaalle. Ja kuten olen antanut ymmärtää, harrastan valokuvausta; olen harrastanut jo kolme vuotta! Tai oli minulla joskus 80-luvun alussa jo järkkäri, mutta tietysti silloin filmisellainen. Opiskelijana oli varaa silloin tällöin ostaa rulla filmiä, joko 400 ASA:n tai 200 ASA:n. Hartaasti ja huolella kuvattiin, kaikki 24 tai 36 kuvaa, tai kun oikein tarkasti latasi, sai yhden ylimääräisen! Ja sitten se filmi kiikutettiin kuvaamoon lähetettäväksi kuvavalmistamoon, ja muutaman päivän vesikielellä odottelun jälkeen päästiin ihailemaan. Tai tutkimaan, mitä tällä kertaa meni pieleen. Eikä olleet kuvat ilmaisia, ei. Niinpä tuli jopa jonkun verran mietityksi, mihin suuntaan räpsi.
Oi niitä aikoja.
Nyt viikon reissun aikana kameran suljin oli räpsähtänyt 870 kertaa. Kun ei se maksa mitään, nollapäästöt kuin sähköautoilussa! Tämän päivän olen nyt aika intensiivisesti istunut koneen ääressä. Kymmenesosa otetuista kuvista on nyt käsitelty, täkitetty, tallennettu omalle kovalevylle ja osa pilveen. Yheksän kymmenesosaa odottaa vuoroaan. Roskiin menee enemmän kuin talteen, mutta kaikki on katottava ennen poistamista.
Saiskohan jostain sellasen kameran, mihin pitäis aina laittaa kahen euron kolikko, ennenkun sillä sais kuvan?
Jos jotakuta kiinnostaa, niin laitan linkin tuohon ensimmäiseen sarjaan. Siinä on ensimmäisen retkeilypäivän kuvista puolet, ensimmäisen kohteen kuvat. Reussensteinin linnan rauniot Schwäbische Alb -vuoristossa, ja samalta mäeltä räpsityt maisemat. Puplikkikuvat, naamakuvat on privaatteina eli ei julkiseen jakeluun. Ettei kukaan pelästy.
https://flic.kr/s/aHsmCZnaqBjaakkovaakko
PS. Huomasin, että Saksa on tiheästi asuttu maa. Tuossa tiheästi asumisessa on se hyvä puoli, että sinne tiheitten asumisryppäitten välliin jääp runsaasti ihan tyhjää tillaa, missä on hyvä vaellella, retkeillä, kulkea ja hengittää. Moottorpyörällä ajaminen sinne tyhjän keskelle näkkyy olevan vaan joka paikassa ankarasti kielletty, ettei siellä leikkiendurolla mittään virkaa näyttäs olevan?