Juu, sillä siinä oli niitä pisteitä siinä kommentin perässä, että sarkasmin puolella.
Niiko oon varmaan aikasemminkii selvittäny, miulla on edelleen vuoskymmeniä, jos ei satoja, sitten ite tehty peräkärri. Sillon opiskelijana ja kilpamoottoripyörien harrastajana, kesätöissä ollessa, sellanen erinäisten vaiheitten jälkeen synty. Projektia tukivat ja siihen osallistuivat työnantaja merkittävällä panoksella, osin tietämättään, sukulaiset, ystävät, naapurit ja varmaan joku muukin. Itteni kannalta siinä saatto siihen aikaan olla pieni ajatuksen poikanen, eli ehkä pienemmin sijotuksin synty mitä sillon ois uus maksanu, ja ehkä tuohon nimenomaseen käyttöön osuvampi eli lava tarpeeks allaalla rossipyörän kuskaamiseen. Kahiste oon raapannu ja maalannu kulmateräksestä tehyn rungon, uusinnu kaikki vanerit, ja samalla laittanu yhen kerran ite ja toisen kerran poika uuvet sähköliitokset ja töpselit. Viime remontissa siihen tehtiin kuomu. Ite, pojat autto, ja muutama kaveri. Kuomun raaka-aineitten hankinnassa oli vielä muutama sponsori (tietämättään nekin), mutta silti ne raaka-aineet makso suunnilleen saman ko mitä ois uus kuomullinen kärri maksanu tarjouksessa... mutta oli siinä laatuaikaa yhtenä talvena, ko poikien kanssa sitä kuomua väsättiin. Muistaaksein oltiin toista kertaa lähössä tallille ko nuorempi poika kysy, onks hänenkin pakko lähtee...
Normaaleista tee-se-itse -projekteista poiketen tuo kärri on kuitenkin palvellu ihan hyvin, eikä suunnittelussa oo käyny isoja mokia, kuomu toimii, sen kaasujousien mitotuksen osasin - ihme kyllä - laskee kerralla kohilleen, kumi-vääntösauvajouset iskunvaimentimilla lisättynä tekkee aika tasasen kyyvin. Jos ei ajankäyttöä laske, eikä syntyneitä kustannuksia, niin järkiprojekti, järkiprojekti se on ollut.
Jossain siitä on kuvia, kuomuprojektista varsinkin, vaan en tähän hättään löyvä.
Pientaloeläjälle kärri on kuitenkin aika tarpeellinen vehjes. Ymmärsitkö Markku ostaa tarpeeks ison?
jaakkovaakko
PS. Taitaa olla joo omatekosille kovemmat vaatimukset lujuuslaskennan puolella. Jos johonkin uniikkiin käyttöön haluais ite tehä kärrin, vois olla rahanarvonen idea ostaa sellanen omatekonen tarpeeks halvalla, mitä ei oo poistettu kilvistä...