Kirjoittaja Aihe: Mitä tuli tänään touhuttua  (Luettu 4510545 kertaa)

Joulukuu 12, 2017, 08:43:56 ap
Vastaus #8295

Lauri Puirola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Onko ulko vai sisäkierre?

L&K.

Joulukuu 12, 2017, 11:31:06 ap
Vastaus #8296

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Mannesimiä kun hitsataan piitää olla kaappi johon syötetää suojakaasua, rupee muuten palamaan kuin sädetikku eikä sammu kuin hiekkaan upötettuna. Ei montaakaan paikkaa löydy, kysy paikallisesta koneistamosta ne tietää lähimmän/edullisimman paikan.

Joulukuu 12, 2017, 12:45:17 ip
Vastaus #8297

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Puukkoa rustailin tyttärenpojalle.

Tuo alahelan sovitus on käyttöpuukon tärkein homma.
Jos sinne helan rakoihin pääsee esimerkiksi kalanperkaus jätöksiä niin basillit ja virukset pääsevät jylläämään.

Nyt tein täydellisen tiiviin sovituksen.
Juotin messinkihelan viilauksien jälkeen hopealla.
Tuossa kuva.

Sillain vaan uteliaisuuttani kysyn jos sopii. Alahela paikallaan, hopeajuotos, ollaan kirkkaasti päästölämpötiloissa. Miten suojaat terän päästö pehmeniseltä kun juotat? Kun päästölämmöt teräkselle on alhasempia kun hopeajuotoslämmöt. Toisaalta, jos suojaa teräksen turhalta lämmöltä niin hopeajuotoshan on tavallaan turhaa. Tai siis eihän se turhaa ole tietenkään noin bakreetimielessä. Tiivistäähän se sauman vaikkei teräs tarpeeksi kuuma hopeajuotokselle oliskaan. Toisaalta, tinakin toimii tarkoituksessa yhtä hyvin, mutta alemmassa lämmössä.
Mä oon tehny niin että 5mm messinkilappuun poralla teen kevennyksen melkeen läpi. Sitte ruodon muotosella meistillä lyön siihen reiän, pienemmän kun ruoto. Pinta puhtaaksi ja kiilto pintaan. Sitte putkenpätkällä ja isolla vasaralla lyön sen paikalleen. Istuu kun paska Junttilan tuvan seinäpaperissa. Laiska kun olen niin pari tempasua on kivampi kun viilailu.
Joskus aikoinaan puukkokursseilla noita heloja viilattiin tuntitolkulla, kun hommasta olis selvinny muutamalla lyönnillä parissa minuutissa ja lopputulos paljon viilailua parempi. Eihän näitä oppeja ole oikeita tai vääriä, onpahan vaan erilaisia. Ja hyvä niin. Jäin vaan ihmettelemään tota teräksen päästölämpö juttua.
Facebook.com/pajapeikko

Joulukuu 12, 2017, 13:33:12 ip
Vastaus #8298

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Näin se Rautsi on, hopeajuotos on kyllä kova mutta tinojakin on erilaisia ja se puhtaus + kunnon juoksutin nii sata vuotta pitää. Mulla on tallessa paapan tekemiä uistimia, messinkisiä ja se kupera puoli tinattu. Sitten kelin mukaan takasta tuhkaa ja vettä rättiin niin sai kiiltäväksi, yhdestäkään ei ole tinaus lähtenyt eikä kuparisesta pannustakaan. Eikö tina sula reilussa 200 astetta jolloin päästölämpötilaa ei ahdistella, tuo läpilyönti kuulosti erittäin järkevältä. Tulee just eikä tarvi hieman väljää päivää viilailla, mä panen tommoset ohjeet visusti takaraivoon vaikken puukkoja varmaan tee mut jossain muussa jutussa ehkä voi soveltaa. Veneiden lämmönvaihdin putkisto usein juotettiin fosfori kuparilla ja ei se kestä merivettä, siihen hopia oli hyvä kun messinki ja kupariputki oli vastakkain. Kallishan kunnon hopea puikko on siis semmonen jossa juoksutin päällä mutta joka paikkaan on omat aineet.

Tänään ei tehdä mitään, ehkä kaljaa vähän kun tuo siperian laikka sai mut taas kaadettua. Koira on kiltti kuin mikä ja yht äkkiä tekee pari kierrosta ympäri ja ukko nurin, ehkä monen sukupolven katukoira geenit panee parivuotiaan uroksen yrittämään karkaamista. Nyt lyhyellä taluttimella sujui hyvin mutta kun pari kohtaa jossa iso putki tien alta niin meeppä sinne mukaan kun ne pitää tutkia tarkkaan, kerran jähmettyi ja sitten hyökkäsi ja jokin vesirotta lensi pientareelle ja nuo rusakon penteleet joita riittää. Mulla on tossa heti kyltti Vaasa 5Km ja mun takapihalta on pari kilsaa metsää, se susi havaittiin 500M mun autokatoksesta, aika metsässä asun ja omakoti asukkaat moittii kun syksyllä hirvet ui saaristosta tänne ja ne syö omenat puista. Ei montaakaan vuotta ku ampusivat karhun eli ei oikein voi olla vihainen koiralle jolla voimakas metsästys vietti ja koira miettii et hyvä iltapala näkyvissä.

Joulukuu 12, 2017, 16:22:06 ip
Vastaus #8299

Matti Kivistö

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mannesimiä kun hitsataan piitää olla kaappi johon syötetää suojakaasua, rupee muuten palamaan kuin sädetikku eikä sammu kuin hiekkaan upötettuna. Ei montaakaan paikkaa löydy, kysy paikallisesta koneistamosta ne tietää lähimmän/edullisimman paikan.
50-60-luvuilla hitsattiin magnesiumia tavallisella kaasuhitsauksella ja hitsauksen jälkeen osa upotettiin kylmään veteen.
Näin kertoi sen ajan moottorisahoja korjaillut ammattilainen.

Joulukuu 12, 2017, 16:41:13 ip
Vastaus #8300

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä
Oohan siinä pieni soihdun vaara, jos hitsailee magnesiumia kaasulla.

https://www.youtube.com/watch?v=m2i9jLPXprQ
Kahden pytyn loukussa.

Joulukuu 12, 2017, 16:46:03 ip
Vastaus #8301

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Olisiko ollut enemmän juottamista, itse olen nähnyt kun justiin moottorisaha sytty palamaan kun Tigillä hitsattiin. No niitä metalleja on erilaisia.

Joulukuu 12, 2017, 18:30:16 ip
Vastaus #8302

Jaakko Latvanen

• Vieras
Miulle on jostain tullu sellanen käsitys, että magnesiumista pelkästään ei voi just mittään tehä, paitsi soihtuja.  Esmeeks moottorinlohkoissa käytetään alumiinin ja magnesiumin seosta; alumiinista saadaan lujempaa ja näin kevyempää seostamalla se magnesiumilla.  Näitä seostetusta metallista tehtyjä osia sitten kutsutaan yleisesti magnesiumiksi, vaikka magnesiumin osuus seoksessa voi vaihdella suuresti; olikohan se neljästä muutamiin kymmeniin prosentteihin.  Hitsattavuuden ja tuon syttymisherkkyyden osalta ei liene sama, onko seoksessa magnesiumia 4 vaiko 40 prosenttia, siitä syntyy nuo legendat hitsaamisesta tai muusta käsittelystä.

Joku oikeasti metallurgiaa tunteva voi oikoa tietojani, kuulopuheita hataran muistin välityksellä on ne.

muisteli ja arvaili jv

Joulukuu 12, 2017, 18:43:37 ip
Vastaus #8303

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Joo, puhdas magnesium (ja alumiini) ovat melkoisen pehmeitä metalleja, eikä puhtaasta raudastakaan oikein mitään saa tehtyä. Melkein kaikissa metalliesineissä käytetään seoksia.

Googlettelin hieman, oheisen linkin takana on dokumentti, jossa kerrotaan alumiineista ja seoksista, tavallisesti magnesiumia on seoksissa max 10%.

http://www.valuatlas.fi/tietomat/docs/metals_aluminum_FI.pdf

Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Joulukuu 12, 2017, 18:51:17 ip
Vastaus #8304

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Serkku poika sanoi et hitsaa silakan tiiliseinään mutta niin tyhmä ei ollut et magneesimia olis hitsannu, mulla oli veneessä Volgan kone joka ei ollut ollu ikinä autossa. Puulaatikossa tuli aikoinaan Konelaan, venttiilin nostimetkin oli alumenttiä. Ryssä osaa alumentin käytön, ikinä sammunut eikä vanhan luotsiveneen sydämenä ollessaan olisi sitä saanut tehdä.

Joulukuu 12, 2017, 19:13:22 ip
Vastaus #8305

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Kerro Matti mikä osa on mitä pitäisi hitsata,tunnen muutaman hitsarin.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Joulukuu 12, 2017, 23:19:11 ip
Vastaus #8306

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Näin se Rautsi on, hopeajuotos on kyllä kova mutta tinojakin on erilaisia ja se puhtaus + kunnon juoksutin nii sata vuotta pitää. Mulla on tallessa paapan tekemiä uistimia, messinkisiä ja se kupera puoli tinattu. Sitten kelin mukaan takasta tuhkaa ja vettä rättiin niin sai kiiltäväksi, yhdestäkään ei ole tinaus lähtenyt eikä kuparisesta pannustakaan. Eikö tina sula reilussa 200 astetta jolloin päästölämpötilaa ei ahdistella, tuo läpilyönti kuulosti erittäin järkevältä. Tulee just eikä tarvi hieman väljää päivää viilailla, mä panen tommoset ohjeet visusti takaraivoon vaikken puukkoja varmaan tee mut jossain muussa jutussa ehkä voi soveltaa. Veneiden lämmönvaihdin putkisto usein juotettiin fosfori kuparilla ja ei se kestä merivettä, siihen hopia oli hyvä kun messinki ja kupariputki oli vastakkain. Kallishan kunnon hopea puikko on siis semmonen jossa juoksutin päällä mutta joka paikkaan on omat aineet.

Tänään ei tehdä mitään, ehkä kaljaa vähän kun tuo siperian laikka sai mut taas kaadettua. Koira on kiltti kuin mikä ja yht äkkiä tekee pari kierrosta ympäri ja ukko nurin, ehkä monen sukupolven katukoira geenit panee parivuotiaan uroksen yrittämään karkaamista. Nyt lyhyellä taluttimella sujui hyvin mutta kun pari kohtaa jossa iso putki tien alta niin meeppä sinne mukaan kun ne pitää tutkia tarkkaan, kerran jähmettyi ja sitten hyökkäsi ja jokin vesirotta lensi pientareelle ja nuo rusakon penteleet joita riittää. Mulla on tossa heti kyltti Vaasa 5Km ja mun takapihalta on pari kilsaa metsää, se susi havaittiin 500M mun autokatoksesta, aika metsässä asun ja omakoti asukkaat moittii kun syksyllä hirvet ui saaristosta tänne ja ne syö omenat puista. Ei montaakaan vuotta ku ampusivat karhun eli ei oikein voi olla vihainen koiralle jolla voimakas metsästys vietti ja koira miettii et hyvä iltapala näkyvissä.

Tina/lyijy sekotus sulaa alimmillaan 183. Hiiliteräksen päästölämmöt lähtee siitä 190 nurkilta. Hopeajuotteessa mennään päälle 700 astetta....

Joulukuu 12, 2017, 23:52:28 ip
Vastaus #8307

Jaakko Latvanen

• Vieras
Puukkoja en oo tehny.  Mutta pienen kakstahtisen kampiakselia kun koittaa saaha lohkojen välliin ilman väkivaltaa, että jäis suoraks, on lohkojen lämmittämisessä oltava tolkku mukana.  Ainakii vanhat viisaat sannoo, että jos kuulalaakerin saap sinistymmään, ei se oo ennää niiko pitäs.  Ja se taitaa ja tapahtuu jo alle kahessasaassa, tai niillä huitteilla, mihin voip saaha lämmöt menemään kuumailmapuhaltimellakii.  Siks vissiin vanhan ajan kilpajamahamiehet mieluummin hiilihappojäillä jäähytti akselin, että saivat tarpeellisen eron aikaseks.

sivustaseuranneena jv

Joulukuu 13, 2017, 07:33:38 ap
Vastaus #8308

Jussi Kumpu

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • S Vileenin sukulais-sielu.
Jussi 044 7212497

Joulukuu 13, 2017, 07:56:31 ap
Vastaus #8309

Martti Törmä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Lunta aurailin eilen illalla,italialaisen laatutraktorin suunnanvaihtajan keppi irtosi alapäästään,onneksi?? jäi eteenpäinmeno päälle,että sain traktorin katon alle.Nyt ei traktoria tietenkään saa käyntiin,koska se eteenpäinmeno on päällä.
Varsinainen vaihdekeppi on irronnut kaksi kertaa ja on suht helppo korjata,mutta tästä suunnanvaihtajasta ei ole kokemusta.
Tila vaihdelaatikon kyljen ja takapyörän välissä on erittäin ahdas. >:(