Kirjoittaja Aihe: Mitä tuli tänään touhuttua  (Luettu 4511955 kertaa)

Toukokuu 17, 2017, 17:55:10 ip
Vastaus #7875

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Tilasitko jostain entisen neuvostoliiton alueelta halavalla?
Niiden käyttökelpoinen ei aina ole samaa kuin meillä.

Suomalaiselta pitkän linjan harrastajalta.

Käyttämättömän olisin tilannut, mutta rahat on niin vähissä ettei ole varaa sellaiseen. Ja tämän ostettuani vielä sitäkin vähemmän. Halvalla sain tämän käytetyn, mutta uskalsin ostaa kun oli kyseessä luotettavan oloinen tyyppi, jolla on pitkä kokemus näiden parissa. Ei tämä sinänsä mikään kauhistus ole, mutta kyllä nyt jää ajot kuitenkin ajamatta toistaiseksi.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 17, 2017, 17:58:43 ip kirjoittanut Martti Korhonen »
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Toukokuu 17, 2017, 18:01:09 ip
Vastaus #7876

Risto Sollo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mamu
Eiköhän laiteta kampikolehti pystyyn...

Toukokuu 17, 2017, 20:15:52 ip
Vastaus #7877

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ei ku Issikka nippuun vaan, kyllä kylälle pieni kalkatus ja kilinä kuuluu.  Siihen savun sekaan.

Joskus "Martin alkuaikoina" olin lukevinani rivien välistä tuon vanhan tavaran ja venäläisenkin, vierastamisen ihmettelyn.
 Eihän uudemmissa, saati uusissa jaappanian pyörissä sitä särmää ole sillätavoin, mutta on niillä puolensa.
 Mutta en minä sillä, etteikö jollain hyvä issikkakin olisi, tiedä vaan missä tuota piilottelee....  ;D     ehe            piiis duuds

Njoo, nykyisellään kyllä ymmärrän hyvinkin. En silti vielä luovuta, olen vakaasti sitä mieltä, että kun paremmalla budjetilla tekisi niin kyllä näistäkin ihan hyviä vehkeitä saisi. Nyt kun näistä vähän kerrassaan alkaa jotain ymmärtää, niin uskoisin, että hyvillä osilla ja ammattilaisten palveluja tietyissä kohdin käyttämällä saisin ihan hyvän ja kohtalaisen luotettavan pyörän värkkäiltyä. Kyllä näillä ajetaankin, vaativat vaan ymmärrystä ylläpidossa ja malttia tien päällä. Katsotaan luovuttamista sitten kun on saatu toimimaan. Ennen sitä luovuttaminen olisi ... luovuttamista.

Kaikki eivät joudu tekemään kahta laakeriremonttia alle tuhannen kilometrin matkalla, kuten minä olen joutunut tänä keväänä. Taitaa olla itse asiassa n. 300-400 kilometriä per koneen aukaisu tämän kevään saldo. Ensimmäisessä oli syynä kampiakselin tekijän erhe, toisessa edellisen omistajan väärin kasaama kone.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 17, 2017, 20:20:54 ip kirjoittanut Martti Korhonen »

Toukokuu 17, 2017, 20:20:25 ip
Vastaus #7878

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Kyllä kai niihinkin kampuroihin saa uusia laakereita? Eikös laakeroinnilla saa kampurasta ihan uuden veroisen, jos ei ole kiero tai kierteet ole täysin tuhottu?
 Muistelen kuulleeni tai lukeneeni, että neuvostolaitteista saa ihan soivia pelejä mm. just noilla paremmilla laakereilla ja vähän sähövermeitä vaihtamalla.

Tuossa oon Eeron kanssa just samaa mieltä että jos haluaa huoletonta mp-ajelua niin kyllähän se jaappanin tekele on just siihen käyttöön ja tarpeeseen. Täysin toimivia ja heti ajoon. 80-90 luvun vermeitä saa alk. 3 eur/kg. Jos malttaa luopua särmästä ja tyylistä?
 Mp-matkailumaailma avautuu paikallisliikenteen reittien ulkopuolellle, ja pitkän päälle se jaappanin pyörä tulee jopa edullisemmaksi ylläpitää.
 Tyyli tosin kärsii.

Toukokuu 17, 2017, 20:26:14 ip
Vastaus #7879

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kyllä kai niihinkin kampuroihin saa uusia laakereita? Eikös laakeroinnilla saa kampurasta ihan uuden veroisen, jos ei ole kiero tai kierteet ole täysin tuhottu?
 Muistelen kuulleeni tai lukeneeni, että neuvostolaitteista saa ihan soivia pelejä mm. just noilla paremmilla laakereilla ja vähän sähövermeitä vaihtamalla.

Saa noihin laakereita, ja kampiakseli on mahdollista kunnostaa. On vaan kiertokangen alapään laakerin vaihtajat ja kampiakselin tasapainottajat harvassa. Aikomus on se homma opetella kunhan saan työkalut joskus hankittua. Aiemmin juurikin kiero kampiakseli aiheutti ongelmia. Ei näihin ole mikään mahdottomuus hankkia hyvää akselia. Minulla on vaan ollut huonoa onnea näiden kanssa. Monella on IC-ura edennyt huomattavasti vaivattomammin. Sen verran pahasti tämä tauti iski, että aikeena on jatkaa tällä uralla ainakin vielä toistaiseksi.

Kiinnostavista japanilaisista pyöristä pyytävät turhan paljon. Ei nuo uudemmat niin innosta.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 17, 2017, 20:30:46 ip kirjoittanut Martti Korhonen »

Toukokuu 17, 2017, 21:16:50 ip
Vastaus #7880

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka

Saa noihin laakereita, ja kampiakseli on mahdollista kunnostaa. On vaan kiertokangen alapään laakerin vaihtajat ja kampiakselin tasapainottajat harvassa. Aikomus on se homma opetella kunhan saan työkalut joskus hankittua. Aiemmin juurikin kiero kampiakseli aiheutti ongelmia. Ei näihin ole mikään mahdottomuus hankkia hyvää akselia. Minulla on vaan ollut huonoa onnea näiden kanssa. Monella on IC-ura edennyt huomattavasti vaivattomammin. Sen verran pahasti tämä tauti iski, että aikeena on jatkaa tällä uralla ainakin vielä toistaiseksi.

Kiinnostavista japanilaisista pyöristä pyytävät turhan paljon. Ei nuo uudemmat niin innosta.
No eihän niissä totta puhuen ole yhtään mitään tunnetta herättävää, mutta 2-pyöräisenä kulkupelinä ne on ikiliikkujia. Vanhemmista japsipyöristä mitä on ollut ja tullut kokemusta, niin mm. suzukin gsx 1100 f:llä tuli köröteltyä lähes 10 vuotta, ilman mitään ongelmia. Pikku peruskorjaukset, eli etupään stefoja, muutamat pyöränlaakerit, tms. peruskulutusosaa. Vahva ja luotettava matkaratsu. Työkalulaukun tilalle uskaltaa laittaa vaikka viinapottuja, matkaevääksi.  :)
Niitä saa jo tosi edullisesti. Tyylistä annan sille 0 pistettä, niin kuin muillekin kasarimuovipyörille, mutta edullisena käyttöpyöränä annan täydet 10 pistettä.
 Jos itse pitäis nyt ostaa joku edulllinen kasaripyörä ihan arkikäyttöön, niin semmoisen kattelisin uudestaan. Ja gsx 750 f:ää saa vielä edullisemmin. Mutta mitä niitä oon joskus testannut gsx 750 f:ää, niin se on rimpulampi ajettava ja huomattavasti heikkotehoisempi kuin se 1100 f.

Toukokuu 17, 2017, 21:46:04 ip
Vastaus #7881

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Se on kyllä totta, että puoli-ilmaiseksihan noita jaappanin vehkeitä saa. Jos tästä rahatilanteet kovinkin paranee, niin voi olla että ostan jonkin sen ajan pyörän. Kyllä niissä tietyissä varhaisissa kyykyissä esimerkiksi, jo joissain matkaisemmissa pyörissä on sellaista tiettyä viehätystä. 80-luvullakin on kuitenkin tehty jotain kiintoisia ja erikoisia ratkaisuja. Vaikkapa Ducati Pasoon olen jollain oudolla tavalla viehättynyt. Tietyssä mielessä ovat aikamoisia kauhistuksia, mutta kiinnostavalla tavalla. Ja Ducati on tietenkin merkkinä sieltä kiinnostavammasta päästä. Noita on silloin tällöin näkynyt halvalla. Nyt kun ostaisi niin 20 vuoden päästä itseään kiittäisi.

Toukokuu 18, 2017, 07:36:26 ap
Vastaus #7882

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Tännään, tae viimestään ens tae seoraavalla viikolla, vaehan loputtii Volovossa vielä alla olevat nastarenkaat kitkoehin.
Eipähän sitten kulu asvaltti urille lehenhakureitillä, se kun on niät yhteiskunnan tiestön vihollinen nro 1 se semmonen nastarengas.  ::)
-pena-

Toukokuu 18, 2017, 08:15:58 ap
Vastaus #7883

Martti Törmä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Se on kyllä totta, että puoli-ilmaiseksihan noita jaappanin vehkeitä saa. Jos tästä rahatilanteet kovinkin paranee, niin voi olla että ostan jonkin sen ajan pyörän. Kyllä niissä tietyissä varhaisissa kyykyissä esimerkiksi, jo joissain matkaisemmissa pyörissä on sellaista tiettyä viehätystä. 80-luvullakin on kuitenkin tehty jotain kiintoisia ja erikoisia ratkaisuja. Vaikkapa Ducati Pasoon olen jollain oudolla tavalla viehättynyt. Tietyssä mielessä ovat aikamoisia kauhistuksia, mutta kiinnostavalla tavalla. Ja Ducati on tietenkin merkkinä sieltä kiinnostavammasta päästä. Noita on silloin tällöin näkynyt halvalla. Nyt kun ostaisi niin 20 vuoden päästä itseään kiittäisi.

Onkohan meissä Martti nimisissä sisäänrakennettu ominaisuus että pitää se kulkupeli olla erilainen ja erikoinen.
Kaverit aina moittii minuakin milloin moottoripyörästä,autosta tai traktorista.Elämä vaan olisi kovin tylsää jos kaikki ajaisivat samanlaisilla,samanvärisillä autoilla tai pyörillä.
Minua viehättää kaikki erikoiset harvinaiset kulkineet,erityisesti 70-80-luvun enduromoottoripyörät,80-lukuiset japanin erikoisuudet ja muut oudot.Paras tilanne olisi tietenkin että suomesta ei toista samanlaista löytyisi.
Mutta jos oikein paljon rahaa olisi,Kawasaki Versys 650 tai uusi 300 voisi olla se oikea ajelupyörä minulle ja niitä on kyllä muillakin.
Ja minun mielestä moottoripyörä ei saa olla musta,ei sovi minulle nykymuoti,väriä olla pittää.

Toukokuu 19, 2017, 17:44:28 ip
Vastaus #7884

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä
Kun tuosta tyylistä ja muovista puhuttiin, niin muovi ei sovi mielestäni moottoripyöriin. Ainakaan jos se on harrastekäytössä. No on minullakin -69 Suzukissa pari, mutta en ole siitä ylpeä. Eikä se sovi autoonkaan samoin syin. Tupperware astiat on ainua ku se menee mikroon. Muuten aika heikko materiaali eikä näy röntgenissä jos sattuu vahinko. Aattele jos vedät sillä muovipyörällä lipat ni ne kaikki muoviroippeet on sisuksissas.....

Eikä lastulevy sovi kalusteisiin eikä silikoni tisseihin eikä muovi kumin korvikkeeksi renkaisiin ym joitain esimerkkejä mainitakseni. Kyllä tyyli pitää säilyttää, omanarvontunto ja mennä valitsemallaan tiellä loppuun saakka tinkimättä.

Kyllä mua ainaki harmittas ihan suunnattomasti, jos Kotarin muovit ois korvattu jollain pellinräimäleillä. Joka helekkarin pyllähyksen ja könyämisen jäläkeen sais olla paukuttamassa suoraks niitä pellinräimäleitä. Nyt riittää, ku kotona pessee ne muovit. Jos ny vihtii.
Kahden pytyn loukussa.

Toukokuu 19, 2017, 18:14:48 ip
Vastaus #7885

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
 En minäkään ole hirveesti tykästynyt noihin moottoripyörien muoveihin. Jos olis rapapyörä, niin ne muovit olis just oikea materiaali, just noista Ossin mainitsemista syistä. Ja tietty niillä, kenellä se pidempi mp-matkailu on suuri osa tätä harrastusta. Itsekin vietin pitkän aikaa tätä mp-harrastusta muovien suojissa. Vaan enpä ole viettänyt mp kulkemisia enää moneen vuoteen muovien takana, vaan tehnyt paluun juurille. Tästäkin harrastuksesta löytyy niin montaa "alalajia". Antaa kaikkien kukkien kukkia.

Aika vähän on noita mp-malleja tehty 80-luvun puolen välin jälkeen, mitkä on vanhanliiton mukaan tehtyjä. Eka mallin 1400 intikka, cb 1300, gsx 1100 g. tms. jotka on ilman turhia härpäkkeitä.
 Henk-kohtaisesti tykkään enempi noista riisutuista "retromalleista".  Vaan joskus sateella ja kylmällä tulee väistämättä mieleen ne suojaavat muovit. No, otetaan se hiki riehumalla?  :)

Näillä nyky mp-ajoilla ja just fiilistelypohjalta mennään ihan sillä että tuo pyöreä etulamppu saa hoitaa tuulensuojan. Sitten jos ja kun tarvii enempi suojaa ja tavaran kuskausta, niin könytään siihen auton kotturaan.

Toukokuu 19, 2017, 18:20:57 ip
Vastaus #7886

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

No entäs jos muovi olis keksitty nykymuodossaan vaikka 30 luvulla ja alettu käyttäämään silloin pyörissä niin luulempa ettei sitä karsastettaisi yhtään,tä.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Toukokuu 19, 2017, 18:43:47 ip
Vastaus #7887

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
 Marlon Brando istumassa marlboro huulessa pyörän selässä. Matkalla kohti auringon laskua, omissa kuvitelmissaan.
 Rapaisia "gessu-ukkoja" alumiinilaatikoiden kanssa jossain p-paikalla. Menossa ei mihinkään.
 Bling-bling muoveja, jossa on kummallisia kirjain/numero yhdistelmiä. Menossa ei mihinkään.
 Wingi-ukot nappiensa/valojensa kanssa. Menossa ei mihinkään.
 Partasuu ukkoja harrikoiden kanssa. Pääsemässä ei mihinkään.
 Reps-lol miehet niissä kumiasuissaan, sen paikallisen ABC-aseman pihassa. Kiire kotia, tai seuraavan ABC:n pihaan.
 Ic-miehet. Pääsemässä ei mihinkään.
 Yms...yms...

Kaikkea pitää olla, niin eipähän käy tämäkään homma liian yks toikkoiseksi.   ???
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 19, 2017, 18:48:14 ip kirjoittanut tuomo jylha »

Toukokuu 19, 2017, 20:51:55 ip
Vastaus #7888

Viljo Lahma

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Allegro con moto
Hauskoja nuo Tuomon kuvailut...taitaa olla realistisiakin :) Noh, tänään naapurin avustuksella sain niitattua Ducatin ketjut. Luulisin uusien D.I.D.- ketjujen kestävän Bolognalaisen 64hv L2-moottorin valtavat rasitukset.  ;D muutakin säätöä siihen piti vielä tehdä mutta ehkä pian pääsee sillä fiilisteleen :)
"Pidämme kaikki moottoripyöristä jossain määrin"
Bob Dylan: No Direction Home

Toukokuu 19, 2017, 21:24:34 ip
Vastaus #7889

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

En minä mikään muovin ihailija ole ja muovi ehkä hapertuu ajan saatossa mutta kestää silti tosi pitkään ja toisekseen kaikki tämän päivän laitteet (lähes) ovat parempia ja kestävämpiä kuin ennen huonoon aikaan.Tai ainakin melkein,nyky auton kone on hyvin sisäänajettu siinä 300 000:tta kilometrissä ja ennen huonoon aikaan oli vain haaveena että autolla voisi päästä tollaseen km määrään em. pienenä esimerkkinä.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica