Eilissäpäivänä kävin IC:tä kokeilemassa ja siinähän tuo hienosti paukkui. Viimeksi kun koneen kasasin, ja joka koneen kasaus osoittautui väärin tehdyksi, oli het alkuun hankaava ääni, joka epäilytti. Näistä on niin moni tuumannut, että kuuluukin olla kaikenlaista sivuääntä niin annoin asian olla ja huonostihan siinä kävi. Nyt ei kuitenkaan ole mitään ylimääräisiä. Kaupalla kävin ja hyvin pelasi. Näinpähän näistä vehkeistä oppii, kun ei minkäänlaista koulutusta tai penskana hankittua kokemusta asiaan ole.
Tänään on hivenen pidempi reissu tiedossa, ei kuitenkaan paria kymmentä kilometriä pidempi. Ostin kesällä veneen ja lupasin purkaa ja viedä myös laudasta väsätyn telineen kaupungin venepaikalta ennen talven tuloa. Myyjä on jo kahteen kertaan soitellut, ja minä vakuutellut, että kyllä minä sen haen, älä huoli, et joudu sitä itse purkamaan. Tykkään soudella pitkään syksyllä, vaikkakin tänä syksynä on vähiin jäänyt, ja ei ole viitsinyt lautakasaa venerannassa säilytellä. Tänään sivuvaunun kanssa hakemaan teline palasina mukaan, vien kamppeet veneeseen odottamaan. Ensi viikolla sitten viimeinen souturetki, lankuista pukit kasaan ja vene nurin.
Jäi kesältä ajelut aika vähäiseksi. Rahat = bensa on ollut aika tiukalla ja kun kampilaakerit kosahti elokuussa niin puolitoista kuukautta tuli jahkailtua ennen kuin pyörä oli taas kasassa. Iski sen verran kova valokuvausinto, että jäi pyörän laittamiset täysin kakkossijalle. Vielä on onneksi sula maa. Pientä metsätielenkkiä oikein hyvin ajaa. Se vaan harmittaa kun Tampereelta pitää lähtemällä lähteä niille metsäteille. Petäjävedellä asustaessa tykkäsin siitä, että se pieni hiekkatie alkoi sadan metrin päässä. Kahtelin jo talven varalle (aloin nimittäin unelmoimaan talvisista metsätie-sivuvaunu-nuotio -retkistä) kartasta isoja teitä vältteleviä reittejä pikkuteille, mutta sillä tavalla on täällä liikenne suunniteltu, että muutama kilometri vähintään isoa väylää pitää ajaa enne pääsyä metsäteille. Ja niille en mielelläni menisi. Voi olla pakko venyttää eurosenttiä talvirenkaisiin. Jos se pieni tie alkaisi tuosta ihan vierestä niin kesärenkaillakin hyvin ajaisi, mutta Hervannan valtaväylälle ei oikein kiinnosta lähteä liukastelemaan... Joka tappauksessa talavi tulloo ja talaviajot kiinnostaa. Ja se nuotio.