No nyt kun tuli tuo ikiliikkuja-asia ratkastuks, ni pallaan tässäkii topiikissa alkuperäiseen otsikkoon: yks tämän päivän touhu oli kattoa telkkarista ameriikan supercrossin viime lauantaisen kisan finaalit. Tuo jenkkien stadioncrossisarja ajetaan talvikaudella - tammikuusta johonkin huhtikuuhun. Kisat suunnilleen joka lauantai, rataa varten ajetaan jalkapallo- tai pesäpallostadionille miljoona autokuormallista soraa ja tehhään rata. Kaks luokkaa, kakspuolikkaat ja nelipuolikkaat. 40 kuskia mukana, karsintojen, välierien ja viimetinkakarsinnan kautta 22 nopeinta finaaliin. Tiivis ohjelma, hyvät kuvaukset, hyvät selostajat (no, amerikkalaista näyttelemistä mutta asiantuntijoita joka iikka näyttötauluhempukkaa myöten). Kisoissa katsojia tuvan täydeltä eli noin 80 000 ja televisiointi suorana ameriikan lisäksi ainakin austraaliaan.
Mutta mikä parasta, muutama päivä kisan jälkeen nuo televisiolähetykset on nähtävissä netissä, kaikki karsinnat ja finaalit! Kun niitä ei mikään Suomen media seuraa, on kisa minulle yhtä suora lähetys, katson sitä lauantaina maksukanavalta tai viikolla itselle sopivana ajankohtana netin kautta ilmaiseksi, eli jälkimmäiseen olen päätynyt.
Kisat on jännittäviä, muoto hieno, hyvät järjestelyt, ammattikuskien osaamistaso on ällistyttävä, ainoa miinuspointti on että aika paljon tuolla tapahtuu loukkaantumisia, ikäviäkin. Vauhtia ei niin hirveästi ahtaalla stadikkaradalla ole, mutta kun sellainen kolmoishyppyrin hyppy jää vähän vajaaksi ja tämähtää vastapattiin...
Jos jotakuta kiinnostaa, niin amasupercross 2016 kun panee googleen hauksi, sieltä löytyy. Virallisilla sivuilla kuvan laatu paras, ainakin minun hitaan netin kautta tulee ihan pätkimättä hd-kuvaa, kun tuo chromecastin läpyskä tekee puskuria väliin.
jaakkovaakko
PS. Hain tähän osotteen, vaikka tuskin tää täällä ketään kiinnostaa, kun kerran tässä yökyöpelinä valvon:
https://youtu.be/_jOrJvINDPcTää on viime lauantain Anaheimissa ajetun kisan täysversio; karsinnat, välierät, lcq:t, välihöpinät = reilu kaks tuntia actioonia!