No tää oli eilen, mutta meni senverran myöhään etten tullut raportoineeksi.
Autotallin lamellioveen askaroin viimeinkin lukon, ovi on ollut ilman lukitsemismahdollisuutta tähän saakka. Viime kesänä viimeksi niitä lukkohiluja kattelin, setti oli semmoinen Wayne Daltonin (olikos se se toiseks pisin niistä raitapaidoista?) ovi ja varmaan kymmentä eri ovimallia varten vartavasten suunniteltu lukkorakennussarja. Mutterit ja ruuvit tietysti tuumamitoituksella, kun ameriikan keksinnöstä kyse on.
Ohjeessa oli että tarttis porata 3 kpl 3/4" reikiä, eli 19 millisiä ja karva päälle. Kolusin tallin, joka valmiiksi jo oli muuton jäljiltä mullinmallin, vielä kerran ylösalaisin etsiessäni porrasjoulukuusiporaani. En löytänyt, enkä myöskään tuumamitoitettua mutteriväänninsarjaani. Ostin sitten uuden 4-20mm kartioporan (17e) että saan oveen reiät tehtyä ja ajattelin josko pärjään tuumakoon hylsyillä. Muutama aika iso ruuvi oli itseporautuvaa mallia eikä esireikiä ollut joten akkuporahommia oli odotettavissa niidenkin osalta.
No, koko työkalunetsintähomma oli tavallaan turhaa, olin vain kompastunut omaan näppäryyteeni. Lukkohan minun oli tarkoitus asentaa jo viime kesänä ennenkuin roudaan koko työkaluarsenaalin ja pyöräprojektit ym tarvikkeet sinne talliin. Niinpä olinkin kaukoviisaasti katsonut tarvittavat työkalut valmiiksi ja pakannut ne pieneen pahvilaatikkoon joka löytyi heti kun otin lukko-osalaatikon hyllystä käteen. Siellä takanahan se oli piilossa, kartiopora, vääntimet ja kaikki.
Sittenhän itse asennus olikin ihan helppo juttu, mitä nyt niitä säppirautoja sai vähän väännellä että ovi loksahtaa lukkoon "itsestään" ilman heiluttelua. Reiät mitä tein, olivat max 14 millisiä, onneksi en heti jyräyttänyt 19 milliin vaan sovitin välillä

Asensin lukon alimpaan lamelliin, se on n 25cm maasta, nyt kun ajattelee tarkemmin niin ehkä toisiksi alin lamelli olisi ollut fiksumpi paikka, ei tarvitsisi niin paljon kyykistellä kun avaa ovea. No, toisaalta nyt saa oven auki yhdellä otteella nostaen.