Kirjoittaja Aihe: Kirpputorilöytöjä  (Luettu 524758 kertaa)

Syyskuu 22, 2015, 09:05:34 ap
Vastaus #690

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin

Oman kokemuksen mukaan nahkavaatteet eivät ole lämpimiä talviajoon, sama mitä on alla. Jopa Bilteman edullinen kelkkahaalari on paljon lämpimämpi eikä päästä tuulta läpi. Eihän se kelkkahaalari niin tyylikäs ole mutta paskat siitä, mieluummin olen palelematta.

Niin,voi olla ihan tottakin.Itseasiassa enpä muista onko minulla kokemusta nahkavaatteista talvella-jos onkin niin jostain 80 luvulta mutta hiukka kyllä epäilen.Kuvittelin vaan että se ainakin pitäis tuulta(ajoviimaa).Ja tuo Martin hankinta on ehkä vähän eri juttu kuin tavallinen vuorillinen nahkatakki ja lämpökerrasto alla.Jos sillä on Kanadassa tarenneet niin kyllä nyt yks IiSee mieskin pitäs pärjätä  :)

Ihan kuten Karikin,lämpöhaalareita eli "pilkkejä" minä oon aina käyttäny kelkkaillessa.Moottoripolkupyöräillessä ne on vähän kömpelöt&kuumat sisälle mennessä ja kuljen kyllä tavallisissa vaatteissa kun ei nyt extremepakkasia ole enää ollut.
Eräs talvi meni välillä kamppaillessa kun se pilkkihaalarin lahje toistamiseen sotkeutui ketjurattaan väliin ja kerran vedin lipatkin sen takia.
Viimetalvi puolestaan meni kokonaan työvaatteissa,nalle vuorisessa takissa ja housuissa,nekin on lämpimiä vaikka tekoainetta.

Syyskuu 22, 2015, 09:14:31 ap
Vastaus #691

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tänään tuli postissa huuto.netistä ostettu lampaannahkatakki. 40e postikuluineen. Sopivan kokoinen ja tosiaankin aitoa lampaannahkaa. Hiukan oli pelko, että onkin jotain keinonahkaa kun hintakin oli noin halpa, mutta ehta Kanadassa tehty nahkatakki sieltä tuli. Vielä tarvihtisi saman sorttiset housut niin siinä olisi käypäinen talviajovarustus.

Oman kokemuksen mukaan nahkavaatteet eivät ole lämpimiä talviajoon, sama mitä on alla. Jopa Bilteman edullinen kelkkahaalari on paljon lämpimämpi eikä päästä tuulta läpi. Eihän se kelkkahaalari niin tyylikäs ole mutta paskat siitä, mieluummin olen palelematta.

Onhan noita nahkavaatteita monenlaisia. Varmasti osa on kylmiäkin. Tuossa takissa on kuitenkin karvat sisäänpäin, ja niinpä kylmentyvä ulkokerros ei ole kiinni sisäpuolella olevissa vaatteissa. Lampaan karva toimii siis hyvänä eristeenä, ja sinne kun vielä muutama kerros kangasta sisään niin uskon kyllä että lämmin tulee olemaan.
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Syyskuu 22, 2015, 09:17:52 ap
Vastaus #692

Risto Sollo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mamu
Kylmänpitäviä hanskoja on vaikea löytää.Viimeisin kokeilu oli ylijäämävaraston topparukkaset+lapaset sisällä,ei aina tahtoneet nekään riittää,hurr :(

Edit.Lämpimänpitäviä... :P
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 22, 2015, 09:41:54 ap kirjoittanut Risto Sollo »

Syyskuu 22, 2015, 09:24:07 ap
Vastaus #693

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
En mä talvella ajele millään avonaisella, jaa jokin kaunis päivä lainaan kaverin mönkijää ja käyn mökillä.

Syyskuu 22, 2015, 10:16:04 ap
Vastaus #694

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Kyllä Suomen Armeijjan (SA-int) varusteet ja Ruotsin Puolustusvoemiin (Försvarsmakten) mopo soppii täyvellisesti talaviajjoon.

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 22, 2015, 10:19:22 ap kirjoittanut Pentti Eskelinen »
-pena-

Syyskuu 22, 2015, 10:45:01 ap
Vastaus #695

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro
Minä käytin kelkkaillessa ihan siihen tarkoitukseen tehtyjä kaksi osaisia haalareita,missään nimessä ne eivät olleet kömpelöitä kun siinä hommassa pitää pystyä liikkumaan kunnolla kelkan päällä.MP haalari on varmasti kömpelömpi.
80 luvulla kun aloitin homman niin pari vuotta taisi mennä pilkkihaalareilla mutta sitten alkoi tulla kunnon kelkkavarusteita,nämä mitkä jäivät sittemmin kelkkailun lopetettuani taisivat olla neljännet kelkkavarusteet ja koko ajan nekin kehittyivät ja paranivat joka suhteessa.
Kelkkahaalarihan ei ole mikään paksu ja niin erityisemmin topattu ja luulempa että vaatii alle aika paljon lisäeristettä jos sillä meinaa pyörän kanssa talvipakkasella pärjätä kun pyörän päällä ei juurikaan tule liikuttua ainakaan maantie ajossa.Toi kelkkahomma on pukeutumisen kannalta aika kinkkinen juttu,niitä alus ja väliasuja on käytettävä jotta saa hien pois sieltä ihon tuntumasta.Välillä siinä tulee hiki kun oikein väännetään metsätaipaleella ja sitten tuppaa tulemaan vilu hattuun kun on välillä järven selkää tai suoraa tasaista nevaa,pilkkikelkkailu on taas asia ihan erikseen.

Tässä yksi taukokuva viimeiseltä kelkalliselta lapin reissulta 2011,muistaakseni Lainion Snow Villagesta.

« Viimeksi muokattu: Syyskuu 22, 2015, 10:49:58 ap kirjoittanut Markku Juusela »
Yamaha TR1 -81 / Green Mystery
CanAm Spyder RT -13
CRESCENT Elda E-Going
Triumph CSD -29
Triumph TigerCup -62
NSU Sportmax Streetreplica -58

Syyskuu 22, 2015, 13:07:05 ip
Vastaus #696

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Moro
Minä käytin kelkkaillessa ihan siihen tarkoitukseen tehtyjä kaksi osaisia haalareita,missään nimessä ne eivät olleet kömpelöitä kun siinä hommassa pitää pystyä liikkumaan kunnolla kelkan päällä.MP haalari on varmasti kömpelömpi.

Niinno,unohdin ihan kehua että onhan minulla ihan oikeetkin kelkkailuhousut.Tai ne on monikäyttöhousut,joissa polven kohta on jo valmiiksi muotoiltu hieman mutkalle ja vyötärö nousee takaa korkeammalle kuin edestä.
Monikäyttö siksi että nimikin on "Five Season" ja prätkähommiin käy myös hyvin keväisin ja syksyisin.Tarkenee eikä tule hikikään,monikerrosrakenteen ansiosta ja pitää myös vettä.Sitäkin epäilin että käviskö lasketteluun mutten ole kokeillut..
Ja lahjaksi sain mutta ilmeisesti ostettu kirpparilta :)
Samanväristä,vihreää armeijan vuorellista,puolipitkää asetakkia olen pitäny niiden kanssa yleensä.,

Että nää on tämmösiä,nää köyhän miehen varusteet-ja semmosen joka ei niin välitäkkään kulkea valtavirran mukana  ;)

Syyskuu 22, 2015, 13:29:23 ip
Vastaus #697

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Nyt jos kuljetan aseen kotelossa saareen pitää soittaa laitokselle että saa luvan, metsästys kortti on ja jänöt mun omalla maalla. Naapurit tykkää kun otan jonkun syömästä kirsikkapuita, omenapuita, yms.

Syyskuu 22, 2015, 18:59:03 ip
Vastaus #698

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä
Kylymiä ne on kaikki vaatteet, jos ajellee toista tuntia isua tietä yli kymmenen asteen pakkasessa. Jonku verran on auttanu, kun on laittanu palan telttapatjaa takin alle rintaa ja mahhaa suojaamaan. Sanomalehti tai pahaviki toimmii  tuossa hommassa. Senku laitta narulenkin kiinni ja ripustaa kaulaan.

Vaan eipä se hyvvää nahkatakkia huononna yhttään.

Hanskoista ei niin väliksi, kun laittaa tankorukkaset. Tai vois sanua, että mulle ei oo niin lämpymiä hanskoja, että iliman tankorukkasia tarkenis.
Kahden pytyn loukussa.

Syyskuu 22, 2015, 19:11:05 ip
Vastaus #699

Kari Vähäkainu

• Vieras
Tässä olen lähdössä ajelemaan 15 asteen pikkupakkasessa Etelä-Pohjanmaalle. Yllä laadukas Nolanin umpikypärä, Bilteman kelkkahaalari, useita sukkakerroksia ym lämpimänä pitävää. Kasvoille, sormille ja varpaille tuli silti kylmä siinä noin 150 kilsan lenkillä. Kropalle ei tullut kertaakaan kylmä, välillä meinas jopa olla liiankin lämmin. Terminen (vai oliko se tekninen) alusasu on järkivalinta, siirtää kehon kosteuden ulompiin vaatekerroksiin jos vaikka välillä tulis vähän hikiki.

Syyskuu 22, 2015, 19:23:38 ip
Vastaus #700

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä
Joo, se on tietysti eri asia ajjaa nelijääkymppiä, kun satasta. Siinä on tuulen vastuski jo yli neilijä kerttaa suurempi. Uskon kyllä, että mopovauhissa tarkennee, mutta katteettomalla moottoripyörällä alakkaa vilu kappasemmaan aika herkästi. Mulla on ollu vaatetta niin palijo, kun takin alle mahttuu, mutta kylymä on tullu isolla tiellä. Pikkusilla teillä on sitte jumppaamista enämpi ja lämpyäki on riittäny.
Kahden pytyn loukussa.

Syyskuu 22, 2015, 19:38:24 ip
Vastaus #701

Timo Junno

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Jäsen 5192 (toistaiseksi)
Tuomonen AV-1 ja Tokina 80-200 tälläkertaa. Laitinpa tänne, vaikkei varsinaisesti kirpputorilta ookkaan, vaan kaverin poistoista. Hintaa kerty usseitten pullakahavien verran. Pyynti oli kahavipaketti, mutta ostin kaveriksi muutaman viinerin kö oli niin hyvännäkösiä. Ite söin niistä yhen. Niin ja tuli siinä matkasa pieni ROW1 merkkinen valamiuskassi ja pari vilimirullaa. Ja meisseli, että saa kiristellä pajonetin jalustaa jos alakaa lonksua. Kakspäinen. Se meisseli. Patteri tuntus olevan suht tyhyjä.

Linssissä oli kiinni tuomonen kiva UV viltteri vastavalosuojalla.

« Viimeksi muokattu: Syyskuu 22, 2015, 19:40:17 ip kirjoittanut Timo Junno »
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''

Syyskuu 23, 2015, 11:58:49 ap
Vastaus #702

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
moron!

Juuri äsken Orimattilan kirppikseltä nämä perinteiset
eläin/kasvikuvastot-vanhemmat v. 1954 ja tuo yksi uudempi
vuodelta 1990-on vanhan painoksen uusintapainos.

Hintaa 1e/kpl...eli 4e koko läjä! Nyt tärppäsi-olen noita
paria kirjaa etsinyt-hyönteiskirjan ostin kesällä antikvariaatista
ja se maksoi 6e. Mutta saa noita useampikin olla.

t. Markku

Syyskuu 23, 2015, 12:35:50 ip
Vastaus #703

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Joo mullakin on vanha painos hyönteiskuvastosta, perintökappale, ja vähän uudempi versio lintukirjasta, se on kirjaston poistoja kuten nuo sinunkin, huonommassa kunnossa vaan.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Syyskuu 23, 2015, 12:40:28 ip
Vastaus #704

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Perhana ku meidän kirppiksillä ei ole kuin kallista romua.