Kirjoittaja Aihe: Mikä jarruttaa kompuutterin toiimintaa?  (Luettu 30153 kertaa)

Lokakuu 30, 2009, 01:23:51 ap
Vastaus #30

Jukka Penttilä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro Kari,

kyllä tollainenkin "arvonimi" on olemassa, luultavasti vain Ruotsin puolella, eikä siitäkään mitään varsinaista hyötyä ole ollut, melkein päin vastoin kun on luullut osaavansa tuon ekonomi puolen. Valmistuin mikrotietokoneohjelmoijaksi keväällä 1978 ja voin vakuuttaa, että ne piirilevyt olivat tosi mikrotietokoneita, ohjelmointikielenä toimi ruuvimeisseli melkein paremmin assembler, ja palkatkin oli aivan p-stä. Eli ei muuta kuin yliopistoon, oli kaks vaihtoehtoa Tampere tai Uumaja, valitsin Uumajan kun olin saanut B:n ruotsista yliopplaskirjoituksissa, osasin siis ruotsia. Ja sieltä löytyi linja DATAEKONOM, eli kyllä minä dataekonomi olen, vaikka en sitä tutkintoa koskaan ulos ottanutkaan. Nyt on näitä hommia tehty kolmisenkymmentä vuotta, eikä kukaan ole vielä kysynyt yhtikään paperia, koulutodistusta tai työtodistusta, jne, joten kannatikohan tuo sittenkään olla ne pari kolme vuotta siellä yliopistonkaan kirjoilla  ???  

Dataekonomi = It-henkilö talouspuolen tiedonhallintoon :)

Jukka
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 30, 2009, 20:16:19 ip kirjoittanut Jukka Penttilä »
No, tässä sitä mennään jonnekin tulevaisuuteen, 2-pyöräiset jää vain harrastukseksi, vähintään 3-pyöräinen pitää olla alla jos meinaa pystysä pysyä, ei voi mittään.

Lokakuu 30, 2009, 09:50:49 ap
Vastaus #31

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Mielenkiintoinen nimitys tuo. Eipä ole ennen tullut vastaan.

Lokakuu 30, 2009, 11:17:17 ap
Vastaus #32

Timo Junno

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Jäsen 5192 (toistaiseksi)
Paremmalta dataekonoomi kuullostaa kuin ekodatanoomi. :)
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''

Marraskuu 24, 2009, 15:49:26 ip
Vastaus #33

Risto Nurmi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Pauli ja Jukka

Kertokaapas sitten lopullinen diaknoosi kun se lopulta selviää. Näitä jurraavia koneita kun on joka toisella. Noista F-securen ohjelmista mulla in sen verran kokoemusta, että näyttäisi nämä uudemmat toimivan hieman nopeammin. Aikanaan 6.x sarjalainen oli niin raskas, että Yliopiston tietohallintokin suosittelin vanhempaa 5.x sarjan ohjelmaa.
Risto Nurmi
sihteeri
VMPK ry

Marraskuu 24, 2009, 17:24:02 ip
Vastaus #34

Jukka Penttilä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro,

kaikkein helpoin tapa saada potkua koneeseen on seuraava:
-lataa netistä seuraavat ohjelmat Easy Cleaner, Ad-Aware ja Spybot.

Aja Easy Cleanerilla rekisterin puhdistus ja dublikaattien poisto.
Sen jälkeen puhdista haittaohjelmat pois ensin Ad-Awarella ja sitten Spybotilla.
Ennen noita ajoja, siis kaikkia kolmea, tarkista onko nille päivityksiä, jos on niin päivitä.
Jos ei vieläkään tuu potkua niin aja Windows Live, se vaatii aidon Windowsin.
Jos kyseessä on läppäri, se saattaa kuitenkin tuossa Spybotissa ja Windows Livessä http://onecare.live.com/site/en-US/default.htm lämmetä niin paljon, että sammuu. >:(
Tietenkin levyneheytys pitää tehdä säännöllisesti kaikille kiintolevyille ja niiden osioille.
Jos käytät F-Securea, niin pävitä 2010-versioon, se on kevyempi kuin 2009-versio.
Uusissa koneissa ruukaa olla tarpeeksi keskusmuistia, mutta vähänkään vanhemmissa n.3 v ja sitä vanhemmissa ei ole, jos niihin ei ole lisätty, 512Mb ei enää riitä kunnolla, kun ei tahdo 1Gb:kään riittää.  
Ja tee uninstall kaikille turhille ohjelmille.

Jos ei vieläkään löydy potkua, niin käynnistä  tehtävienhallinta Ctrl+shift+Esc(onnistuu yhdellä kädellä ;D) ja ota siitä Prosessit välilehti auki ja klikkaa Suoritin otsikkoa kahdesti, niin näät mikä prosessi vie eniten tehoa. Mee Googleen, saat vastauksen, onko tarpeellinen vai.

Vihon viimeisin keino on ottaa varmuuskopio kaikista itselle tärkeistä fileista, sähköposti mukaan lukien ja asentaa Windows uusiksi, se kuitenkin vaatii soiton Bill Gatesin firmaan, jotta asennus tulee lailliseksi. Se vaatii tietenkin kaikkien muidenkin ohjelmien uudelleen asennuksen. Itse osioin aina kiintolevyn vähintään kahteen osioon ja asennan Windowsin C-osioon ja kaikki loput sinne toiseen osioon, mikä sen kirjaimeksi sitten on laitettu. Tämän vaihtoehdon tullessa tosiasiaksi, Windows on helppo asentaa uudelleen.

Saa nähdä kuinka monelta Help Deskiläiseltä meni leipä tämän vastauksen jälkeen, näillä eväillä saa kuitenkin kotikoneet aika helposti kuntoon. ??? ??? ;D

jpe

« Viimeksi muokattu: Marraskuu 25, 2009, 10:04:37 ap kirjoittanut Jukka Penttilä »
No, tässä sitä mennään jonnekin tulevaisuuteen, 2-pyöräiset jää vain harrastukseksi, vähintään 3-pyöräinen pitää olla alla jos meinaa pystysä pysyä, ei voi mittään.

Marraskuu 24, 2009, 22:02:40 ip
Vastaus #35

Pauli Ylikoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Terve, Risto!

Mulla Ccleaner, Ad-aware ja Spybot vaikuttivat huomattavan positiivisesti, mutta kuvakansioitten avautuminen on edelleen hittaanlaista. Eikä se ole edes kiinni kuvien koosta.

Jukka, tämä nyt voi olla tyhmä kysymys, mutta miten tuo Win Live liittyy tähän? Eikö se ole lähinnä sosiaalista mediaa ja spostia yhdistävä härdelli...?
MC Röklä - - - - - - - - - - - - - - - -

Marraskuu 24, 2009, 22:21:03 ip
Vastaus #36

Jukka Penttilä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Terve Pauli,

no Pulikkalastako nää oot, Iisalamen vai Vihannin puolelta eenelosta, mää oon Raahesta(på svenska Brahestad), ääntämisen johdosta sana on jaettu kolomeen ossaan Bra hest stad, suomeksi hyvä hevos kaupunki.

Asiaan, Win Livessä on mahdollisuus myös skannata kone viruksien ja haittaohjelmien takia, se löytyy täältä http://onecare.live.com/site/en-US/default.htm

jpe 

Marraskuu 24, 2009, 22:34:52 ip
Vastaus #37

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin
Moro,

kaikkein helpoin tapa saada potkua koneeseen on seuraava:
-lataa netistä seuraavat ohjelmat Easy Cleaner, Ad-Aware ja Spybot.

Noita olen käyttänyt vuosikausia omissa koneissa, ja hyvin on pelanneet.
Alfa Romeo 159 Berlina 2.4 JTDm  -07

Autojen, Moottoripyörien ja Työkoneiden välitys Euroopasta :  

http://en-gb.facebook.com/people/Reijo-Huhtakangas/100000803162781

Marraskuu 24, 2009, 23:27:23 ip
Vastaus #38

Pauli Ylikoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Heh, niukalti Vihannin puolella eenelosta ollaan, mutta ainakin Oikian Moottoripyörän ääni kantaa valtaväylältä pihalle saakka...  :) Terveisiä vaan sinne kasikasin päähän!

ja kiitos tarkennuksesta! On ihan virallinen xp, joten pitääpä tuokin Live ottaa pirtaan.
MC Röklä - - - - - - - - - - - - - - - -

Marraskuu 25, 2009, 01:09:41 ap
Vastaus #39

Timo Vepsäläinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Joo, ja jos ei ole ihan "virallista" Wintoosaa niin blinderia kehin. Yhdestäkään käyttiksestä en ole maksanut enkä maksa, sovelluksista kylläkin. Pitäiskö autoa ostaessa se käyttöjärjestelmä maksaa erikseen, ratti ja polkimet. Tai jos moottorissa olis 200 hv niin että sais kaikki irti pitäisi hankia isompi bensatankki.
Kele, sanoo Timppa
Satunnainen Seikkailija

Marraskuu 25, 2009, 01:43:55 ap
Vastaus #40

Jukka Penttilä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro Timppa,

nuo kolome ohejelmaa ei vaadi mittään viaralliista wintoosaa, siitä vaan lattailet ja ajelet ja putsailet konneesi kaikesta krääsästä poies. Vain wintoosan live vaatii vähän enemmän sitä virallisuutta eikä sitä välttämättä ees tarvi ajaa.

jpe
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 25, 2009, 10:10:13 ap kirjoittanut Jukka Penttilä »

Marraskuu 26, 2009, 09:46:33 ap
Vastaus #41

Matti Soini

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jos sinulla on vielä se F-secure varmistamassa koneen henkisiä puolia niin katsoppa tehtävien hallinnasta, silloin kun kone hidastelee, pyöriikö siellä sellainen fssm32.exe ohjelma. Se vie helposti yli 90% suorittimen tehosta.
Googlettamalla tuon fssm32.exe löytyy paljon asiaa ja valitusta.

Marraskuu 29, 2009, 21:50:49 ip
Vastaus #42

Tuomo Mikkola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Compuutterin kanssa ongelmia. Olen yrittänyt lukuisia kertoja ladata vista service pack kakkosta, mutta aina asennusvaiheessa epäonnistuu. Olen yrittänyt netistä hakea syytä mutten ymmärrä tarpeeksi . KB948465 ja virhe koodi  win 32 result: 800B0100. Mitähän tässä teen väärin vai onko se mahdoton asennettava, sillä netissä on paljon keskustelua aiheesta, josta ei saa tarpeeksi tolkkua.

Joulukuu 01, 2009, 18:35:34 ip
Vastaus #43

Valtteri Malinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Compuutterin kanssa ongelmia. Olen yrittänyt lukuisia kertoja ladata vista service pack kakkosta, mutta aina asennusvaiheessa epäonnistuu. Olen yrittänyt netistä hakea syytä mutten ymmärrä tarpeeksi . KB948465 ja virhe koodi  win 32 result: 800B0100. Mitähän tässä teen väärin vai onko se mahdoton asennettava, sillä netissä on paljon keskustelua aiheesta, josta ei saa tarpeeksi tolkkua.

Taitaapi olla winukan palomuuri kyseessä, joka "blokkaa" service packin latauksen. Mikä virustorjuntaohjelma sulla on? Sitten voin kertoa lisätietoa.
Tunturi Sport -73

Joulukuu 01, 2009, 19:08:30 ip
Vastaus #44

Jukka Penttilä

• *
  • Jäsentiedot Poissa

En oo vistan asiantuntija, vaikka tuossa kirjahyllyssä on melkein 10 cm paksu opus sen salaisuuksista. kävin vistaa läpi jo Beta-versiona ja kielsin kaikkia meillä ja jälleenmyyntiorganisaatioissa asentamasta meidän omaa järjestelmää Vistan päälle. Onneksi onnistuin siinä lähes sataprosenttisesti. Yksi vistan suurimpia ongelmia on UAC(User Acces Control), se on parempi pitää pois päältä, sitten tietenkin Vistan "hyvät" tai ehkä tässä tapauksessa "pahat" turvajärjestelyt. Luin tuossa yhden ameriikkalaisen keskustelupalstan ohjeet juuri tuon SP2:sen asennusongelmiin, siitä mitään selvää saanut, mutta siellä oli yksi keksinyt laittaa automaattipäivityksen 3 am läntistä aikaa, niin olipa mennyt kummasti läpi, toinen oli huomannut, että eri kielisten SP2:ten kans oli ollut vaikeuksia . Kumma juttu nuo Vistan SP:t, Vistanhan piti tulla ilman SP:itä ;D

Miksi sinä sitä Vistan SP2:sta sinne koneelle yrität laittaa, paljon helpompi ja vähävaivaisempi homma on päivittää käyttis Win7:kaan, ainakin mulla pelittää tosi hyvin. Tosin XP Pro kuitenkin meillä vielä ainakin koko ensvuoden asennuskäyttis asiakasasennuksiin.

jpe