Kirjoittaja Aihe: Metsäautoja  (Luettu 3617042 kertaa)

Maaliskuu 17, 2015, 22:55:46 ip
Vastaus #6600

Antti Jokinen

• Vieras
.Gimpillä ei kyllä paljoa esikäsitellä..

Gimp onkin kuvankäsittelyohjelma.
Se pitää linkittää sopivaan skannausohjelmaan (esim. xsane), joka osaa tehdä esikäsittelyn.

Maaliskuu 17, 2015, 23:20:59 ip
Vastaus #6601

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Gimp onkin kuvankäsittelyohjelma.
Se pitää linkittää sopivaan skannausohjelmaan (esim. xsane), joka osaa tehdä esikäsittelyn.

Aha,hyvä tietää tuokin jos joskus tulee tarkempaa skannattavaa..
Lähinnä kiinnostaisikin,kuinka pakata yhdellä hiiren klikkauksella järkevästi kameralla otetut n2-3 mpix kuvat,50-350 kt tiedostoiksi.Siten että ne vielä näyttää hyvältä A5 koossa.
Anttikin tietää kyllä mikä käyttis mulla nykyään koneessa  ::)

Maaliskuu 18, 2015, 07:15:00 ap
Vastaus #6602

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ei ne harrastelijaskannerit kovin kalliita oo. Minä ostin viimekesänä canoscan 9000  tai joku semmonen. Jotain 250eur se oli. Tekee 4800x4800 ja interpoloi tuonkin vielä tuplaksi. ***un isoksi menee vaan fileet jos jotai 120 nekaa skannailee 4800:lla. Jälki minusta ok, mutta se automaattikorjaus ei jostain syystä oikeen alkanu tässä koneessa pelittää, se kaato koko skannaussoftan jos yritti käyttää. En sitten jaksanu alkaa värkkäämään.

Karvojahan ne skannaukset on täynä. https://www.flickr.com/photos/ttjunno/15650805751/ Tuossa pikkutarkkuuella kinonekasta.

Sehän tässä on ongelmana, että hölmöyksissäni innostuin suuren formaatin kameroista. 13x18 cm nega pitäisi saada skannattua. Onnistuu esim. noilla Epsonin kalliimman luokan malleilla. Eiköhän noitakin ala 400-500 euroon käytettynä löytyä. Kunhan tästä työttömyydestä pääsee niin eihän se sitten ole ongelma. Sitä odotellen.
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Maaliskuu 18, 2015, 08:00:32 ap
Vastaus #6603

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin

Sehän tässä on ongelmana, että hölmöyksissäni innostuin suuren formaatin kameroista. 13x18 cm nega pitäisi saada skannattua. Onnistuu esim. noilla Epsonin kalliimman luokan malleilla. Eiköhän noitakin ala 400-500 euroon käytettynä löytyä.
Ahaa,sitähän minä arvelin jotta negahommia..ja tyyristä se olis vieraallakin teettää :)
Kerran kysyin tarjouksen,Suomen ainoasta jäljellä olevasta dioja tekevästä yrityksestä niin yli 300€ muistaakseni olisi maksanut tiukka hinta 10 kpl dialle,skannattuna paperikuvasta.Ei ollu nääs kilpailijoita enää.
Tästä on jo muutama vuos aikaa,Dialab ja Hintsasen veljekset.Varmaan tekeevät hommia edelleen..
Olisin vain halunnut tehdä semmosen installaation huoneeseen(taulun korvikkeen) kun ostin kirpparilta oikein vanhan ja hienon jalustallisen diaprojektorin yhden dian kasetilla.Eikä ole yhtään diaa millä edes kokeilla.
Kylläpä vippas aiheen sivuun taas,mutta toisaalta-.kamerallahan niitä metsäautoja kuvataan ;)

Maaliskuu 18, 2015, 08:02:51 ap
Vastaus #6604

Antti Jokinen

• Vieras
Gimpillä onnistuu kuvan pakkaaminen helposti. Otin kokeeksi postikortin skanneriin ja skannasin sen värikuvana 2400px tarkkuudella (ei fiksua, koska alkuperäisenkään tarkkuus ole sitä luokkaa, mutta siis kokeeksi). Skannatun kuvan koko on 840Mb eli pikseleissä 14500x11000. En laita sitä nettiin, mutta näytän pienen yksityiskohdan kuusenlatvoista:

202kB pakkaamattomana jpg

36.7kB pakattuna 75%:iin (näetkö mitään eroa?)

Seuraavaksi skaalaan kuvan (Gimp-valikosta Kuva/Skaalaa kuvaa...) järkevään ruudulla näytettävään kokoon 1100x766. Kuvan koko pakkaamattomana 1,7MB on vielä liian iso lähetettäväksi nettiin. Näytän kuitenkin yksityiskohdan:

56kB pakkaamattomana.

Siispä pakataan vielä sopivaan kokoon (Gimp-valikosta Tiedosto/Save for Web...) ja säädetään pakkausaste niin, että kuvakoko jää alle täällä vaaditun 150kB)

Lopputulos voidaan tallentaa pilveen ja linkata tänne tai laittaa tänne liitetiedostona:

[ylläpito on poistanut liitteen]

Maaliskuu 18, 2015, 08:33:02 ap
Vastaus #6605

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Gimpillä onnistuu kuvan pakkaaminen helposti.
Olen kovin kiitollinen havainnollisista neuvoistasi mikäli tuo tosiaan menee noin-juuri toivomallani tavalla kuten Fotoshopissa myös "save for web" nimellä.Ei tarvii skaalata lainkaan ennen sitä.

Nyt on näes niin etten vielä löytänyt tuota toimintoa-ainoastaan "export as" tai "korvaa alkuperäinen.jpg." hiiren oikealla napilla,ja niillä olen kuvan pakannut skaalauksen jälkeen.
Ihmettelinkin jo että tässäkö kaikki.En ole tainnut juuri kurkistella sinne yläpalkkiin kunnolla tai mistä tuo löytyykään..Pitää katsella tuota vaikka tänään kun ehtii.
Pitäs lähteä kohta hakemaan kaasua naapurikylästä  ja sit jatkuu se pyykkiralli ym kivaa kotihommaa.

ps.Kävinkin jo katsomassa.Minulla on 2.8.10 Gimp.Siinä ei ole tuota valikkoa ollenkaan.Tää on joku hemmetin karvalakkiversio,Suomenkielinen-johtusko siitä?
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 18, 2015, 08:36:23 ap kirjoittanut Hannu Hartikainen »

Maaliskuu 18, 2015, 08:41:03 ap
Vastaus #6606

Pauli Ylikoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Lähinnä kiinnostaisikin,kuinka pakata yhdellä hiiren klikkauksella järkevästi kameralla otetut n2-3 mpix kuvat,50-350 kt tiedostoiksi.Siten että ne vielä näyttää hyvältä A5 koossa.

Jos, hannu, tarkoitat A5-koolla ihan printattavaa kuvaa, niin ei taida oikein löytyä hyvää sysrteemiä, jolla saisi isketyä kaksi kärpästä samalla iskulla. Pienikokoisessa netissä kätevästi levitettävässä kuvassa ei tahdo olla paukkuja tarpeeksi laadukkaaseen printtijälkeen.

Oisko liian mutkallista, jos noihin ottaisi semmoisen käytännön kuvankäsittelyyn, että olis printtikuvat erikseen ja netissä levitettävät erikseen? Kuva, joka on laadukas printattava vie väkisinkin tilaa, ja toisin päin: nettikäyttöön pakatussa kuvassa ei pienet puutteet niin helposti näy.

Sellainen yhden napin systeemi kyllä olisi, että monilla kyvankäsittelyohjelmilla voi tehdä sarjatyötä: esim. myllätä kerralla kansiollisen kuvia, joille tekee halutut toimenpiteet. Tällaisia toimenpiteitä voisi olla vaikka kuvan pikselikoon pienentäminen ja tallennettaessa pakkausasteen suurentaminen. Näin saisi yhdellä napin painalluksella samoista kuvista kaksi kansiota: printattavat ja netissä levitettävät.
MC Röklä - - - - - - - - - - - - - - - -

Maaliskuu 18, 2015, 08:56:17 ap
Vastaus #6607

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin

Jos, hannu, tarkoitat A5-koolla ihan printattavaa kuvaa, niin ei taida oikein löytyä hyvää sysrteemiä, jolla saisi isketyä kaksi kärpästä samalla iskulla. Pienikokoisessa netissä kätevästi levitettävässä kuvassa ei tahdo olla paukkuja tarpeeksi laadukkaaseen printtijälkeen.

Sori että sanoin vähän hölmösti(meinasin kyllä korjata lausuntoani)
A5:lla ajattelin suurehkoa monitoria vain..ei muuta.
Juu sen tiedänkin että printtilaatu on kova,jopa Uusimaassa jonne kerrankin piti antaa hieno kuvasarja tulipalopaikalta,oiken levylle poltettuna kiikutin sen toimitukseen-niin ei voinukkaan julkaista kun olin kuvannu vahingossa väärillä asetuksilla,pixelit ei vaan riittäneet :(
Ja minä kun meinasin että semmosta suttua kun sekin sanomalehti oli niin mitä väliä.Mut ei se mee niin..Vastaava toimittaja lähti sitten itse kuvaamaan sinne kun brankkarit jo keräs letkujaan-karseeta katsoa-tämä toimittaja työ  ;D

Oma tyttö oli mukana,kovasti kiinnosti pumput ja sammutusvermeet jo silloin.Oisko periny veressä mammalta-kuuluu FBK:n.
Huomatkaa asuun kuuluvat puukengät ja käärme kädessä  ;D

Maaliskuu 18, 2015, 09:01:37 ap
Vastaus #6608

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Nuita autoja ette kyllä enää tunnista.Minä olen nähny ne monta kertaa "elävänäkin ennen tuhopolttiaisen iskua,mutten muista silti han varmuudella nyt heti merkkejä..

Siis tämä se sama poltettu talo,siivouksen jälkeen kuvattuna näkyy mm piharakennuksen perustukset vielä.

Maaliskuu 18, 2015, 09:39:57 ap
Vastaus #6609

Pauli Ylikoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa
:D Oishan se hyvä saada jo palonaisiakin remmiin – yksikö vasta virassa koko maassa?

Vaan oisko pinon alimmainen 850-Volvo?
MC Röklä - - - - - - - - - - - - - - - -

Maaliskuu 18, 2015, 11:39:58 ap
Vastaus #6610

Kari Vähäkainu

• Vieras
:D Oishan se hyvä saada jo palonaisiakin remmiin – yksikö vasta virassa koko maassa?

Saattais vaikka ollakin. Ylemmästä tulee mieleen muna-Kadett eli Kadett E.

Maaliskuu 18, 2015, 14:14:05 ip
Vastaus #6611

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin

Saattais vaikka ollakin. Ylemmästä tulee mieleen muna-Kadett eli Kadett E.

En ollenkaan epäile raadin tunnistuskykyä ja -taitoa.Se on moneen kertaan osoittautunut käsittämättömän erinomaiseksi :)
Volvon oisin kyllä noteerannu.Saattoipa olla joku Japsi,Nissan tms alimmainen tai jompikumpi.
Opel myös voisi olla toinen..Täytyy sanoa etten varmaan sillä silmällä koskaan katellu mitä merkkiä vaikka ne kauan siinä ehti olla pyörineen kaikkineen,kunnes koitti wappu.Sammutuspäivän kuvat on merkitty 29. huhtikuuta 2006(juuri tarkistin) että lähellä wappua ainakin kuten muistelin.

Maaliskuu 19, 2015, 19:19:40 ip
Vastaus #6612

Kari Vähäkainu

• Vieras
Tuttu automerkki ja malli mutta hieman harvinaisemmalla korimallilla.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Maaliskuu 19, 2015, 19:24:19 ip
Vastaus #6613

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Onkos se C-mallin kadetti? Se töpöperäinen malli.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Maaliskuu 19, 2015, 19:25:09 ip
Vastaus #6614

Tero Kivimäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Museoajoneuvotarkastaja
City kadett