Kirjoittaja Aihe: Metsäautoja  (Luettu 3617590 kertaa)

Maaliskuu 16, 2015, 18:04:02 ip
Vastaus #6585

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Jälleen kerran minun ilokseni hinattiin tuo sama tuttu metsäauto taas pihaan.  >:(
Eihän tämä mikään rompetori ole, mutta sattuiskohan jollakin olemaan jossain metsäautossa joutilasta vw 1993-1999 vm?? 1,6 b. AEE moottorin kantta?

Maaliskuu 16, 2015, 18:46:58 ip
Vastaus #6586

Risto Saastamoinen

• Vieras
VW GU bensakoneen kansi olisi pöydällä, jos apuja niin saa hakea.

Maaliskuu 16, 2015, 19:37:39 ip
Vastaus #6587

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
VW GU bensakoneen kansi olisi pöydällä, jos apuja niin saa hakea.

Tuo metsäauto: vw polo, on ollut semmonen rojekti joka ilmestyy meidän pihaan tasaisin määräajoin. Eukon siskon ajokki, josta on tullut näköjään minun harrasteauto? :embarassed:

Mahtaakohan semmoinen gu:n kansi astua tuohon aee moottoriin? aee:ssä on 8 venttiilinen läpihengittävä kansi ja virranjakaja venttilikopan päädyssä nokan jatkona. Tuota moottori mallia: aee on käytetty ainakin polossa, golfissa ja ventossa. 55 kw. Ja käytetty joskus vuosina n. 1993-1999?
 Joissakin tuon ikäluokan volkkareissa on myös kansia joissa on virtaukset samalta puolella, ja jakaja löytyy sitten moottori lohkosta.
 Itse en tiiä volkkarin koneiden tyyppimalleista tuon taivaallisempaa.

Tämä näköinen google haulla: vw aee moottori

Voithan toki laittaa kannesta kuvan, jos sattuis käymään?: tuomo.jylha@hotmail.fi  Eiköhän siitä luonnollisesti jonkinlaisen korvauksenkin saa?
Ps. eipä taida käydä gu:n kansi. Kookoletin, ja näyttää kovin erilaiselta.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 16, 2015, 19:54:58 ip kirjoittanut tuomo jylha »

Maaliskuu 17, 2015, 13:37:12 ip
Vastaus #6588

Timo Junno

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Jäsen 5192 (toistaiseksi)
Ottootten huomioon, että tuossa pyörivässä matoruuvissa on 3- tai 4-päinen kierre. Minä kerkeä laskea noin vinhasti pyörivää. Hidas hämäläinen.

Joo

Pailun ruuvi mahtaa olla nelipäinen ja tuo toinen viis. Meleko iso ero tullee tuohon matoruuvin kierteen kulumaan jo yhen pään lissäyksellä.
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''

Maaliskuu 17, 2015, 19:51:33 ip
Vastaus #6589

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tässä on yksi pelastettu metsäauto. Tai ei se varsinaisesti metsässä ole ollut, vaan katon alla. Tosin sielläkään ei sen jälkeen kun katto sortui. Moottorikin siinä oli ennen kuin joku sen kävi kähveltämässä. Nyt on kuitenkin tallessa, ehkä joskus tulevaisuudessa liikenteessäkin.

muok. Kilpailu!
Onko etuikkunalla pressun päällä narua, vaijeria tai jotain vastaavaa vai skannatessa väärään paikkaan eksynyt partakarva?

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 17, 2015, 20:04:20 ip kirjoittanut Martti Korhonen »
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Maaliskuu 17, 2015, 20:14:46 ip
Vastaus #6590

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin

muok. Kilpailu!
Onko etuikkunalla pressun päällä narua, vaijeria tai jotain vastaavaa vai skannatessa väärään paikkaan eksynyt partakarva?

On.
Siis karva on.
Huomaa taaskin,että valokuvalla ja valokuvaajan ottamalla kuvalla on eroa-katsojankin silmissä  :)

ps.Paljonko muuten otit skannerista ulos-dpi ?
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 17, 2015, 20:16:46 ip kirjoittanut Hannu Hartikainen »

Maaliskuu 17, 2015, 20:30:31 ip
Vastaus #6591

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kiitokset. Harvoin sitä ihan valokuvaajaksi tulee tituleeratuksi.

Olisikohan tuo ollut 2400dpi. Kamerana Mamiya RB67 eli 6x7 cm kokoinen negatiivi. Objektiivi 127mm Mamiya Sekor, ensimmäistä mallia ilman pinnoitetta.

Kyllä se karva vaan oli naru tai jotain muuta. Piti ihan negatiivista tarkastaa asia. Ja nyt kun asiaa pidemmälle ajattelee niin positiiviksi käännetyssä kuvassa partakarvan kuuluisikin olla negatiivisena, eli vaaleana.

Maaliskuu 17, 2015, 20:32:38 ip
Vastaus #6592

Pasi Salomäki

• Vieras
Hieno on kuva, siitä ns propsit asianosaisille.
Mutta enemmän kuin karvan laatu kiinnostaa tuon ajoneuvon identiteetti.
Se minulle nyt kertokaa, kun itse en ma voi.

Maaliskuu 17, 2015, 20:42:20 ip
Vastaus #6593

Jasu Haapalainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Liippaako likeltä, W143 mersu?

[ylläpito on poistanut liitteen]

Maaliskuu 17, 2015, 20:46:13 ip
Vastaus #6594

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Hieno on kuva, siitä ns propsit asianosaisille.
Mutta enemmän kuin karvan laatu kiinnostaa tuon ajoneuvon identiteetti.
Se minulle nyt kertokaa, kun itse en ma voi.

Mitenkäs se nyt niin voi olla, ettei karvan laatu kiinnosta!

Mersu on kyseessä. Tarkkaa mallia en muista, mutta olisikohan ollut 30-luvun loppua.

Muok. Jasu taisi osua oikeaan. Oli puhetta, että autossa on ollut osin etulokasuojiin upotetut varapyörät.

Maaliskuu 17, 2015, 20:51:04 ip
Vastaus #6595

Pasi Salomäki

• Vieras
No ei ainakaan porsliini kiinnosta ja mersunraatojakin on ollut jossain vaiheessa, vaan ei nuin vanahoja.
Että ohhoh sentään.

Maaliskuu 17, 2015, 21:05:17 ip
Vastaus #6596

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Kiitokset. Harvoin sitä ihan valokuvaajaksi tulee tituleeratuksi.

Olisikohan tuo ollut 2400dpi. Kamerana Mamiya RB67 eli 6x7 cm kokoinen negatiivi. Objektiivi 127mm Mamiya Sekor, ensimmäistä mallia ilman pinnoitetta.

Kyllä se karva vaan oli naru tai jotain muuta. Piti ihan negatiivista tarkastaa asia. Ja nyt kun asiaa pidemmälle ajattelee niin positiiviksi käännetyssä kuvassa partakarvan kuuluisikin olla negatiivisena, eli vaaleana.

No voi hemmetti,minä kun arvelin jotta noin tarkka skanneri niin se ois karva..mahtanu olla tiedostokoko ulosotettaessa melkoinen tuolla tarkkuudella-riittikö ees 20 megaa ;)
Jaa,mutta kun kuva olikin vain 6x7 cm niin varmaan jäi pieneksi sittenkin..hmm.

Silti lopputulos on todella tarkan oloinen ottaen huomioon tuon 150 kb rajoituksen foorumin palvelimella.Millä työkaluilla mahdoit kuvan pakata,sulla joku parempi softa kuin Gimp?

Minä en joko osaa sitä käyttää vielä tai sitten se on surkea pakkaamaan..tiedostokoot jää suuriksi ja laatuu huonoksi.Tosin kuvat usein aika isoja joita otan mutta nyt olen alkanu pienentämään niitä tän Linuxin rajoitusten takia jopa alle 2 megan pikselimääriin.

Skanneri on ikivanha Canon Lide,ensimmäinen laite LED tekniikalla.
Varmaan siitä tulee 1200 dpi maximi mutta jo 150 dpi riittää asiakirjoihin enemmän kuin hyvin,ja kuviin 300-600 kun ei ole tuommosista "ammattihommista" kyse ;)

Maaliskuu 17, 2015, 21:57:03 ip
Vastaus #6597

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa

No voi hemmetti,minä kun arvelin jotta noin tarkka skanneri niin se ois karva..mahtanu olla tiedostokoko ulosotettaessa melkoinen tuolla tarkkuudella-riittikö ees 20 megaa ;)
Jaa,mutta kun kuva olikin vain 6x7 cm niin varmaan jäi pieneksi sittenkin..hmm.

Silti lopputulos on todella tarkan oloinen ottaen huomioon tuon 150 kb rajoituksen foorumin palvelimella.Millä työkaluilla mahdoit kuvan pakata,sulla joku parempi softa kuin Gimp?

Minä en joko osaa sitä käyttää vielä tai sitten se on surkea pakkaamaan..tiedostokoot jää suuriksi ja laatuu huonoksi.Tosin kuvat usein aika isoja joita otan mutta nyt olen alkanu pienentämään niitä tän Linuxin rajoitusten takia jopa alle 2 megan pikselimääriin.

Skanneri on ikivanha Canon Lide,ensimmäinen laite LED tekniikalla.
Varmaan siitä tulee 1200 dpi maximi mutta jo 150 dpi riittää asiakirjoihin enemmän kuin hyvin,ja kuviin 300-600 kun ei ole tuommosista "ammattihommista" kyse ;)

Skannasin yliopiston museon Epson V750:llä. Ihan riittävän hyvää jälkeä tuntuisi tekevän ainakin minun tarpeisiin. 35-milliset muistaakseni 4800dpi:llä skannasin. Pitäisi hommata itsellekin skanneri, mutta tahtovat vaan pirun kalliita olla. Pari skannaussessiota museolla tein ja huomasin, ettei se skannaaminenkaan aivan helppoa hommaa ole jos tahtoo esim. alivalottuneesta negatiivista saada mahdollisimman hyvää jälkeä. Pitäisi saada ajan kanssa opetella, eikä kiireellä yhdeltä istumalta.

100,7mt on tuon tiedoston koko. Vaatimattomalla kannettavalla käsittely on välillä tuskastuttavan hidasta puuhaa... Raw Therapeella ja Gimpillä jälkikäsittelyt. Pienen koon laatu selittynee mustavalkoisuudella.

Maaliskuu 17, 2015, 22:11:01 ip
Vastaus #6598

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin

100,7mt on tuon tiedoston koko. Vaatimattomalla kannettavalla käsittely on välillä tuskastuttavan hidasta puuhaa... Raw Therapeella ja Gimpillä jälkikäsittelyt. Pienen koon laatu selittynee mustavalkoisuudella.
No oli se aika iso sitten..Minulla tuo varoitti aina ennen(Windowsissa)jos koko ylittyi 100Mt.Senaikaisissa koneissa oli niin pieni työmuisti että siksi.Nykysinhän se ei ole mikään ongelma enää.
Pitääkin tutkia mikä tuo RAW  Therapia on,tai sitten jokin muu.Gimpillä ei kyllä paljoa esikäsitellä..
Luulis käytettyjä skannereita saavan sopuhintaan.En tiijä yhtään mitä ne maksaa uutenakaan.Omani ainakin oli kallein kuluttaja malli mitä silloin sai,mutta ajat on muuttuneet ja hinnat laskeneet-kai.. :-\
Vai koskeekohan se vain tulostimia..

ps.170€ näkyy olevan LIde 700 malli nyt.
http://hinta.fi/7735/canon-canoscan-lide-700f
Tarkkuus 9600 joka riittää myös 35mm dialle.
On ne hinnat laskenu pirusti.Oma kone oli hyvän matkaa yli 400€ eikä ole nuin tarkka lähellekkään.Eli varmaan halvemmallakin löytyy pätevä kone.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 17, 2015, 22:26:05 ip kirjoittanut Hannu Hartikainen »

Maaliskuu 17, 2015, 22:31:30 ip
Vastaus #6599

Timo Junno

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Jäsen 5192 (toistaiseksi)
Ei ne harrastelijaskannerit kovin kalliita oo. Minä ostin viimekesänä canoscan 9000  tai joku semmonen. Jotain 250eur se oli. Tekee 4800x4800 ja interpoloi tuonkin vielä tuplaksi. ***un isoksi menee vaan fileet jos jotai 120 nekaa skannailee 4800:lla. Jälki minusta ok, mutta se automaattikorjaus ei jostain syystä oikeen alkanu tässä koneessa pelittää, se kaato koko skannaussoftan jos yritti käyttää. En sitten jaksanu alkaa värkkäämään.

Karvojahan ne skannaukset on täynä. https://www.flickr.com/photos/ttjunno/15650805751/ Tuossa pikkutarkkuuella kinonekasta.
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''