Kirjoittaja Aihe: Metsäautoja  (Luettu 3617928 kertaa)

Maaliskuu 09, 2015, 22:31:16 ip
Vastaus #6540

Pasi Salomäki

• Vieras
Kitaran virityskoneisto eli kielenkiristin on tuollainen matopyörävaihde ja entisenä soitinkorjaajana voin sanoa, että ainakin kaikki halpojen kitaroiden virittimet kuluu väljiksi uskomattoman nopeasti. No, ei niissä tietenkään edes voitelua ole, mutta ei ne ihan hirveän montaa pyöritystä kestä.

Maaliskuu 09, 2015, 22:43:04 ip
Vastaus #6541

Pekka Rämet

• Vieras
Minun 604 pösössä oli sama moottori kuin volvo 260 sarjan autoissa,eli tiheään tarvitut keinuvivut ym. ostin aina volvon liikkeestä.
siellä minulle kerrottiin moottorin olevan Volvon ja Ranskalaisten yhteistyötä.

Maaliskuu 09, 2015, 22:53:30 ip
Vastaus #6542

Kari Vähäkainu

• Vieras
Minun 604 pösössä oli sama moottori kuin volvo 260 sarjan autoissa,eli tiheään tarvitut keinuvivut ym. ostin aina volvon liikkeestä.

Tarkoitatko V6:sta? Eikös se ole rellun moottori?

Maaliskuu 09, 2015, 22:58:07 ip
Vastaus #6543

velipuukka

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kyllä se perä kesti jopa käyntiin hinauksen. kokemusta on. Ei tosin suositella.

Maaliskuu 09, 2015, 23:00:18 ip
Vastaus #6544

Henri Riekki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
V6 PRV eli PeugeotRenaultVolvo -yhteismoottori oli ainakin nimensä mukaisissa merkeissä ja De loreanissa. Sitä asennettiin 505:eenkin, mutta varmaan vasta 604:n poistuttua mallistosta. 505 V6 oli vähän aikaa pösön lippulaiva ennen 605:n aikakautta. Nelosturbo, joka taas oli Talbotin kone, taisi kuitenkin olla reilusti tehokkaampi. Muistelen että viime syksynä oli Ruotsista löytynyt vielä iso varasto tehdasuusia PRV-koneita. Meinasin jo lähteä ostelemaan, mutta taitaisi olla melkoinen muutostyö 2-litraisen tönärikoneen tilalle.. Ja taitaisi muutakin remonttia olla sitten jatkossa tiedossa.

Unohdin kokonaan Talbot Tagoran, sama auto(?) eri nimellä kuin 604, Suomessa ei varmaan myyty eikä ainakaan valmistettu pienempien mallien tapaan.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 09, 2015, 23:12:14 ip kirjoittanut Henri Riekki »

Maaliskuu 09, 2015, 23:02:03 ip
Vastaus #6545

Pekka Rämet

• Vieras
Nimenomaan pensakone v6 !

Maaliskuu 09, 2015, 23:06:07 ip
Vastaus #6546

Anssi Karppinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Tarkoitatko V6:sta? Eikös se ole rellun moottori?

Rellun, pösön ja sitikan eli PSA-yhtymän keksintö, PRV-tyypin V6 (eli PeRVo), samaa susien sukua oli myös Volvon keulilla aikoinaan... :-X

EDIt: hidas hämäläinen...

Maaliskuu 09, 2015, 23:31:23 ip
Vastaus #6547

Anssi Karppinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
...505 V6 oli vähän aikaa pösön lippulaiva ennen 605:n aikakautta. Nelosturbo, joka taas oli Talbotin kone, taisi kuitenkin olla reilusti tehokkaampi...

Asiasta heinäseipääseen eli nelosturbosta eli 2.2 Turbo Injectionistakin tuli joku takauma vajaan 25v. takaa. Hämärästi muistelen kun kelkottiin peräkärryllä Ruotsista kyseinen vaihtokone silloisen tyttöystäväni isän autoon ja pääsin sen vaihtamaan paikalleenkin. Uudesta asti hänellä olleella 505 TI:lla hän oli tuupannut uskomattomat kilometrit lyhyessä ajassa eikä hän edes harkinnut auton vaihtoa vaan haettiiin vähän ajettua konetta jo hiukan väsähtäneen tilalle. (Silloin viimeistään varmistui lopullisesti että ei ikinä ranskalaista, muuten kuin lautaselle  :-X ) No sillä Ruotsin koneella taisi mennä vielä useampi sata tonnia sen jälkeen, mutta muuten se auto rakennettiin Maan Autossa varmaan kolme kertaa varaosista. Tyttöystävän isästä tuli sittemmin appiukko, mukava mies mutta omituinen automaku  ;D

Maaliskuu 10, 2015, 00:09:18 ap
Vastaus #6548

Jaakko Latvanen

• Vieras
Eli siis tarkotit entistä tyttöystävää ja sen isäukkoa ja hänen autoaan?  Eiku tästä tuli mieleen, kun minun tuttavapiirissä yks mies aina esitteli vaimonsa sanoen, että tässä on minun entinen tyttöystävä, nykynen vaimo ja tuleva leski!  Valitettavasti tuo viimeinen skenaario sitten myös toteutui, jo vuosia sitten ja kaverin kohdalla melko matalalla mittarilukemalla.  Elämä on.
jv

Maaliskuu 10, 2015, 00:50:31 ap
Vastaus #6549

Kari Vähäkainu

• Vieras
Eli siis tarkotit entistä tyttöystävää ja sen isäukkoa ja hänen autoaan?  Eiku tästä tuli mieleen, kun minun tuttavapiirissä yks mies aina esitteli vaimonsa sanoen, että tässä on minun entinen tyttöystävä, nykynen vaimo ja tuleva leski!  Valitettavasti tuo viimeinen skenaario sitten myös toteutui, jo vuosia sitten ja kaverin kohdalla melko matalalla mittarilukemalla.  Elämä on.
jv

Kannattaa esitellä vaimo tulevana ex-vaimona, se pitää akan varpaisillaan ;)

Tai sitten se lähtee mikä ei aina välttämättä ole se isompi paha ;D

Maaliskuu 10, 2015, 07:24:25 ap
Vastaus #6550

Henri Riekki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Lainaus
No sillä Ruotsin koneella taisi mennä vielä useampi sata tonnia sen jälkeen, mutta muuten se auto rakennettiin Maan Autossa varmaan kolme kertaa varaosista

No joo, eihän se luotettavuudeltaan mikään Toyota ole, varsinkaan uudemman pään mallit. Ranskalaisten parhaasta päästä kuitenkin, joten päätös pysyä ranskalaisista erossa tuon jälkeen on ihan viisas. Kai se on appiukon mielestä ollut niin mukava ajaa että on kannattanut laittaa korjauksiin paremman auton hinta. Minun yksilö ei ole vielä vikaisuuttaan näyttänyt kun on vaan reilut 200 tkm ajettu, korin ja alustan osalta mennään alkuperäisillä osilla. Tekniikan puolelle jotain katkojan kärkiä ja muuta pientä vaatinut. Mutta onneksi ei tarvi sitä enää käyttöautona rääkätä, normaalisti kituutetaan toyotalla..

Tuosta mainitun appiukon automausta tuli mieleen, että minunkin auto on ollut aiemmin pitkään vanhemmalla miehellä, joka ei suostunut myymään sitä millään hinnalla eikä vaihtamaan. Eikä vaihtanutkaan eläessään. Sitten auto meni ohi minun näppien toiselle pösöfanille, joka ei myöskään myynyt sitä kellekkään millään. Maanpäällinen aika loppui hänelläkin sitten ja lopulta perikunta möi auton. Vieläkin tuntuu aamuyön tunteina ajellessa, että nuo jermut istuu takapenkillä mukana ja vahtii, miten pösöstä huolehditaan.. Esim. kun kerran meinasin tampere-Suomussalmi väliä yksin ajaessa (toyota oli rikki) nukahtaa rattiin, niin ihan selvästi joku tuuppasi nyrkillä olkapäähän takapenkiltä. Ei varmastikaan minua suojellut, vaan autoaan..
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 10, 2015, 07:38:30 ap kirjoittanut Henri Riekki »

Maaliskuu 10, 2015, 07:55:48 ap
Vastaus #6551

Antti Jokinen

• Vieras

Ei olis kannattanu jättää pösöä metsään, vaan myydä huutokaupalla hyvään hintaan:
http://www.autoguide.com/auto-news/2011/03/mahmoud-ahmadinejads-peugeot-504-sells-for-2-5-million.html

Näytti olleen vielä se halvempi versio (matoperällä) mittaristosta päätellen:

« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 10, 2015, 08:06:43 ap kirjoittanut Antti Jokinen »

Maaliskuu 10, 2015, 13:20:40 ip
Vastaus #6552

Kari Vähäkainu

• Vieras
Ei olis kannattanu jättää pösöä metsään, vaan myydä huutokaupalla hyvään hintaan

Well, Antti, meillä Pohjanmaalla on kaikki suurta. Lehmätkin kylpevät öljyssä ja miljoonien autoja lojuu metsissä parkissa. Tai on täällä sittenkin jotain pientä. Kuvassa jonkun rutiköyhän perheen lapsen kääpiömopo (hylätty tietenkin, eihän tuollaisella kehtaa köyhäkään ajella):

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 10, 2015, 13:24:20 ip kirjoittanut Kari Vähäkainu »

Maaliskuu 10, 2015, 13:49:25 ip
Vastaus #6553

Atte Isola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Manki kyllä kelpais, nimim. "4kpl apinoita  ;D"
Muutama mopo

Maaliskuu 10, 2015, 14:04:39 ip
Vastaus #6554

Jukka Rämä

• *
  • Jäsentiedot Poissa