Kirjoittaja Aihe: Metsäautoja  (Luettu 3617220 kertaa)

Joulukuu 19, 2009, 11:32:25 ap
Vastaus #720

Kari Vähäkainu

• Vieras
En Volle igen: det är sjuttitre

[ylläpito on poistanut liitteen]

Joulukuu 19, 2009, 11:34:49 ap
Vastaus #721

Kari Vähäkainu

• Vieras
Mera Volle: årsmodel 68-71

« Viimeksi muokattu: Joulukuu 19, 2009, 11:36:22 ap kirjoittanut Kari Vähäkainu »

Joulukuu 20, 2009, 19:13:12 ip
Vastaus #722

Markku Saarinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mc Debit
Ruotsista metsäautoja...http://forum.saabklubben.nu/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=93096&page=1

Tuolta kun kattelee noita ruåttalaisia metsäautoja niin pistää silmään jotta noissa vanhoissakin autoissa on ratti vasemmalla puolella vaikka svenssoneilla oli siihen aikaan vasemmanpuoleinen liikenne.
Ainostaan muutamassa bussissa on oikeanpuoleinen ohjaus.

Joulukuu 21, 2009, 09:00:51 ap
Vastaus #723

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Ruotsista metsäautoja...http://forum.saabklubben.nu/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=93096&page=1

Tuolta kun kattelee noita ruåttalaisia metsäautoja niin pistää silmään jotta noissa vanhoissakin autoissa on ratti vasemmalla puolella vaikka svenssoneilla oli siihen aikaan vasemmanpuoleinen liikenne.
Ainostaan muutamassa bussissa on oikeanpuoleinen ohjaus.

Joo, samaa olen itsekin henkilöautojen osalta ihmetellyt. Ilmeisesti on ollut turvallisemman tuntuista, kun kuski on ojan puolella... Onneksi, sillä itsekin toin joskus 1995 Ruotsista vuosimallin 1958 auton, siinä on ratti "oikealla puolella" eli vasemmalla. Tuomatta olisi jäänyt jos olisi ollut vääränkätinen. Ruotsissa on ihan hyvät apajat noita vanhoja nelipyöräisiäkin ajatellen, erityisesti paikallisten merkkien osalta.

Linjurit olivatkin sitten oikealta ohjattavia, koska ovet olivat vasemmalla kyljellä. Saatiin siten matkustajat tien vasemmalla laidalla olleilta pysäkeiltä mukavammin kyytiin  :)

Kohtuullinen ruljanssi saattoi olla se puolenvaihdos noille bussiliikennöitsijöille. Tartti vaihtaa kalusto uuteen tai sitten rakentaa ovet ja rappuset toiselle puolen... Vaikka kavennellaanhan nykyäänkin rekkoja viidellä sentillä  ::)

Se ajopuolen vaihdos toteutettiin muuten kolmivaiheisena. Ensin raskaat ajoneuvot, viikon päästä henkilöautot ja lopuksi kaksipyöräiset.

Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Joulukuu 21, 2009, 21:58:06 ip
Vastaus #724

Risto Saastamoinen

• Vieras
Nuo Volvot kun on niin paljon olleet esillä, niin kai joku tietää, milloin tuo satanelikymppisarja tuli markkinoille? Mulla oli -67 puolella rekisteröity, valmistenumero 1501, ja joku väitti ettei se hänen mielestään voi olla kuusseiska.

Joulukuu 21, 2009, 22:24:24 ip
Vastaus #725

Jukka Penttilä

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Kopioitu Wikipediasta

Volvo 142
Volvo 142 on 140-sarjan kaksiovinen sedan-malli.

Volvo 144
Volvo 144 on 140-sarjan neliovinen sedan-malli, joka esiteltiin vuonna 1966, se on 140-sarjan ensimmäinen malli, jota valmistettiin 523 808 kappaletta vuosina 1966–1974.

Volvo 145
Marraskuussa 1967 esiteltiin Volvo 145, se on 140-sarjan viisiovinen farmarimalli, jota valmistettiin 268 317 kappaletta vuosina 1967–1974. 145:n takakontin luukku on lähes pystysuora, samoin seinät, joten tavaratila on erittäin iso, tilavuudeltaan jopa yli 2 kuutiometriä ja sen lattia on täysin tasainen. Tätä muotoilupiirrettä alettiin myöhemmin käyttämään kaikissa Volvon farmarimalleissa. 145 oli erittäin suosittu farmari ja sillä oli 140-sarjassa tärkeä rooli.

jpe
No, tässä sitä mennään jonnekin tulevaisuuteen, 2-pyöräiset jää vain harrastukseksi, vähintään 3-pyöräinen pitää olla alla jos meinaa pystysä pysyä, ei voi mittään.

Joulukuu 21, 2009, 22:40:56 ip
Vastaus #726

Hannu Kolm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuon loppuosan todistan paikkansapitäväksi.
Mulla oli 90-luvun alussa hetken Volvo 145. Sinne mahtui tavaratilaan kaksi rengassarjaa, kaksi joulukuusta, ja erinäisiä työkalupakkeja. Eikä takaosasto vieläkään näyttänyt ahtaalta.
Jokin aika myöhemmin ajelin 245:llä pitkin maailmaa. Ulkomitoiltaan sama, mutta sisätilat olivat pienentyneet joka suuntaan ainakin kymmenen senttiä. Oli helposti havaittavissa sisätilojen avaruudessa, tai lähinnä sen puutteessa.

Siitä huolimatta, jos joku on kyllästynyt kaksneljävitoseensa, mulle voi laittaa vihjettä.
Brittipyörien osat ja tietojakin:
      www.hannukolm.com

Joulukuu 21, 2009, 23:04:17 ip
Vastaus #727

Pauli Ylikoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Seitenkolmonen 142 oli mulla toistakymmentä vuotta. Niinkin vähän kuin autot mua kiinnostaa, niin stä on kyllä ikävä :embarassed:

Kerran peräkontissa oli kolme Puchin konetta, ja B6 CB 125 honda (täydellinen, mutta purettuna) + kahden hengen viikonloppukamat. Ja se oli kuitenkin vaan kaksiovinen henkilöauto.

Toissa kesänä oltiin käymässä Pietarsaaressa turistimatkalla 240 farmarilla. Pellellä oli Moottorimuseon varastossa sattumoisin joutilaana niittokone, joka passasi just mulle. Matkalaukku rouvan viereen takapenkille ja niittokone kyytiin. On se mukavaa,kun autossa on tilaa...  
MC Röklä - - - - - - - - - - - - - - - -

Joulukuu 21, 2009, 23:10:14 ip
Vastaus #728

Kari Vähäkainu

• Vieras
Nuo Volvot kun on niin paljon olleet esillä, niin kai joku tietää, milloin tuo satanelikymppisarja tuli markkinoille? Mulla oli -67 puolella rekisteröity, valmistenumero 1501, ja joku väitti ettei se hänen mielestään voi olla kuusseiska.

'67 142:sia tehtiin 1500kpl tehtaan mukaan joten sinun 142 tais olla nippanappa '68? '67 140-sarjalaisissa oli ovenkahvojen painikkeet kromattua valua, 68:sta eteenpäin mustaa muovia. Se on helpoin keino erottaa 67.

Joulukuu 21, 2009, 23:15:55 ip
Vastaus #729

Hannu Kolm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Niinpä! Vaikka Scudo (Fiat) onkin halpakäyttöinen (7 litraa naftaa sadalla kilometrillä maantiellä), ja tilaa on pari-kolme-neljä kuutiomeetteriä, on Volvo kuitenkin AUTO.
Taas oltaisiin hiukan ohi topicin, mutta pelastanpa tilanteen pikku kertomuksella:
Siinä mun ammoisessa 145:ssä oli hyvin sileät kesärenkaat alla, kun tulin kotiin. Oli sellainen liukkaanpuoleinen keli, ja annoin hanaa riittävästi, että pääsisin mäen päälle. Loppuviimeksi sitä vauhtia oli tarpeeksi, tai ehkä hiukan liikaakin, kun Volvo ei enää suostunut mäen päällä kääntymään tiukasti oikealle. Tunkesi perkule suoraan ojan yli metsän puolelle! (täyttyikö "Metsäautoja"-topicin edellytys?)
Tarjosin pakin laatikkoon ja nostin kytkintä. Farmariraktori nousi kiltisti takaisin tielle, ja jatkoimme kotia kohti.
      www.hannukolm.com

Joulukuu 21, 2009, 23:21:43 ip
Vastaus #730

Vesa Ukkola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Volvo 144 malli esiteltiin ja tuli valmistukseen 1966. Pian sen jälkeen tuli malli 142. 145 tuli mallistoon v. 1968.
Minulla on Volvo 144S -67, ollut 32 vuotta. Tänä vuonna en ole katsastanut. Ostin sen vasen etulokasuoja kolaroituna, ja eturunko kierona.

Joulukuu 21, 2009, 23:43:47 ip
Vastaus #731

Jukka Penttilä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Niitähän tehtiin jo 1966, vaikka olis alkanut numerointi nollasta, niin kyllä 1501 mahtuu 67 puolelle, ainakin mun mielestä. Kyllä sen varmasti Volvolta voi tarkistaa. Ei muuta kun kyselyä sinne. Tulihan mullekkin vastaus Japanista asti niin kaipa sen Ruotsistakin saa.

jpe
No, tässä sitä mennään jonnekin tulevaisuuteen, 2-pyöräiset jää vain harrastukseksi, vähintään 3-pyöräinen pitää olla alla jos meinaa pystysä pysyä, ei voi mittään.

Joulukuu 21, 2009, 23:55:21 ip
Vastaus #732

Kari Vähäkainu

• Vieras
Ainahan seuraavan vuoden malleja aletaan tehdä edellisenä vuonna eli '67 on eka vuosimalli jota alettiin tehdä ehkäpä kesälomien jälkeen '66.

Minulla on aikoinaan ollut paljon 140-sarjalaisia, 67-73 vuosimalleja. 72 on mielestäni kaunein, lyhyt vaihdekeppi, upotetut ovenkahvat, kuitenkin vanhan mallin maski ja takavalot.

Joulukuu 22, 2009, 00:08:07 ap
Vastaus #733

Pauli Ylikoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Pamahdin niin fiiliksiin noista satanelikympeistä, että pistänpä kuvan. Vaikkei metästä ihan olekaan, mutta kerrankos täällä on aiheesta poikettu...

Kuvassa myös syy miksi piti vaihtaa varmariin. Vaikka kaksiovisen poikamiesmallin vaihtaminen seittemän hengen lestabussiin (5+2-mallin 240) onkin osoittautut liioitteluksi  ;)

Kaverit kyllä muisti vinoilla pensankulungista, mutta kun niitä kapeakatsantoisimpia valisti parilla faktalla, niin loppui sekin. Kun mukaan laski kotteroon sijoitetun naurettavan pääoman, ja sen seikan, että ihan kaikki huollot saattoi tehdä itse, niin ihan sama vaikka kiskoisi 20 litraa sataselle.

MC Röklä - - - - - - - - - - - - - - - -

Joulukuu 22, 2009, 00:35:53 ap
Vastaus #734

Hannu Kolm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Upee! Pötsi ja kinneri.
      www.hannukolm.com