Kirjoittaja Aihe: CX500 miehet  (Luettu 843689 kertaa)

Kesäkuu 26, 2013, 12:42:13 ip
Vastaus #1095

Jarno Forssell

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kyseistä osaa on harvoin myynnissä. Veikkaan ettet helposti löydä suomesta. Mikäli kyseessä on tämä tähden muotoinen pultein kiinnitetty osa
https://lh3.googleusercontent.com/-kiDRPp4om-A/Tslf_mpDH8I/AAAAAAAACHo/ENSXEhHi8iE/s1000/P1040631.jpg

Ebaysta löytyy toisinaan haulla "honda cx500 flange", mutta hinta hyppää useinkin postituksineen helpostikin 600-130e luokkaan. Tyyris osa kunnosta riippumatta. Lienee sellainen osa jota ei välttämättä enää valmisteta. Hyvissä tosiaan hinta pompsahtaa korkealle. Kannattaa katsoa kuvat myynti-kohteesta tarkkaan ennen kuin tarjoaa, ettei osta toista yhtä surkeaa. Tosin jos siinä on milli vielä, niin kyllä sillä vielä hetken aikaa ajelee.

Sama osa pitäisi käydä ristiin jokaiseen cx:ään riippumatta onko standard, custom vai deluxe runkoinen. Eurosport ja turbo malleista en osaa sanoa käykö niihin.

Onnea etsintään.

Melkeimpä opastaisin, että kannattaa "ajomäärästä riippumatta" kerran vuodessa irroittaa takarengas ja laittaa uutta molybdeenirasvaa kyseisiin uriin. Ikävä kyllä Honda on muotoillut typerästi vanteen tuosta kohtaa mihin tuo laippa kiinnitetään. laitat niihin uriin molybdeenirasvaa, niin se lentää muutaman kilometrin matkalla sinne vanteen samassa kohdassa oleviin koloihin. Täyttää ne kolot. Sitten katsot uudelleen uria, niin ihan kuivat. Eli ne kolot kannattaa suosilla täyttää ensin rasvalla ja sitten vasta voidella ne laipan poorit. Tätä varten joudut irroittamaan tuon osan vanteesta, jotta pääset täyttämään ne kolot.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 26, 2013, 12:54:54 ip kirjoittanut Jarno Forssell »
Tuumaustauko Blogi asiaa CX500, GL1100 Hondista sekä Kawasaki VN750 customista + Suzuki Burgman AN400 skootterista

Kesäkuu 26, 2013, 15:03:41 ip
Vastaus #1096

Tomi Silvo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moi

Kyllä kyseessä on kuvan osa.Täytyy alkaa metsästään ebaysta.
Vastakappale onkin melko hyvässä kunnossa, että lienee vanteessa oleva pehmeämpää ainesta.

Tomi S

Kesäkuu 26, 2013, 15:19:18 ip
Vastaus #1097

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Kun vaihdatin kummin niin ihan kuivahan se oli ja asentajana elämänsä Hondia korjannut mies MPajalta, joku Jussin varmaan tuntee. Sanoi et sinne on ihan oikeat aineet ja samalla varoitti ettei siitä yhdestä rasvanipasta saa laittaa ku puoli puristusta ku stefat korkkaa muuten. Satatuhatta ajettu ja putsauksen jälkeen sain arvosanan 99% on jäljellä joten mun perikunnasta saa sitten hyvät osat mut myydään koko pyöränä ja onpa osiakin ostettu ahneuksissaan mm. 650 kuutioinen koko kones ajettu 20 000Km, pitääkin öljytä ja vähän pyöritellä. Kyllä se on niin et pyörä kestää mut kuski rapautuu.

Kesäkuu 26, 2013, 15:59:43 ip
Vastaus #1098

Tomi Silvo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minulla ei ole merkkiäkään rasvasta,enkä ole itse koskaan tuota voidellut.
Nyt on itselläni toisen kerran takapyörä irti.
Oliskohan noissa osissa laatueroja tai sitten mun pyörällä oli ajettu paljon enemmän kun sen 1988 ostin.
Pyörällä ajettu minun ja veljeni käytössä 88 vuodesta lähtien noin 35tkm.
Veljeni vaihtoi vesipumpun tiivisteen ja keulan stefat/pölysuojat noin 50tkm kohdalla ja ignitechin sytkän laitoin viime kesänä.
Nokkaketjun kiristimessä on noin 1cm vielä kiristysvaraa.

Kesäkuu 26, 2013, 20:16:46 ip
Vastaus #1099

Pekka Havukainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minulla ei ole merkkiäkään rasvasta,enkä ole itse koskaan tuota voidellut.
Nyt on itselläni toisen kerran takapyörä irti.
Oliskohan noissa osissa laatueroja tai sitten mun pyörällä oli ajettu paljon enemmän kun sen 1988 ostin.
Pyörällä ajettu minun ja veljeni käytössä 88 vuodesta lähtien noin 35tkm.
Veljeni vaihtoi vesipumpun tiivisteen ja keulan stefat/pölysuojat noin 50tkm kohdalla ja ignitechin sytkän laitoin viime kesänä.
Nokkaketjun kiristimessä on noin 1cm vielä kiristysvaraa.

Rasvan pitäisi pysyä boorikappaleissa, ainakin jos asennelman rakenteeseen kuuluva O-rengas on paikallaan. Itsellä on ollut 11 vuoden aikana 3 eri versiota, tosin CX-pohjaisia GL-malleja ja kaikissa täydet rasvat ovat olleet booreissa joka kerta, kun olen joutunut renkaanvaihdon takia takapyörän irrottamaan. Liitän alle Honda-manuaalista kuvan, jossa tuo O-rengaskin näkyy. Sehän estää rasvan pääsyt booreista karkuteille, "taakse", kuten edellä jo on kerrottu.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Kesäkuu 26, 2013, 20:52:44 ip
Vastaus #1100

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ei kahta kuivaa vastatusten, siksi luodit vahataan. No ammattimies hoiti homman niin mitäs mä murehdin, sivumennen kehui et CX500/650 on parasta mitä jaappanista on tullut.

Kesäkuu 26, 2013, 21:04:07 ip
Vastaus #1101

Tomi Silvo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moi

Tutkin tuossa suomenkielistä CX500 omistajanohjekirjaa ja totesin että missään huolto-ohjeissa tai huoltotaulukossa ei mainita ko paikan rasvausta.Ei esim. takapyörän irroitusohjeen yhteydessä tai missään voitelutaulukoissa.

On varmaan suomen ohjeista jäänyt pois  vai olisko että ei ole vielä tiedetty homman tarpeellisuutta.
Merkkihuollossa tieto on ilmeisesti ollut,mutta kun on itse huolettu todennäköisesti jo sillä omistajalla jolta pyörän ostin 1988 niin ei ole rasvattu n.30 vuoteen.

Pyörän navassa oli kyllä o-rengas paikallaan,on vaan aivan korppu.

Nyt on hyvä käytetty ostettu jenkeistä, saas nähdä koska tulee.

Kesäkuu 27, 2013, 13:12:49 ip
Vastaus #1102

Jarno Forssell

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Selvästi CX:n cdi-boksin elektroniikan käyttöikä alkaa olla tiensä päässä näinä vuosian, kun niin monilla on Ignitech cdi jo asennettuna. Jotenka... Päätin kirjoittaa tällaisen artikkelin aiheesta Honda CX500 cdi-boksit. Siellä on oma tulkintani eri cdi-bokseista ja niiden käyttömahdollisuuksista. Jokainen voi harkintansa mukaan miettiä mitä sorttia aikoo missäkin ongelmassaan jatkaa.

http://tuumaustauko.blogspot.fi/p/cx500-ignitech-cdi.html

Pääasia että mahdollisuuksia löytyy ja jokaiselle jotakin :) Tärkeintä on että nämä pyörät saavat ulkoilutusta, eivätkä jää vain muistoiksi pihavajaan.
Tuumaustauko Blogi asiaa CX500, GL1100 Hondista sekä Kawasaki VN750 customista + Suzuki Burgman AN400 skootterista

Kesäkuu 27, 2013, 19:16:17 ip
Vastaus #1103

Mikko Kuitunen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Oma CX 500 Sport rekisteriin 25.06 tiistaina.
1983 ja 41300 km mittarissa.
Kuvat liian isoja liitettäväksi,,, >:(
Kyllä sen vielä joskus osaan,,, ;),eli kuvia tulossa kunhan enste opetellaan,,,

Kesäkuu 27, 2013, 20:18:45 ip
Vastaus #1104

Jouni Väisänen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kuva Mikon pyörästä kylläkin vielä Saksanmaalta...

[ylläpito on poistanut liitteen]
Päätin olla aikuistumatta ennen 95 ikävuotta...

Honda Dream 305 vm. 1964 & Honda Dax vm 1976

Kesäkuu 27, 2013, 20:39:03 ip
Vastaus #1105

Jarno Forssell

• *
  • Jäsentiedot Poissa
ohhoh! ompa siinä virheetön yksilö. Onko tuo jossain kaupan nurkassa säilytetty viimeiset 20 vuotta? Tosi hieno yksilö.

Kesäkuu 27, 2013, 20:49:55 ip
Vastaus #1106

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Pannaan ny uudestaan mun fillarin kuva, otettu vakuutusyhtiötä varten loppu syksystä. http://aijaa.com/EYut4q

Kesäkuu 27, 2013, 21:35:08 ip
Vastaus #1107

Tommi Sipilä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Erityisen hyvän näkönen tuo Henryn pyörä, miksiköhän niin mun mieleen  ::)
Siistin näkönen on tuo Mikon pyöräkin.

Näin muuten tänään oulun torinrannassa melkosen virheettömän näköisen CX customin, oli punainen ja hienosti laitettu, kenenköhän lie.

Tuo Jarno F:n CDI pohdinto oli hyvä. Itellä on vielä toiminassa originelli CDI, enkä oo irti käyttäny sitä. En tiiä missä on vika mutta välillä tuntuu ettei käy kunnolla oikealla pytyllä, varsinki kylmäkäynnistykset on vähän nihkeitä toisinaan. pitänee siis varautua että vika voi olla tuossa.
Aim low and achieve your goals

Honda CX-500 1981
Tunturi Super Sport 1978 (ikuisuus projekti)

Kesäkuu 27, 2013, 22:22:54 ip
Vastaus #1108

Jarno Forssell

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Henryllä on kyllä ryhdikkäässä kunnossa oleva cx standardi. Onko Henry tuo mitä vuosimallia?

Tommi: Luultavasti ikä tulee vastaan boksissasi. Itselläni oli hyllyssä yksi alkuperäisboksi, josta oli muistaakseni vasen puoli pimennyt jo kokonaan. Kävi vain oikealla. Ja customissa saattoi olla myös pikkuhiljaa cdi menossa kaput. Vasen puoli karstasi pikkuisen tulppaa. Ajossa ei huomannut vielä mitenkään, kuin pikkuisen kovempana kulutuksena. Eli kipinä ei ehkä ollut enää niin voimakas. Kannattaa varautua ennalta jo hankkimalla joko Akilta tuo alkuperäisboksin kaltainen FinnBoxG47 (tuttavallisesti FBG47) tai sitten Ignitech. Ettei käy silleen että kesken parhaiden ajokelien se boksisi hajoaa ja sitten sen jälkeen harmittaa, kun et pääse ajelemaan välttämättä moneen viikkoon.

Henkilökohtaisesti en suosittelisi kenellekään käytettyä alkuperäisboksia varaboksiksi. Kannattaako maksaa 50-100e käytetystä yhtä vanhasta, kun fakta on se, että se alkuperäisboksi hajoaa yhtä lailla oli se sen 30 vuotta hyllyssä tai päivittäisessä käytössä. Ikä tulee komponenteilla vastaan.

Itselläni on tuossa oranssissa cx:ssä staattorivika ja siksi ignitech käytössä. Mutta luultavasti ensi talven puhdetöinä voisi avata moottorin ja vaihtaa siihen staattorin. Kun ei voi tietää koska mahdollisesti staattorista hajoaa noiden kahden cdi:n vaatiman käämin lisäksi itse varsinainen latauskäämitys. Sitten matka loppuu siihen kun akusta loppuu virta. Ignitech kun vaati akulta sen virran. Ehkä jopa muut triple bypass kilkkeet voisi samalla vaihtaa. Sen jälkeen voisin jättää ignitechin varaboksiksi, jos lähtee pidemmälle reissulle. Koskaan ei voi tietää koska se väistämätön staattorivika taas iskee. Ja muuten voisi sitten ajella FinnBoxilla, koska se mahdollistaa myös starttauksen työntämällä pyörää, kuten alkuperäisen boksin kanssakin. Ignitechin kanssa pyörää ei startata työntämällä, jos akku on tyhjä. Etunsa kummassakin :)

Kun reissussa pitää alkuperäistä tai finnboxia ajossa ja ignitechiä satulan alla varalla, niin matkan ei pitäisi katketa vaan aina pitäisi päästä suurinpiirtein kotiin asti.

Kesäkuu 27, 2013, 22:27:18 ip
Vastaus #1109

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Henryn fillari on kahdesta syystä komee, soon sininen ja orkkis maaleissa. Vaasassa vähän tiukat Frantsin isä ja poika katsastaa niin tulos hyvin säilynyt alkuperäinen. Ne oli ihan otettuja kun pelkääjän raudoissa oli tarrat ja joka ruuvissa 8 merkki joka hondalla on, kun sanoin et ostan kaatumaraudat niin meinasivat et uusi kuva sitten. Kalles motoriin soitin ja sanoin et sulla on alkuperäisiä rautoja, ai jaa onko mulla ja oli. Tekee myös museokatsastuksia ja sanoi että ei tarvi kuvata eikä mitään ku pannaan alkuperäistä osaa joka parantaa turvallisuutta. Siinä on varttia vaille satatuhatta ajettu peli, kehtaan ajaa kenenkä vaan viereen mutta jos uusiomaaalattu niin siirrän sivummalle. Selkä kestää ny paremmin Hondailua merellä ja huomenna olis avomerikeikka esessä, sielä murisee reilu 130Hv Honda. Mutta kiitokset kehuista.

Edit1: 1981 olis papereissa.