Muutama kanssakulkija on kysellyt jatkoa omasta automaattikiristinmallin rempasta, josta löytyy tämän vuoden helmikuulta juttua kuvineen tämän keskusteluketjun sivulta, joka muistaakseni on 16. Alle värkkään vastausta saamaani kyselyyn:
CX/GL650-mallien ja myöhempien 500-kuutioistenkin koneissa olevaan jakoketjun kiristinjärjestelmään kuuluvaa takaohjainta olisi viime talvena ollut myös saksalaisessa Bernt Muhlin CX-Shopissa, mutta minulle se osa tuli Hollannista. Hintaa oli vajaat kolme kymppiä, rahteineen ja sikäläisine alveineen loppuhinta oli noin 55 euroa. Automaattikiristin maksoi noin 150 ja D.I.D.-merkkinen OEM-ketju siinä 60 euron paikkeille. Laitoin myös startin vapaakytkimeen uudet rullat jousineen. Automaattikiristimen alle tulevaa ohjaintallaa, kaarevaa kiristintä, ei tätä nykyä maailmalta uutena löydy. Omassa pyörässäni osa oli niin hyvässä kunnossa, että se sai jatkaa palvelustaan muitten ja uusittujen osien kanssa.
Automaattikiristimen rajoittimen poistamista tosiaan maailmalla suositellaan, mutta itse olen siihen nähden varauksellinen. Jos se muutos on tehty, loppuvaiheessa koko ketjun ohjaus löysällä puolella on pelkästään automaattikiristimen painintallan varassa. Se ei ole hyvä asia, sillä automaattikitistimen valukappaleen yhteydessä myös oleva muovinen painin tekee normaalisti osan samaa tehtävää kuin ko. paininjalaskin. Arvelen olevan viisainta antaa rakenteen olla tehtaan suunnittelemassa asussa, sillä kestihän tuo minunkin pyörässäni alkuperäisasennuksellaan noin 70.000 km, vaikka pyörä oli koko siihenastisen historiansa kaupunkiajossa ja kolmosta suurempaa vaihdetta ei juuri käytetty.