Liike epäterävyydestä ei ole kyse. Koska kuva on koko alaltaan pehmeä niin muu syy tuohon on kyllä nyt olemassa. Aukkojuttu tuntuu myös hassulta kun koko kuva on tasaisesti pehmeä. Minun silmään vaikuttaa siltä että tarkennus vaan on liian lähellä, vahinko ettei kuvan etualalla ole mitään josta asia selviäisi.
Objektiivivirheen ja aukon vaikutuksen selvität ottamalla kaksi kuvaa, täydellä aukolla ja toisen himmentämällä muutaman aukon. Niitä vertaamalla tiedät onko kyse siitä. Tarkennukseen sekin tosin vaikuttaa koska himmentämällä syväterävyyskin kasvaa eli tarkennuksen on oltava molemmissa kohdallaan jotta testikuvista ei tee vääriä johtopäätöksiä.
Mutta kun nyt rupes kiinnostamaan, koska laji on se jossa mun pitäis olla spesialisti, niin kerroppa lisää, kamera, objektiivi, käytetty aukko jos muistat, jne. Otappa vaikka kuva siitä kamerasta, ja sen kakkulan eturenkaasta.
Näissä jutuissa aina joskus tulee vastaan ihmeellisiä asioita. Nuorena kuvasin julisteprojesointeja isolla klimsh kameralla, negakoko 50X65cm ja aukolla 360 ihan loistavaa jälkeä, paitsi. Riippu kellonajasta. Öisin hyvää jälkeä ja päivisin vähä pehmee. Hain vikaa kauan. No kamerahuoneessa mulla oli ne kylpyammeen kokoset kemiakaukalot ja niitten päällä ilmastoinnit, kerran vahingossa nostin filkan yhen suuttimen eteen ja jotenkin koko huoneen äänimaailma muuttui. Okei, ilmastointihormi oli kuin huilu, ääni niin matala ettei sitä ihmiskorvin kuullut, vasta yhden reijän sulkeuduttua kuulin hurinan. Selvä, ilmastointi oli päivisin päällä ja tuo värinä tärisytti sitä 2m pitkää paljetta kamerassa ja tietysti koko kameraa vaikka kamera painoikin 1800 kiloa. Altaita käytin enään harvoin kun oli sellanen 122cm levee kehityskonekin normikäytössä, mutta kun piti jotain kikkailla niin käytin vielä altaita.
On näissä puuhissa tullut vastaan ongelmia joissa pitää olla työkalupakissa mukana krusifiksi, valkosipulia, 12v neitsyen sääriluu, ja venäläinen perseensuristin, siis se kun ei surise eikä sovi pers...