Tämä on filmikuvauksen ikävä puoli: Kovin innoissani ja ajatuksella kuvasin pari rullaa satakakskymppistä Riuttalan talonpoikaismuseolla. Eilen kehitin ja huomasin, että ainakin toinen on lähes käyttökelvoton - ovat kehittyneett toispuoleisesti. Samoin kävi edellisen filmin kanssa, mutta tällöin arvelin että filmissä on vika. Taitaa olla kehitteessä tai kehittäjässä ongelma. Vaihdoin HC110:een, jonka vakuutettiin säilyvän piiitkään. Sain siis purkin, jonka päiväys on jo mennyt. Toinen vaihtoehto voi olla, että siirappinen kehite pitäisi sekoittaa veteen eri tavalla. Nyt olen sen suoraan sotkenut 20 asteiseen. Ehkä olisi fiksumpaa tehdä ensin hyllyseos (stock), ja siitä jatkaa aina tarpeen tullen.
Oli miten oli, en enää uskalla tuon pullon kehitettä käyttää. Se on vain palattava toistaiseksi Rodinaliin, josta en niin erityisesti pidä, mutta jonka kanssa olen oppinut elämään ja joka on sinänsä ihan hyvä peruskehite. Ei vain ole esteettisesti aivan sitä jälkeä mitä tahtoisin, mutta toisaalta keskikoolla kuvatessa mennee paremmin kuin kolmeviitosessa.
Eipähän tässä voi kuin itseään syyttää, mutta kyllä harmittaa. En noita viitsi pimiössä alkaa turaamaan, liian kova pala minun taidoille, mutta digitaalisena noista ihan hyvää jälkeä vielä saa. Onneksi en kehittänyt vielä sitä ortokromaattista jossa on muutama prätkäkuva joita odotan innolla.