Kirjoittaja Aihe: Öglandit riviin  (Luettu 128320 kertaa)

Tammikuu 31, 2010, 12:23:53 ip
Vastaus #255

esa kakkuri

• Vieras
Pjojektikuvaa??

Tammikuu 31, 2010, 13:59:34 ip
Vastaus #256

Aku Pulliainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Pjojektikuvaa??
Pitää ottaa kuva. Mopo nyt kasassa ja ajokunnossa.

Helmikuu 12, 2010, 16:52:28 ip
Vastaus #257

Harri Kauranen

• Vieras
No niin.
Nyt on okuun laitettu sitten etujarruvaijeri ja ketjusuojanpää paikoilleen,eli se on nyt presiis kunnossa.Aika hyvä kuuskolmoseksi,vaikka itse sanonkin.Vielä kun värinumerot jostaain sais varmistettua,saattaisin maalailla alkuperäisiin väreihin.Olen parikin kertaa saanu numerot väreille,tosin ne ei kyllä sitten ole oikeat olleet,sen näki jo korvallakin.Onneksi tallissa on toisiakin projekteja,ei menny värit hukkaaan.Maalaikin ton mun ase caprin sillä valkoisella,mikä numero mulle annettiin ja se oli selvästi liian valkonen.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Helmikuu 12, 2010, 17:31:00 ip
Vastaus #258

seppo savolainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Osapuilleen kasassa....
Komee Ööklanti. Tuo Okun telari keula on aikalailla jämäkkä pesee mennen tullen
70-luvun alun esim. Soltun ja Tunan vastaavat.

Tommosen vakio koneen kun vielä pulttaat kiinni , ni päivitys on kohillaan.

Helmikuu 12, 2010, 17:41:19 ip
Vastaus #259

Harri Kauranen

• Vieras
Ei kyllä tähän malliin kuuluu ajoviimajähdytetty moottori.Tota ei taida muut käyttää kun erkkola tota sassia puhallinjäähdytyksellä,vai oonko pahasti väärässä.

Helmikuu 12, 2010, 17:49:13 ip
Vastaus #260

seppo savolainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Olet oikeassa , kuhan vaan visioin. Eikä Erkkolassakaan ihan 4,3 heppaa ollut.

Tuota kuvassa olevaa mottia on käytetty mm. Norjassa sikäläisissä Öökyissä ja Hercules Rollereissa ,
on 50cc. Toi poljin pakkohan Suomesta poistui vasta 60/70 luujen taitteessa.

Helmikuu 18, 2010, 18:42:19 ip
Vastaus #261

Aku Pulliainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Lukeeko Sachsin vakiokannen rivassa 7:1 ? minulla lukee tuossa ja mietin, että onko vakio kansi.

Helmikuu 18, 2010, 19:11:42 ip
Vastaus #262

seppo savolainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Se voisi 1.5 hp;n koneessa olla  7,4:1 toi puristus.

Tehokkaammissa sitten 9:1 ja 10:1 ,Esim.Sachs 50 4 LKH;ssa 4,3hp;n koneessa 9:1.

Heinäkuu 08, 2010, 14:21:09 ip
Vastaus #263

Mikko Hynninen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • T-Siipi Ögland Sport 1970
Minulla on T-Siipi (Oegland) Sport vuodelta -70, jonka juuri juhannuksena laitoin kasaan. Vaihdevaijeri vaan on poikki, joten oisko kellään tietoa saako valmiina tuohon käyvää vaihdevaijeria? Tai jos jollain foorumilaisella ois myynnissä, niin olen kiinnostunut. Tarvikevaijeria ja erilaisia nippoja löytyy, mutta haluaisin mielellään "alkuperäisen", niin olisi helpompi sovitella kahvan sisään. Kyseessä siis jalkatapeilla varustettu malli, jossa kaksi käsivaihdetta. Ilmeisesti vuosi -70 oli eka noilla jalkatapeilla, jos oon oikein antanut itselleni kertoilla.

Pienen putsailun (kaasari, ilmanputsari) jälkeen lähti kauniisti käyntiin, mutta etukumi lojahti samoin tein kun laitoin siihen lisää ilmaa. Oli hieman päässyt elähtämään, joten repesi reunasta. Uusi tilauksessa, joten eiköhän tuosta tälle kesälle vielä menopeli saada aikaan...

Liitteenä kuva kaunottaresta. Koneen ja tankin pellit sekä ketjusuojakin löytyy, mutta ajattelin laittaa kiinni vasta kun saan mopon muuten kuntoon.

Heinäkuu 08, 2010, 14:25:32 ip
Vastaus #264

Mikko Hynninen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • T-Siipi Ögland Sport 1970
Niin, innostuin laittamaan kuntoon kyseisen menopelin, kun huomasin että neidillä on oikein juhlavuosi eli 40 vuotta tulee juuri täyteen.  :laugh:

Heinäkuu 08, 2010, 15:56:57 ip
Vastaus #265

Juuso Kaivolahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • BMW R 75/7 v.76 & Jupiter Sport v.67
Komia Öky!

Voimakoneelta aikanaan tilasin omaan Sporttiin kaikki vaijerit harmaa päälysteisinä, tarvike vaijereita olivat.

Kertoo minkä mallin mopo on, niin tulee oikeanmittaiset ja pitäis bolt on mennä :)

Yks vaihtoehto on laittaa Tunskan vaihdevaijeri, silloin piti muistaakseni kierteittää kahvan runkoon isompi kierre, että sai paikalleen.

Jotkut noista tarvikevaijereista ei kestä oikeen talvikäyttöä, vaikka pitäis öjyttynä, harva näillä tosin silloin ajaa :D
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 08, 2010, 16:04:06 ip kirjoittanut Juuso Kaivolahti »

Heinäkuu 13, 2013, 03:32:57 ap
Vastaus #266

Jukka Hongisto

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro,

Kirjoitan tähän topicciin, kun en uutta kehdannut aloittaa. Itselläni projektina Regulus Swing Vaasan Teräs Oy:n kasaamana. Tankissa irrotettavat kromiposket joissa messinkilätkät "Taattua tarkkuustyötä." Tyyppikilpi 01033 eli kaiketi tyyppikatsastettu vuonna -61. Tarkka käyttöönottovuosi ei ole tiedossa, mutta mopossa oli ainakin vuoden -64 kilvet kiinni. Omistushistoria on kuitenkin tiedossa. Luultavasti kuitenkin vanhempi kuin -64. Kyseinen mopohan taitaa olla Norjalaista Øglænd alkuperää, jota on sitten kasattu Suomessa monella eri merkillä kuten Jupiter, Trygg jne?

Mopo on ihmeen hyvin säilynyt ja pitihän se haalia kun ilmaiseksi sai. Moottorinsuojapellit ja ketjusuoja päätykappaleen kanssa oli myös tallessa. Puutteeina ovat moottori, toinen takalokarin sivumerkki, takalokarin ja rungon välinen pieni alumiinilista ja ehjä takavalo. Kromi-/metalliosia olen kunnostanut ja runko/tankki sekä muut peltiosat ovat pientä putsausta vailla. Pientä patinaa on toki; muutama lommo jne, mutta tässä vaiheessa tarkoitus vain ehostaa ajokuntoon.

Sitten muutama kysymys:

1.Pystyykö tarkkaa vuosimallia päättelemään mistään? Mopossa on muovinen lampunkoppa, ketjusuoja päätykappaleella, swing merkit lampunkopassa ja takalokarissa sekä banaanin malliset moottorinsuojapellit. Väriltään ruskea/valkoinen. Kaasari 8.5mm Bing ja renkaat 2.25 - 23" 

2. Tämä on ilmeisesti läpättömällä Sachsin 2v poljinkoneella kasattu aikoinaan?

3. Takavalo on ottanut siipeensä. Takavalo on mallia jossa sivuilla kolme punaista "kissansilmää." Kuoret ovat väriltään harmaat/metalli, mutta olen nähnyt samoja takavaloja valkoisilla kuorilla. Eli onko näitä kasattu molemmilla takavaloilla vai onko näissä pieniä kokoeroja?

4. Kuuluuko pakoputken alkukäyrän ja vaimentimen välillä olla joku klemmari&kumi systeemi?     

Heinäkuu 13, 2013, 12:46:08 ip
Vastaus #267

Petri Nippala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
-62-63  Muovikoppa tuli vissiin sillon ja läppäpytty tuli -62. 61 0n viäl vanhat ritiläpellit mm.Polkimet oli
vuoteen 70 saakka kaikissa mopoissa pakolliset. Mulla on 64 tyypitetyssä Reguluksessa samanlainen metallinvärinen takalampun kuori
sivunastoilla,muissa Öökyissä on ollu valkoseksi maalatut muuten samanlaiset/kokoset.
Vanhemmissa takalamppu pienempi ja erimallinen.
Mulla on ainakin änkkärissä kiintee klemmari,jolla kiristetään pakoputken päälle.Uusissa änkkäreissä ei taida olla kiinteetä klemmarii
vaan niihin laitetaan just niitä kumilemmareita

Heinäkuu 13, 2013, 19:58:18 ip
Vastaus #268

teuvo venäläinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tässä oma Ögland(Jupiter 50 -58,täysin alkuperäisessä kunnossa ketjusuojaa lukuunottamatta.Läppäri teki peilikuvan,joten älkää ihmetelkö!

Heinäkuu 13, 2013, 23:14:41 ip
Vastaus #269

Petri Nippala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
-58 Jupikoita olen nähny myös samalla  takalampulla kun esim.-60 Pappa Tuna..