Tuosta 68 swingistä en kyllä juuri mittää tiedä. Expertit kertokoot.
Pikkasen jäi vain mietityttää toi Mikon analyysi 58-59 eroista. Mulla oli se aiempi 60 -mallinen tommosella samanlaisella keulalla kuin tuo mun 58. Ei ollut lampun takana taustapeltiä ja se toinen tanko puuttui keulasta. Kai minä sen tyyppikilvellä päättelin 60 -malliseksi. Saattoi se lukea koneessakin. En muista. Kromattu tarakka siinä oli, mutta luulin aina sen olevan väärä. No enhän minä noista paljoa mittää muutenkaan tiedä, että...
enpä tosiaan varmaksi osaa sanoa minäkään. SOK:laisia lähteitä en ole mainosten lisäksi nähnyt; liekö sitten jossakin osuuskaupan historiikissa käsitelty myös kaksipyöräisten kokoamista.
Nuo vuosimallierot olen ronkotellut a) näkemistäni ja jonkinvuotisiksi väitetyistä b) norjalaisista (mm. Helge Abakk on Tempojen suhteen erittäin avulias kaveri...) ja osin ruotsalaisista lähteistä. Ja tietysti suomalaisista tyyppihyväksynnistä -> vrt. 1,5 hv kone vuodelle -59. Tyypityksissä täytyy huomioida myös se, että puoltoistaheppanen tyypitettiin siis Jupiterina -59 puolella, mutta esim. Teräs Oy tyypitytti omansa (Regulus/Velo/Comet - Öglaendinsa) vuoden -60 alkajaisiksi.
Tuo nuoruudenmopo minullakin on -60 tyypityksellä oleva Velo, 1,5 hv, naamapelti sekä pitkät sivupellit jne eli "tyypillinen -60" (eikö jonkin mopomerkin kohdalla käytetty tällaista ilmausta

). Oliskohan sinullakin sitten ollut Jupiterin sijaan jonkun muun maahantuoma/kokoama? Kromitarakka kuulunee kuuskymppiseen, mutta taisipa joku Prins Idrott olla vielä silloin maalatullakin

Toisaalta ainakin yhdessä ruotsalaisessa mainoskuvassa vuodelta -60 esiintyy muuten "tyypillinen kuuskymppinen" pitkine sivupelteineen jne, mutta -59 keulalla eli ilman taustapeltiä mutta jo kahdella vaakaputkella.
Ei sillä että minäkään näistä mitään tietäisin... Jos oikein alkaisi kiinnostaa, niin voisihan nuista jonninmoisen kartoituksen tehäkin. Sillä minä tätä ketjuakin alkujaan aloittelin. Laittakaa hyvät immeiset kuvia nuista tai kertokaa edes, että minkälainen keula öökyissänne on