Kirjoittaja Aihe: cb 500 fourin startti  (Luettu 13870 kertaa)

Huhtikuu 27, 2012, 01:59:06 ap
Vastaus #15

Juha-Pekka Jurvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tappokatkaisija ei yhdistä\ huono kosketus?? T: J-P
TWO STROKE SMOKE ON THE WATER.

Huhtikuu 27, 2012, 07:59:55 ap
Vastaus #16

Uula Kuvaja

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tappokatkaisija ei yhdistä\ huono kosketus?? T: J-P
Toki mahdollista. Syksyllä kun ei startannut, avasin kahvan löytämättä mitään erikoista. Starttas sitten solenoidia kopauttamalla. Edellinen sähjömies on tainnut muutenkin unohtaa kykeä tappokatkasija. Eli kahvassa on kolme asento jolloin virta on päällä...

Huhtikuu 27, 2012, 08:40:13 ap
Vastaus #17

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä
Tervehdys Uula,

Koita antaa solenoidille ohjaus suoraan akulta jollain piuhanpätkällä. Jos ei vieläkään starttaa, niin vaihda solenoidi. Jos alko starttaamaan, niin vika on ohjauspiirissä. Starttihan sulla oli kunnossa?
Kahden pytyn loukussa.

Huhtikuu 27, 2012, 10:53:28 ap
Vastaus #18

Uula Kuvaja

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Pitääpä tosiaan nykästä piuhat suoraan akulta solenoidin ohjaukseen. Musta on maa, vai?
Startti pyörii kyllä.

Huhtikuu 27, 2012, 22:44:26 ip
Vastaus #19

Uula Kuvaja

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Eipä tuo solenoidi tunnu toimivan vaikka otin virran suoraan akulta. Kysymys kuuluu nyt, että minkälainen tuohon varaosaksi? Käykö joku yleisosa autotarvikeliikkeestä?

Huhtikuu 27, 2012, 23:57:56 ip
Vastaus #20

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Eipä tuo solenoidi tunnu toimivan vaikka otin virran suoraan akulta. Kysymys kuuluu nyt, että minkälainen tuohon varaosaksi? Käykö joku yleisosa autotarvikeliikkeestä?
En lukenut ketjua läpi,mutta jos solenoidia tutkit niin senhän pystyy yleensä vehkeestä kuin vehkeestä purkamaan ja huoltamaan.Siis vanhoista.uusista en tiedä enkä välitä.En ole varma myykö ne edes autotarvikeliikkeissä mitään solenoideja,tilaamalla voi joku malli löytyä ja miksei se käy jos teho riittää. 120A virranotto on Twineissä eli 0,45kW.Tuutista en tiedä.Toisaalta 120A releitäkin saa.Tarvii esim usein kun rakennellaan hehkutulppien ohjausta isompiin dieseleihin..Mutta se kannattaa ylimitoittaa eli koeta saada selville starttimoottorin virrankulutus manuaalista ja 120A rele ei varmasti ihan riitä että sais olla V8 hehkurele 160A jos et pienikokoista solenoidia onnistu saamaan.Ei niitä kaikilla ole hyllyssä,olen noita jonkunverran joutunu ostamaan.
Ei mulla ole tullut vastaan yhtään starttia minkä solenoidia ei olis voinut korjata vaikka sitten olis ollu käämi poikki.Mutta niinkuin sanoin koskee vanhempia koneita,nehän oli tehty korjattaviksi siihen aikaan ;)

Huhtikuu 28, 2012, 00:11:11 ap
Vastaus #21

Uula Kuvaja

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Varmasti totta Hannu. Minun työkaluilla ja osaamisella ei suostunut toimimaan. Hapettunut oli kun avasin ruuvit ja purin kahteen osaan. No kolmeen jos jousikin lasketaan. Rapsuttelin  karstat pois. Se ei riittänyt. Startti pyörii kun yhdistää nupikat päältä. Niille kahdelle johdolle, jotka ovat kiinteästi "kannessa" annoin virtaa suoraan akulta. En ainakaan kuullut napsausta. Eli ole minun alaa... Enempi tuo kuvataiteellinen puoli.

Huhtikuu 28, 2012, 07:55:09 ap
Vastaus #22

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Rapsuttelin  karstat pois. Se ei riittänyt.
Mutta hyvä yritys,ja hienoa kuulla että se on avattava malli :) Voi olla että siitä on käämilangan pää poikki,eli nyt tarvittas ohmi-mittausta yleismittarilla niistä pienemmistä(ohjaus-)liittimistä ja sitten kolvia,tinaa,ehkä kuparilankaakin..Kun kerran putsasit ne päänavat niin vika ei liene siinä.Nyt on sitten uuden tai käytetyn metsästys alkanut.Älä kumminkaan hävitä sitä vanhaa,voi siitäkin jollekin iloa koitua tulevaisuudessa,jollet sitten kumminkin vielä itse rohkaistu sitä laittamaan.Itsellänikin jonkin verran varaosia mutta tiedän että solenoidia ei löydy.Muistikuva että omastakin taisin joutua putsaamaan ne päänavat-tai sitten ehkä vaan halusin huoltaa eli putsata&rasvata sen.Se on ihan ominaisuus että se tarvii joskus hyvin harvoin tosin,huoltoa.

Potkustartti toiminee kumminkin että toivottavasti saat rauhassa etsiä toimivaa patenttia ;)
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 28, 2012, 07:56:40 ap kirjoittanut Hannu Hartikainen »

Huhtikuu 29, 2012, 13:16:00 ip
Vastaus #23

Uula Kuvaja

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jaahas.
Kai se täytyy alkuun ottaa toinen pyörä käyttöön.
Se on se solenoidi hyvin paljon tuon kuvan näköinen. Otan kuvan siitä minun tapauksesta kun ehdin. vaikka eipä se kuva sitä korjaa.

Minun värkissä kanteen on juotettu ne ohjauslangat. Kolvi ja tinaakin kyllä löytyis. Ei luulis tuon niin harvinainen osa olevan? Pitääpä miettiä/katella/kysellä...

Huhtikuu 29, 2012, 13:37:56 ip
Vastaus #24

Jorma Drufhagel

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Pölvästi
Uula ota solenoidi mukaan ja tule käymään. T. Jorma

Huhtikuu 30, 2012, 14:57:51 ip
Vastaus #25

Uula Kuvaja

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jorman luona kyläilty solenoidn kanssa. Korjattu on ja toimii. No, nyt sitten sentään jotain toimii...