Kirjoittaja Aihe: Honda cb 350 kysymykset/vinkit  (Luettu 1025160 kertaa)

Heinäkuu 07, 2014, 20:48:44 ip
Vastaus #1410

Tapsa Leskinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Öljy: Valvoline 20W50 mineraali moottoripyöräöljy (2litraa) löytyy Motonetista. Hinta alle 7eur/litra.

Tulpat NGK B8ES.

Startin kunnostuksesta löytyy juttua ko. keskusteluketjusta.

Heinäkuu 07, 2014, 21:01:22 ip
Vastaus #1411

Ari Loukkalahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tere taas! Pitäis Honda lyödä tulille pitkän tauon jälkeen.. Yhtäsuntoista huollettu mutta mitkäs olikaan hyvät öljyt koneeseen? Edullista ja toimivaa? Eikös sinne pari litraa mene? Ja mitkä tulpat tähän vehkeeseen menikään? Kai tuo tieto tuolta aikaisemmista viesteistä löytyisi ja voi olla että vuosia sitten olen saman kysynytkin mutta josko joku heittäisi vikkelästi vastauksella niin olisin kiitollinen :).

Startissakin näemmä vikaa pitkän seisomisen jäljiltä. Jäi kyllä seisomaan jäädessään hyvään toimintakuntoon enkä muista että aikaisemmin olisi mitään vikaa, mutta nyt startatessa startti vaan pyörii mutta ei ala pyörittämään konetta kuin satunnaisesti. Onko ruostunut vai liasta jumittuneet ne tapit vai mitkäs siellä sisällä onkaan jotka "vetovoimalla" toimii. Kannattaako lähteä availemaan vai lähteekö toimimaan koneen lämmetessä? Kokemuksia?

Ja mitenkäs tuo kaasareiden bensapintojen tarkistus/säätö helpoden tehdään? Onkos sillä kohokammion bensapinnan korkeudella mitään käytännön merkitystä jos bensaa riittää kovallakin kaasulla eikä ylivuotoputkesta tule bensaa ulos.. Eikös silloin pitäisi kaiken olla kunnossa? Tällä hetkellä meinaan kaasarit irti ja putsailussa kun laski toisesta kaasarista ylivuotoputkesta lorona.. Neulat jumittunut kun pari vuotta bensa seissyt ja pihkaantunut jokapaikkaan..

Onko tullut porukalla jo paljon kilometrejä alle tälle kesälle? Nythän ne kelit vasta alkoi :police:

Tapsa jo melkien tyhjensi pajatson :) mutta tässä on vielä asiaa kaasareista.

Bensan pinta kohokammiossa on seuraavilla kaasareilla 26 mm mitattuna kaasarin rungon alareunasta uimurin alapintaan hetkellä, jolloin neulaventtiili menee kiinni. Omassa kolmepätkässä millin heitto suuntaan tai toiseen aiheutti käyntihäiriöitä.

Carb model 3D, 722A, 726A, 728A
Float level 26.mm
Std main jet #68 primary (722A,726A) #70 primary (3D,728A)
Secondary #70 (3D,728A), #105 (3D, 722A, 726A)
Std slow jet#35
Idle mixture screw initial setting:
3/4 turn from closed (3D)
1 1/8 turns from closed (722A, 726A, 728A)
Idle speed 1200rpm.
Ari, Honda CB350 K4 1972 ja Honda CB450 K5 1972

Heinäkuu 07, 2014, 21:29:09 ip
Vastaus #1412

sami koponen

• Vieras
Kiitos Tapsalle, Karille ja Arille! Uskomatonta että tuo bensapinnan korkeus on noin tärkeää käynnin kannalta.. No aikaisemmin on toiminut kohtuuhyvin mutta pitää pitää mielessä josko on toispuoleista käymistä että tuostakin voi hakea vikaa..  ::)

Heinäkuu 07, 2014, 21:37:34 ip
Vastaus #1413

Ari Loukkalahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Pitkän käyttämättömän kauden jälkeen kannattaa myös käyttää kaasarit ultraäänipesussa. Itsellä on kokemuksia, että saa ajaa monta sataa kilometriä ennen kuin kanavat ovat huuhtoutuneet puhtaiksi.

Heinäkuu 07, 2014, 23:04:25 ip
Vastaus #1414

Ari Loukkalahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa
En ole avannut CB350:n vaihteistoa, mutta CB450:n lohkossa on starttipolkimen akselille rajoitin, joka saattaa vaurioitua polkimen vauhdikkaasta palautumisesta. Kaveri korjasi juuri muutama viikko sitten yhdestä CB450:n koneesta tuollaisen vian. Ko. koneet ovat pitkälti samanlaisia. Jokainen ylimääräinen metallinkappale vaihteistossa on riski.

Heinäkuu 08, 2014, 11:35:18 ap
Vastaus #1415

Marko Tolvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuossa 3D- mallin kaasarin secondary suuttimessa lienee virhe. Tuntuu tuo 70 vähän pieneltä. Mulla on juurikin tuo tyyppi ja siinä on ollut 100/75/38 suuttimet. Ajattelin, että on jälkiasennusta, mutta hankin saman tyypin varaosakaasarit ja niissä oli sama. Yhtenä erona esim. 726a malliin on ilmaruuvit. ne on erilaiset. 726 mallissa on isolla kierteellä heti ruuvin alkupäässä ja 3D:ssä syvemmällä pienellä. ja tuossa 3D mallissa ei ole prikkaa ja O-rengasta niin kuin esim. 726a:ssa.

Heinäkuu 08, 2014, 17:14:58 ip
Vastaus #1416

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Öljy: Valvoline 20W50 mineraali moottoripyöräöljy (2litraa) löytyy Motonetista. Hinta alle 7eur/litra.

Onko isompaan viskositeettilukemaan joku syy vai onko öljy muusta syystä sopivaa?
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Heinäkuu 08, 2014, 17:51:26 ip
Vastaus #1417

Tapsa Leskinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Onko isompaan viskositeettilukemaan joku syy vai onko öljy muusta syystä sopivaa?

Sorry jos muistin viskositeetin väärin, tai ns. perussuositus viskositeetin. Onhan tuo 20w50 vaihtoehto suositus. Noilla Valvolinen prätkä-mineraaliöljyillä on kytkimet pelanneet moitteettomasti.

Heinäkuu 08, 2014, 20:12:36 ip
Vastaus #1418

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit

Sorry jos muistin viskositeetin väärin, tai ns. perussuositus viskositeetin. Onhan tuo 20w50 vaihtoehto suositus. Noilla Valvolinen prätkä-mineraaliöljyillä on kytkimet pelanneet moitteettomasti.

Niinno, onhan mulla korjaamokirja, ei vaan ole tullut katseltua muutakuin tuota korkkia :) Pitääpäs poiketa Motonetissä öljyostoksilla.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Heinäkuu 08, 2014, 22:03:49 ip
Vastaus #1419

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin

Kyllä valtaosa ilmajäähdytteisten kuskeista ajaa 20W50 öljyillä.Ehkäpä 70 luvulla ei sellaista öljyä ollut saatavilla.Ja voihan Hondan kone olla herkkyyttään jonkinlainen poikkeus muihin verrattuna ja siksi 10W40,mutta minä oon ymmärtäny että sitä vois käyttää aikaisin keväällä tai myöhään syksyllä jos ajelee pikkupakkasilla.On hankala saada käyntiin 20W50 öljyllä,oman kokemuksen mukaan,esim -5 kelillä.Tosin silloin mulla oli startissakin vikaa..
Näillä keleillä mitä on nyt,eli +26 - +29,ajaisin kyllä sillä tukevammalla ölpällä,varsinkin jos puuduttavaa moottoritieajoa paljon ja isoilla kierroksilla.Varmaan käy toi yläpää kumminkin aika lämpösenä niin nokka-akselillakin pysyy paremmin öljykalvo ehjänä.Muistaisin että olen mitannu parhaimmillaan jotakin 120 asteen lämpöjä kansista ulkopinnalta.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 08, 2014, 22:05:51 ip kirjoittanut Hannu Hartikainen »

Heinäkuu 08, 2014, 22:06:42 ip
Vastaus #1420

Ari Loukkalahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tein pari viikkoa sitten öljynvaihdon CB450:een. Valutin vanhan öljyn pois, kun pyörä oli keskituella. Kaadoin kaksi Valvolinen täyttä litran pulloa ja yhdestä vajaasta pullosta 0,8 litraa moottoriin. Kun sitten parin reissun jälkeen tarkistin öljyn, oli sitä reilusti yli ylärajan. Olen tarkastanut öljyn niin, että lasken tikun paikalleen, mutta en ruuvaa sitä pohjaan. Se lienee standardi kaikissa kierteellisissä mittatikuissa. Kun tänään vaihdoin etuiskareiden öljyt, otin avaamattoman pullon ja täytin kumpaankin iskariin yhteensä 450 ml. Pulloon jäi kuitenkin vielä 600 ml. Noiden empiiristen kokeiden perusteella olen vakuuttunut, että Valvolinen pulloissa on enemmän kuin litra öljyä. Hyvä juttu, mutta liika öljy ei sekään ole koneelle hyväksi. Kannattaa siis tarkastaa määrä tikusta eikä luottaa siihen, että astiassa on ilmoitettu määrä.

Heinäkuu 08, 2014, 22:10:20 ip
Vastaus #1421

Ari Loukkalahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Muistaisin että olen mitannu parhaimmillaan jotakin 120 asteen lämpöjä kansista ulkopinnalta.

Itse laskeskelin viime talvena männänrenkaiden laajenemista ja löysin jostain sellaisen tiedon, että ilmajäähdytteisen moottorin lämpötila saattaa nousta 180 asteeseen?

Heinäkuu 08, 2014, 22:17:51 ip
Vastaus #1422

Ari Loukkalahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuossa 3D- mallin kaasarin secondary suuttimessa lienee virhe. Tuntuu tuo 70 vähän pieneltä. Mulla on juurikin tuo tyyppi ja siinä on ollut 100/75/38 suuttimet. Ajattelin, että on jälkiasennusta, mutta hankin saman tyypin varaosakaasarit ja niissä oli sama. Yhtenä erona esim. 726a malliin on ilmaruuvit. ne on erilaiset. 726 mallissa on isolla kierteellä heti ruuvin alkupäässä ja 3D:ssä syvemmällä pienellä. ja tuossa 3D mallissa ei ole prikkaa ja O-rengasta niin kuin esim. 726a:ssa.

Muistaakseni kopioin nuo tiedot täältä tästä samasta viestiketjusta. Parin vuoden kokemuksen perusteella olen sitä mieltä, että jos kaasari on kunnossa ja puhdas, se toimii myös erilaisilla suutinkokoonpanoilla. Tässä on viime päivinä keskusteltu erilaisista ilmanputsareista ja silloin saattaa tulla kyseeseen suutinten vaihto.

Heinäkuu 08, 2014, 23:13:54 ip
Vastaus #1423

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Tein pari viikkoa sitten öljynvaihdon CB450:een. Valutin vanhan öljyn pois, kun pyörä oli keskituella. Kaadoin kaksi Valvolinen täyttä litran pulloa ja yhdestä vajaasta pullosta 0,8 litraa moottoriin. Kun sitten parin reissun jälkeen tarkistin öljyn, oli sitä reilusti yli ylärajan. Olen tarkastanut öljyn niin, että lasken tikun paikalleen, mutta en ruuvaa sitä pohjaan. Se lienee standardi kaikissa kierteellisissä mittatikuissa.

Onko 450:ssa isompi öljytilavuus ?
350 ottaa sen 2 litraa ja 2 quarttiakin riittäisi käytänössä,nimittäin melkein kaikki Jenkkiöljyt pakataan vartin pulloihin.Olen myös nähnyt jossain Hondaa koskevan tiedon että tilavuus on 2 qrt ja se vähän hämäsi silloin alussa kun pyörän sain.Nyt olen kuitenkin viimevuosia kaatanut isosta astiasta sen tasan 2 litraa ja katsonut vielä tikusta että se tulee ylärajaan silloin-korkki pohjaan  kierrettynä.Riippuu aika paljon kuinka vaaterissa pyörä on,olkoonkin keskituella mutta etu-takapään balanssi vaikuttaa myös yhtälailla.Minulla ainakin on hyvin paha sanoa milloin se on suorassa kun keulaa on vielä hieman laskettu alkuperäisestä ja takapääkin uudelleen rakennettu rungon ja jousituksen osalta.Tosin minulle sehän on ihan sama kun moottori ei käytännössä kuluta lainkaan öljyä vaihtovälillä niin ei sitä tikkuakaan tarvitse ruuvailla edestakaisin ;)
Tottakaai silloin tällöin kurkin sinne kun se vain on sellainen vanha hyvä moottorimiehen tapa ;)

Tuohon 180 asteen lämpötilaan en voi kommentoida muuta kuin että riippuu mistä mitataan ja millä.Esim palotilasta löytynee jo huomattavan paljon korkeampia lämpötiloja :)
Mutta öljyhän ei onneksi kulkeudu sinne,se nimittäin tuskin kestää 170 astetta korkeampaa lämpöä leimahtamatta.Ja huonoksi se menee jo alhaisemmassakin lämmössä.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 08, 2014, 23:16:07 ip kirjoittanut Hannu Hartikainen »

Heinäkuu 09, 2014, 09:19:54 ap
Vastaus #1424

Ari Loukkalahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa
CB450:n öljytilavuus on 2,8 litraa. Clymerin kirjassa lukee öljyn tarkastamisen kohdalla: "Remove dipstick and wipe it clean. Insert dipstick, but do not srew it in...". Tikkua ei siis kuulu ruuvata pohjaan. Neljäpätkässä tikun pää on aika lailla koneen keskellä ja pyörän pieni pituussuuntainen kaltevuus ei merkittävästi vaikuta öljyn pinnan tasoon mittauskohdassa. Kolmepuolikkaassa tikku on lähempänä koneen takaosaa ja silloin asennolla on enemmän merkitystä.