Kirjoittaja Aihe: Honda cb 350 kysymykset/vinkit  (Luettu 1025267 kertaa)

Elokuu 04, 2013, 20:15:35 ip
Vastaus #1230

Juha Vainio

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Itse olen nyt ajannut 2000km säätämättä tota sytytystä.. Orgis huoltomanuaali antaa säätöväliksi 4500km.
Oma pyörä alko toimimaan todella hienosti, kuhan noi kaasarit vaan sai synkronoitua kunnolla. Ei pauku eikä tee muutakaan ihmeellistä enää.
Ic m49 vm.1956
Honda cb 350 k4 vm.1973

Elokuu 04, 2013, 20:25:55 ip
Vastaus #1231

Ari Loukkalahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Itse olen nyt ajannut 2000km säätämättä tota sytytystä.. Orgis huoltomanuaali antaa säätöväliksi 4500km.
Oma pyörä alko toimimaan todella hienosti, kuhan noi kaasarit vaan sai synkronoitua kunnolla. Ei pauku eikä tee muutakaan ihmeellistä enää.
Olisiko käynyt niin, että muistin yksikön väärin eli se on 3000 mailia :) Eri manuaaleissa on kylläkin hieman toisistaan poikkeavia lukuja... Vanhalla ennakonsäätäjällä jouduin säätämään sytytystä viime kesänä muutaman sadan kilometrin välein :(
Ari, Honda CB350 K4 1972 ja Honda CB450 K5 1972

Elokuu 04, 2013, 20:44:22 ip
Vastaus #1232

Juha Vainio

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Olisiko käynyt niin, että muistin yksikön väärin eli se on 3000 mailia :) Eri manuaaleissa on kylläkin hieman toisistaan poikkeavia lukuja... Vanhalla ennakonsäätäjällä jouduin säätämään sytytystä viime kesänä muutaman sadan kilometrin välein :(

Eihän tuo sytytyksen säätö mikään ihmeellinen tässä vehkeessä ole, mutta noin tiuhaan se ei huvittais suorittaa..
No, nythän se sit sujuu vaikka silmät kiinni ;)
Ic m49 vm.1956
Honda cb 350 k4 vm.1973

Elokuu 04, 2013, 20:50:30 ip
Vastaus #1233

Ari Loukkalahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Eihän tuo sytytyksen säätö mikään ihmeellinen tässä vehkeessä ole, mutta noin tiuhaan se ei huvittais suorittaa..
No, nythän se sit sujuu vaikka silmät kiinni ;)
He hee :) Minulla on vahva usko, että sekä kolme- että neljäpätkän sytytyksensäätösessiot vähenivät ennakonsäätäjän vaihdon jälkeen yhteen kertaan/ajokausi. Tarkasti se joka tapauksessa kannattaa tehdä, vaikka siihen menisi tunti tai kaksi. Eilisellä koeajoreissulla oli aivan helvetin hyvät fiilikset, kun sai kiihdyyttää 8000 kierrokseen ja kone lauloi sitä kauniimmin, mitä korkeammalla kierrokset kävivät. Hieno fiilis, kun onnistuu jossain itselle hieman vieraammassa asiassa :)

Elokuu 04, 2013, 23:13:13 ip
Vastaus #1234

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Itse olen miettinyt että mitäs jos reistailevan säätimen vaan esim juottaa jumiin niin että koko laitos on "yhtä puuta", säätö luonnollisestikin täysillä. Meinaan, eipä se 1000-3000 kierrosta mitenkään erityisen käyttökelpoinen alue ole kuitenkaan. Korkeintaan voisi vähän potkia takaisin käynnistettäessä?

No, omassa kolmepuolikkaassa ei ole noita ongelmia myöskään ilmennyt (koputtaa puuta), joten kokeilematta on. Piikkisellä varmaan kokeilen jahka siihen vaiheeseen pääsen.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Elokuu 05, 2013, 20:32:09 ip
Vastaus #1235

Ari Loukkalahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Itse olen miettinyt että mitäs jos reistailevan säätimen vaan esim juottaa jumiin niin että koko laitos on "yhtä puuta", säätö luonnollisestikin täysillä. Meinaan, eipä se 1000-3000 kierrosta mitenkään erityisen käyttökelpoinen alue ole kuitenkaan. Korkeintaan voisi vähän potkia takaisin käynnistettäessä?

No, omassa kolmepuolikkaassa ei ole noita ongelmia myöskään ilmennyt (koputtaa puuta), joten kokeilematta on. Piikkisellä varmaan kokeilen jahka siihen vaiheeseen pääsen.
Takaisin potkiminen saattaa hyvinkin johtua jumittuneesta ennakonsäätimestä ja pahimmassa tapauksessa särkee sähköstartin. En siis suosittele jumiin juottamista :) Muistaakseni ainakin CB450:n yhdessä manuaalissa oli ohje, että säätäjä täytyy pitää puhtaana ruosteesta ja niiden säätöväkästen pitää liikkua vapaasti. Itse tulkitsen asian niin, että jokaiseen vastakkaiseen pintaan laitetaan hieman notkeaa vaseliiniä ja tarkastetaan tilanne sytyksen säädön yhteydessä. Olen edelleen myös sen ajatuksen kannalla, että säätäjän liian löysät jouset roikottavat tyhjäkäyntiä ylhäällä.

Elokuu 08, 2013, 15:50:34 ip
Vastaus #1236

Timo Karinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Säätäjän jousista puheen ollen, onkohan nuiden jousien jäykkyydelle saatavilla mitään ohjearvoa? Hankala se taitaa olla mitata/selvittää, mutta jonkin mututuntuman asiasta olisi hyvä saada. Omassa säätimessä säätimen paikallaan ollessaan jousissa ei ole juurikaan "vetoa" ja kovin kevyeltä se tuntuu muutenkin.

Jos ne nyt löysät ne jouset on, niin saisikohan hetkellisenä elvytyksenä säätimen kuntoon esim juottamalla muutaman jousen kierteen yhteen?

Itse olin tilannut Pamcon uuden kärjettömän, jossa juuri kyseinen säädin on eliminoitu, mutta Pamco otti tilaukset takaisin jonkun ilmenneen ongelman takia. Kärjet siis paikoilleen ja niillä mennään.

-T

Elokuu 08, 2013, 19:43:55 ip
Vastaus #1237

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Säätäjän jousista puheen ollen, onkohan nuiden jousien jäykkyydelle saatavilla mitään ohjearvoa? Hankala se taitaa olla mitata/selvittää, mutta jonkin mututuntuman asiasta olisi hyvä saada. Omassa säätimessä säätimen paikallaan ollessaan jousissa ei ole juurikaan "vetoa" ja kovin kevyeltä se tuntuu muutenkin.

Jos ne nyt löysät ne jouset on, niin saisikohan hetkellisenä elvytyksenä säätimen kuntoon esim juottamalla muutaman jousen kierteen yhteen?
En menis tinailemaan niitä.Koeta vaikka lyhentää mieluummin vähäsen,jos kerran mieli tekee.Mielellään kuitenkin uudet jouset tilalle.
Löysät nuo saattaa olla minullakin,en ole niin tutkinut ja minulle riittää kun strobolla katsoin että ennakot muuttuu 3000rpm kohdalla siihen toiseen merkkiin roottorilla niin toimiihan se silloin juuri kuten pitääkin.

Voishan nuo kumminkin jossain vaiheessa tarkastaa,kun Arilla on uudet jouset omassa pyörässä joihin voi aina verrata kireystuntumaa ;)

Elokuu 08, 2013, 19:50:44 ip
Vastaus #1238

Ari Loukkalahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa

En menis tinailemaan niitä.Koeta vaikka lyhentää mieluummin vähäsen,jos kerran mieli tekee.Mielellään kuitenkin uudet jouset tilalle.
Löysät nuo saattaa olla minullakin,en ole niin tutkinut ja minulle riittää kun strobolla katsoin että ennakot muuttuu 3000rpm kohdalla siihen toiseen merkkiin roottorilla niin toimiihan se silloin juuri kuten pitääkin.

Voishan nuo kumminkin jossain vaiheessa tarkastaa,kun Arilla on uudet jouset omassa pyörässä joihin voi aina verrata kireystuntumaa ;)
Sitä vartenko ne toiset merkit ovat? Hyvä tietää :) Omaan erittäin vähäiseen kokemukseeni perustuen uskon, että kun jousi on juuri sen verran verran vedossa, että se palauttaa ennakon, tilanne on hallinnassa. Porissa on ruuviliike, jonka pitäjä kertoi tehneensä jousia juuri tätä tarkoitusta varten. Siinä pitäisi kuitenkin tietää jousen oikea pituus, halkaisija ja langan vahvuus. Itsellä on tarkoitus jossain vaiheessa ennen kevättä kokeilla kiristää kolmepätkän jousia ja verrata tuntumaa neljäpätkän säätimeen.

Elokuu 08, 2013, 20:01:35 ip
Vastaus #1239

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin

Sitä vartenko ne toiset merkit ovat? Hyvä tietää :) Omaan erittäin vähäiseen kokemukseeni perustuen uskon, että kun jousi on juuri sen verran verran vedossa, että se palauttaa ennakon, tilanne on hallinnassa. Porissa on ruuviliike, jonka pitäjä kertoi tehneensä jousia juuri tätä tarkoitusta varten.
Aika mielenkiintoinen ruuviliike ;)

Kertauksen vuoksi vielä linkki jossa Flashina selkeä esitys sytkän säätämisestä:
Ja manuaalissa varmaan myös ne merkit selostettu..ohmimittarilla yleensä oon säätänyt mutta viimeksi tarkistin vielä vanhalla 70-luvun strobolla.
http://oldmanhonda.com/MC/Rtiming.html

Elokuu 08, 2013, 20:15:35 ip
Vastaus #1240

Ari Loukkalahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Sitä vartenko ne toiset merkit ovat? Hyvä tietää :) Omaan erittäin vähäiseen kokemukseeni perustuen uskon, että kun jousi on juuri sen verran verran vedossa, että se palauttaa ennakon, tilanne on hallinnassa. Porissa on ruuviliike, jonka pitäjä kertoi tehneensä jousia juuri tätä tarkoitusta varten.
Aika mielenkiintoinen ruuviliike ;)

Kertauksen vuoksi vielä linkki jossa Flashina selkeä esitys sytkän säätämisestä:
Ja manuaalissa varmaan myös ne merkit selostettu..ohmimittarilla yleensä oon säätänyt mutta viimeksi tarkistin vielä vanhalla 70-luvun strobolla.
http://oldmanhonda.com/MC/Rtiming.html
Katsoin esityksen. Tuo vie asian aivan uusille urille! Tärkeintä ei siis olekaan paikallaansäätö vaan se, että moottorin käydessä 3000 rpm sytytys on niiden ennakkomerkkien välissä!!! Harmi, että kolmepätkän laturin kantta pitäisi modata noiden merkkien näkemiseksi :(

Elokuu 08, 2013, 20:35:06 ip
Vastaus #1241

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Tärkeintä ei siis olekaan paikallaansäätö vaan se, että moottorin käydessä 3000 rpm sytytys on niiden ennakkomerkkien välissä!!! Harmi, että kolmepätkän laturin kantta pitäisi modata noiden merkkien näkemiseksi :(
Ei ole harmi.Eikä tarvi lasista kantta tehdä-tai edes pleksistä :)
Konetta voi aivan hyvin käyttää ilman laturinkoppaa.Öljyä ei tule ulos.Paitsi tielle ei ole syytä lähteä ajelemaan,eikä ole kai syytäkään ;)

Ja tässä on aina se etu,että saadaan kumpikin puoli kohdalleen ehkä tarkemmin kuin koestuslampulla/ohmimittarilla.Vasen säädetään pohjalevyä siirtelemällä,oikea justeerataan kärkiväliä muuttamalla toleranssin puitteissa(tarvittaessa).

Elokuu 08, 2013, 20:45:55 ip
Vastaus #1242

Ari Loukkalahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ei ole harmi.Eikä tarvi lasista kantta tehdä-tai edes pleksistä :)
Konetta voi aivan hyvin käyttää ilman laturinkoppaa.Öljyä ei tule ulos.Paitsi tielle ei ole syytä lähteä ajelemaan,eikä ole kai syytäkään ;)

Ja tässä on aina se etu,että saadaan kumpikin puoli kohdalleen ehkä tarkemmin kuin koestuslampulla/ohmimittarilla.Vasen säädetään pohjalevyä siirtelemällä,oikea justeerataan kärkiväliä muuttamalla toleranssin puitteissa(tarvittaessa).
Olet siis käyttänyt konetta ilman laturin kantta? Sieltähän valuu aina öljyä, kun kannen avaa, mutta moottorin käydessä öljyä on tietenkin muualla kierrossa. Uskaltaisiko tuota kokeilla...

Elokuu 08, 2013, 21:13:53 ip
Vastaus #1243

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin

Olet siis käyttänyt konetta ilman laturin kantta? Sieltähän valuu aina öljyä, kun kannen avaa, mutta moottorin käydessä öljyä on tietenkin muualla kierrossa. Uskaltaisiko tuota kokeilla...
Itseasiassa ei tule öljyä yhtään vaikka on 2 litraa sisällä-sehän on kannen alareunaa alempana öljypohjassa.Kun antaa pyörän olla keskiseisontatuella pari laudanpalaa maata vasten sopivasti siten että hieman oikealle kallistettuna.Tai prätkänosturin päällä sama asia.Aavistuksen kallellaan riittää.Rätin voi silti laittaa pakoputken päälle varuiksi.
Jos ei tuollaista stroboa entuudestaan ole,riittää siihen ihan se halvinkin malli joka ei tosiaankaan liene paljoa kaljapoksia enempiä kustanna.Aikoinaan oli kumma villitys-porukat teki noita itse vanhasta kameran salamavalolaitteesta :) Sitä itsetekemisen riemua varmaankin.

Elokuu 08, 2013, 21:29:12 ip
Vastaus #1244

Ari Loukkalahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Itseasiassa ei tule öljyä yhtään vaikka on 2 litraa sisällä-sehän on kannen alareunaa alempana öljypohjassa.Kun antaa pyörän olla keskiseisontatuella pari laudanpalaa maata vasten sopivasti siten että hieman oikealle kallistettuna.Tai prätkänosturin päällä sama asia.Aavistuksen kallellaan riittää.Rätin voi silti laittaa pakoputken päälle varuiksi.
Jos ei tuollaista stroboa entuudestaan ole,riittää siihen ihan se halvinkin malli joka ei tosiaankaan liene paljoa kaljapoksia enempiä kustanna.Aikoinaan oli kumma villitys-porukat teki noita itse vanhasta kameran salamavalolaitteesta :) Sitä itsetekemisen riemua varmaankin.
Itse olen käyttänyt laudanpalaa kummassakin pyörässä, kun nostan keskituelle sorapinnalla, ja kallistan hieman oikealle öljyn valumisen vähentämiseksi. Strobo löytyy eli taidan jossain vaiheessa kokeilla. Tuli sellainenkin mieleen, että siihen voisi rakennella jonkinlaiset pienen altaan, jonka saa kannen ruuvinrei'istä kiinni :)

Taas tuli hyvää ja käytännöllistä tietoa Hannulta! :)