Kirjoittaja Aihe: Vanhat putkiradiot  (Luettu 808749 kertaa)

Marraskuu 17, 2014, 23:23:26 ip
Vastaus #1050

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Ostin tuon Helsingin ja Tornion väliltä viime perjantaina.
Braun SK 61 aidoilla Telefunken putkilla.

Mittasin kaikki putket nyt ja olivat hyvässä hapessa.
Telefunken EL84 oli avian huippu.
Kitaramies esim. VOX AC30 olis otettu.

Telefunkenin pääteputket EL84/EL95 olivat huippukunnossa.
Testeri näytti huippuarvoja.

Nämä säästän siihen saakka kun saan Braunin laitettua loppuun.

Tämä Braun ei tarvitse huippuarvoisia putkia ja ne säästän oikeisiin HiFi vehkeisiin.

Paska homma tämä ratio:
Moottoripyörät (Honda C77, Montesa Cappra 414VE, Victoria V99 )seisoo tallissa.

No onhan tuota talvea vielä jäljellä.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 18, 2014, 00:28:18 ap kirjoittanut Pekka Puoskari »

Marraskuu 18, 2014, 09:18:00 ap
Vastaus #1051

Jouko Kuisma

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Näin tapahtuu vain yleisvirtakoneissa, kuten Pekka tuolla sanoi.
Tarkioittanee, että tasavirtakoneissa.

EDIT: Pekka ehti jo vastata silläaikaa kun kirjoittelin tätä.

Aijahas,Kiitoksia valaistuksesta.Olen vaan kuullut yleisvirtakoneista,noin nimityksenä:omani on varmasti olleet uudempia kaikki,nekin joita purin pikkupoikana 60 luvun alussa kun naapurit kantoi niitä vinteiltään.Transistori oli jo silloin tehnyt ne tarpeettomiksi.

Yleisvirtakone kai toimii myös AC verkkovirralla tai muutenhan nimi olsi harhaanjohtava ? Milläs se tasasähkö on ennen saatu aikaiseksi vai käyttikö ne akkuja vai oliko meillä alkuun tasavirtaverkko kuten Neuvostoliitossa?
Helsingissä oli joskus myös tasavirtaverkko, se oli kai ennen sotaa.
Käsittääkseni se oli 110V.
Joten tuo nimityksen "Yleisvirtakone" alkuperä on minulle arvoitus, siksi käytin "kai" sanaa tuolla lauseessani.
Olsikohan siisä myös jokin mahdollisuus erillisieen akkukäyttöön (anodiparisto ja hehkuakut tms)?

Pekka:
Joo, että Hgin ja Tornion väliltä; taidan minäkin piipahtaa katsomassa mitä siellä on myynnissä! ;)
Et ole noihin levyautomaatteihin (jukebokseihin) hurahtanut?
Sellainen olis makee,varsinkin jos olis täynä 60-luvun levyjä! :)

Mulla on nyt tullut vanhojen vuosisadan alusta olevien suvun kuvien keräyskuume.
Isoisäni veli kuvasi sata vuotta siten sivutoimisesti ja niitä lasinegatiiveja on säilynyt suvun eri jäsenillä lähes tuhat kappaletta.
Nyt olen skannaut niistä lähes puolet!

Marraskuu 18, 2014, 10:38:25 ap
Vastaus #1052

Timo Junno

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Jäsen 5192 (toistaiseksi)
Tuo Pekan mainitsema ajan puute on kyllä ikävä homma. Minulla tahtoo kanssa projektit venyä mm. tuon takia ja nytkin odottaa toimenpiteitä ainakin kaksi levysoitinta, kaksi kaverien putkiraiota ja yksi oma isompi Harmon-merkkinen putkiradio, joka pitää käyttää kokonaan osina ja huoltaa puuosia myöten. Harmon saattaakin olla hyvä-ääninen. Paljon kaiuttimia ja iso koppa. Niin ja sitten pitäisi muuttaa baarikaapiksi yksi iso kolkytluvun lopun kahvilagrammari.

Sitten on kesken tytön mopo, johon kyllä osat on tulossa Itävallasta. Sitten vielä keväällä purettu kamera Exakta. Exakta on ollut kesken jo sen aikaa ja osina, että voipi olla ettei enää muista miten se kasataan. :)
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''

Marraskuu 18, 2014, 11:20:45 ap
Vastaus #1053

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Lainaus
Joo, että Hgin ja Tornion väliltä; taidan minäkin piipahtaa katsomassa mitä siellä on myynnissä!

Kyllä vain monta paikkaa löytyy. Jyväskylästä kun lähtee ajeleen alaspäin Joutsan puolelta niin tulee vastaan lentokoneitten varalaskupaikka.
Siellä on myös hyvä kirppis. Tullessa oli kyllä kiinni.

Nuista kirppiksistä sen verran että ruotsin puolella on paljon parempaa tavaraa. Siellä kun ei ole lama-aikaa ollut koskaan.
Niinkuin ei nytkään. Ruotsalaiset osaavat aina tehdä oikeita valintoja ja päätöksiä.

Suomen kirppikset ovat täynnä rätei ja lumppui. Ruotsissa on toisin.

Tuosta Braun SK 61:stä vielä jos satutte sellaisen löytämään.
Katsokaa että levari pyörii. Muu on simppeliä tekniikkaa joka on helppo saada kuntoon.
No joo, päätemuuntaja. Se kyllä harvoin näissä palaa.

On tuo Dieter Rams ollut aika poika muotoilemaan -50 ja -60 luvuilla.
Nuita rakennuksia kun katsoo niin Aalto tulee mieleen.

Tuo Timon mainitsema ajan puute on täälläkin tosi murheellinen homma.
Nyt kun olen osa-aika eläkkeellä niin ei ehdi mitään tehdä.
Miten ensi syksynä kun pääsen ihan oikealle eläkkeelle?

Marraskuu 18, 2014, 13:55:43 ip
Vastaus #1054

Timo Junno

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Eiköhän se Pekka ole paras kun suosiolla hävität kaikki harrastusvehkeet ennen eläköitymistä. :)
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''

Marraskuu 18, 2014, 14:24:57 ip
Vastaus #1055

Seppo Jääskeläinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Eläkkeellä et sitten ehdi enää tekemään mitään.
Että mistäkö tiedän?

Marraskuu 18, 2014, 17:29:58 ip
Vastaus #1056

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Eläkkeestä voin sanoa että kaksi ekaa vuotta on kiirusta ja sitten hokaa että hätäkös tässa, nyt on aikaa.

Marraskuu 21, 2014, 22:29:18 ip
Vastaus #1057

Timo Junno

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Vieläköhän tuosta sais?

http://www.ebay.de/itm/The-Fisher-X-101-C-Hi-Fi-Roehren-Verstaerker-defekt-/281503739088?&_trksid=p2056016.l4276#ht_452wt_1143

Joku ainakin taitaa epäillä, että saisi. Näkyy hinta nousevan kivasti.

Illalla laitoin gepöttiä yhdestä toimivastakin putkivahvistinlaitteesta, mutta jollakulla oli jo isompi tarjous sisässä.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 22, 2014, 10:05:42 ap kirjoittanut Timo Junno »

Marraskuu 22, 2014, 17:43:09 ip
Vastaus #1058

Jouko Kuisma

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Näyttää olevan viallinen, mutta ei varmastikkaan ole kallis "vika".
Putket on helppo vaihtaa.
Mutta, jos haluaa kunnon pelin, niin täytyy viettä aikaa komponenttien syynäämiseen ja vaihtamiseen.
Minä ostin joskus 10 vuotta sitten Pioneer SM 83:n ja siihen piti vaihtaa kolmisenkymmentä konkkaa ja vastusta, että sai putkien toiminnat käyrilleen.
Pekalla on kans, en muista kuinka ison homman hän teki omaansa.
Näyttääpä niitä edelleenkin olevan myynnissä:
http://www.ebay.de/itm/Pioneer-SM-83-Rohrenverstarker-voll-funktionsfahig-sehr-selten-echte-Raritat/131355574618?_trksid=p2047675.c100010.m2109&_trkparms=aid%3D555012%26algo%3DPW.MBE%26ao%3D1%26asc%3D27824%26meid%3D5c87e20952194901ba396fcc57a64bd4%26pid%3D100010%26prg%3D11435%26rk%3D5%26rkt%3D24%26sd%3D281503739088
Mulla on putkiviritin/vahvistin, jota en ole jaksanut enää syynätä.
Armstrong 227 Tuner-Amplifier
Vahvisin on stereo, mutta viritin mono (ei dekooderia).
Myös levysoitinsisäänmenolla (80 mV).
Linkissä vastaava monovahvistimella.
http://www.audiomisc.co.uk/Armstrong/200/200page4.html
Jos kiinostaa, nin tuosta luovun kyllä sopuhinnalla.

Myös kiinalaisesta stereopäätevahvistimesta ( 2*21W) luovun, mutta siitä pitäis saada 300 E.
http://www.amazon.com/YAQIN-MC-5881A-Vacuum-INTEGRATED-AMPLIFIER/dp/B00A7IZVUY
Tuohon on myös venäläiset (NOS) varaputket, mutta ne maksoi yhteensä 160Euroa.

« Viimeksi muokattu: Marraskuu 22, 2014, 17:46:17 ip kirjoittanut Jouko Kuisma »

Marraskuu 22, 2014, 18:01:23 ip
Vastaus #1059

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Telefunken EL84 oli avian huippu.
Kitaramies esim. VOX AC30 olis otettu.

Tulipa joskus nuorempana käytyä silloin tällöin etsimässä putkia jäteaseman risoista putkiradioista ja -televisioista. Telefunkenia löytyi runsaasti. Etuasteen putket noissa on usein vielä ihan käyttökunnossa. ECC81, -82 ja -83 kävivät silloiseen vahvistimeen, ja noita sopivasti yhdistelemällä kyllä löytyi pirun hyvät soundit. Helposti paremmat kuin nyky-Sovtekeista tai muista edullisen hintaluokan putkista.
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Marraskuu 22, 2014, 18:58:29 ip
Vastaus #1060

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Vieläköhän tuosta sais?

Sais varmasti jos päätemuuntajat on kunnossa, ja uskoisin että ovat.

Pioneer SM-83 kunnossa oleva nousee saksan E-Bayssa sellaisiin hintoihin että ei kannata huutaa.
Viallisia saa paljon halvemmalla, ja niitä kannattaa ostaa.

Minun Pioneer SM-83 oli heti 15 minuutissa kunnossa kun sen sain Saksan E-Bay:sta.
Tasasuuntaaja oli kärähtänyt.

Mittasin eri osia ja vaihdoin yhden kytkentäkonkan koska ajattelin sen vaikuttavan saundiin.

Minun mielestä näihin putkikoneisiin ei kannata vaihtaa osia (konkkia ja vastuksia) jos ne ovat toleranssien sisällä.
Tämä koskee ratioita ja myös  orkesteri vahvistimia.

Lainaus
Tulipa joskus nuorempana käytyä silloin tällöin etsimässä putkia jäteaseman risoista putkiradioista ja -televisioista. Telefunkenia löytyi runsaasti. Etuasteen putket noissa on usein vielä ihan käyttökunnossa.

Olen ostanut saksan huutokaupasta vanhoja putkia. Tietysti vain omaan käyttöön.
Minulla on testeri jolla voin testata ja heittää kelvottomat pois.

Näillänykyajan muusikoilla on sellainen käsitys että putket pitää vaihtaa tietyn tuntikertymän jälkeen.
Tämä uskomus ei pidä lainkaan totta.
Myyjien keksimä ajatus.
Siksi saksassa ja Briteissä onkin paljon myynnissä käytettyä tavaraa.
Aivan käyttökelpoista eikä missään nimessä loppuun kuluneita.
On tietysti vahvistimia jotka ajavat pääteputket nopeasti loppuun. Esim. VOX AC30.

Esim. ECC83 ei kulu hevillä loppuun.
http://www.r-type.org/exhib/aaa0046.htm

Ja jos saa telefunkenin hyvän käytetyn niin jopa saundaa.

Marraskuu 22, 2014, 19:22:32 ip
Vastaus #1061

Jouko Kuisma

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Lainaus
Minun mielestä näihin putkikoneisiin ei kannata vaihtaa osia (konkkia ja vastuksia) jos ne ovat toleranssien sisällä.
Tämä koskee ratioita ja myös  orkesteri vahvistimia
Minä tarkistin kaikki putkien biasoinnit ja huomasin, että hilan maattovastukset 1Mohm olivat haarukassa 0,5-2 Mohm.
Tarkkuusvastukset (+-1%) olivat myös luokkaa +-50%.
En tiedä, oliko mulla sitten jokin maanantaikappale?
Konkat olivat paremmassa kunnossa, vaikka niitä yleensä moititaan.
Tästä korjausoffensiivista tein yhteenvedon Radiot-lehteenkin joskus 6-8 vuotta sitten.

Marraskuu 22, 2014, 19:46:37 ip
Vastaus #1062

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Tämä minun Pioneer SM-83 oli mitä ilmeisimmin lopettanut jo uutena toiminnan.
Toshiban pääteputket 7189A olivat loistokunnossa ja muutenkin koko vahvistin oli pölytön.

Mittalaitteina olen käyttänyt avian tavallista yleismittaria Fluke 89 IV True RMS.

Putkien testaukseen onlen käyttänyt  Heathkit Tube Scecker Model IT-17.
Se ei ole mikään huippulaite mutta sillä selviää mitkä voi heittää pois.

Putkikoneet ei mitään tuon kummempia tarkkuuslaiteita tarvitse.
Tuossa putkisatsi jonka tilasin saksan huutokaupasta. Samalla sain nuita uusia neukku 6P14P-EV putkia.
Yhtä lukuunottamatta olivat tosi hyvässä hapessa.

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 23, 2014, 09:49:29 ap kirjoittanut Pekka Puoskari »

Marraskuu 23, 2014, 14:15:13 ip
Vastaus #1063

Timo Junno

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kivasti näkyy hinta nousevan Fisherillä.  Yli 250 jo ja vilä 3 päivää aikaa huudella. Vamaan nousee ohi minun budjetin.

Tuota Joukon linkkaamaa Pioneeria jo vähän huudattelinkin ja ajattelin katsoa mihin se nousee. Ulkonäkö ei ole aivan ''mint'' joten voipi olla ettei ihan kärkihintaan nouse. Usein nuo ovat kyllä rikkinäisinäkin menneet kyllä siltikin yli 400€.

Laita Jouko hintatietoa tulemaan. Katsotaan tilanne kunhan tuo Pioneeri on huudettu. Luulisin ettei pysy minun budjetissa SMmäkään.

Marraskuu 23, 2014, 15:02:08 ip
Vastaus #1064

Jouko Kuisma

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Hinnaksi ajattelin tasan 100E, plus rahdit.
Alla kuva, tuo Maranz ei tule samaan kauppaan. ;)

[ylläpito on poistanut liitteen]