Pekka, oletko kokeillut kytkeä diodia sarjaan tai kahta?
Kahdella saa jo 1,2 V pudotuksen.
Tietysti vaihtovirtapiirissä täytyy kytkeä dodit "vastarinnan" eli yhteensä 4 diodia, ettei hehkujännite putoa puoleen.
Olen ollut huomaavinani, että nuo asteikkolamput palavat aika tiuhaan. Liekkä syynä, että jänite on nykyään korkeampi, kuin ennen (kun 220V ->230V, hehkujäninte nousee samassa suhteessa). Tähän ajattelin kytkeä diodin alentamaan jännitettä.
Tämä verkkojännitteen nousu on kiusallinen juttu vanhoille yleisvirtakoneille ja varsinkin niille joissa ei ole mahdollisuutta kytkeä 240V:n verkkojännitteelle, koska asteikkolampun palaminen mykistää radion.
Olen tietysti käyttänyt myös piidiodia pudottamaan jännitettä, mutta nimenomaan yleisvirtakoneissa olen käyttänyt vastuksia.
Niissä koneissa putkilla pitää olla yhtä suuret hehkuvirrat. Putkien hehkut, asteikkolamput ja tarvittava etuvastus ovat sarjassa ja niihin tulee täysi jännite verkosta. Herkkien asteikkolamppujen suojaksi olen lisännyt sarjaan vielä NTC vastuksen joka estää tuhoisan virtapiikin käynnistyksessä.
Ration mykistymisen asteikkolampun palettua olen estänyt kytkemällä lampun rinnalle vielä toisen NTC vastuksen.
Lampun ollessa kunnossa vaikuttaa NTC vastukseen vain sama jännite kuin lamppuun ja vastuksen virta ja lämpötila pysyvät pieninä.
Kun lamppu kärvähtää niin NTC vastuksen virta kasvaa ja sen kohonnut lämpötila passaa hehkuvirran sopivaksi ja ratio vielä toimii.
Näihin kytkentöihin sopivia NTC vastuksia olen löytänyt vanhoista romutetuista telkkareista.
Tietysti kaupastakin sopivia saa.
Uudemmissa yleisvirtakoneissa käytetyissä U-sarjan putkissa hehkuvirta on 100mA ja vanhemmissa amerikkalaisissa Maatuskan muotoisissa putkissa 300mA.
Terveiset täältä Torniosta kaikille putkiradio motoristeille.
Pekka