Kirjoittaja Aihe: Vanhat putkiradiot  (Luettu 808651 kertaa)

Lokakuu 08, 2013, 11:01:37 ap
Vastaus #885

Jouko Kuisma

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tämä foorumi ei ehkä ole paras mahdollinen tuolle vaihdolle.
Itsellänikään ei ole juuri noihin määreisiin sopivaa putkiradiota.
Yksi joutais pois, mutta se ei ole puukotelossa (Amstrong stereo tuner-amplifier).
Ostin joskus, mutta siinä ei ollutkaan stereodekooderia, mutta sereovahvistin kyllä on (stereolevysoittimelle).
Kokeileppa Radiohistoriallisen seuran foorumia!
http://www.radiohistoria.fi/
Sieltä varmasti löytyy niin korjausalan osaajia, kuin kiinnostusta vaihtokauppaankin!

Lokakuu 08, 2013, 12:49:22 ip
Vastaus #886

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Lainaus
Ajoin tänään yli sata kilsaa vain ostaakseni rikkinäisen ration,,,mutta toi malli on niin pieni ja söötti. Mutta ei inahdakaan.sulakkeet ok, aivan kuin ratio ei sais virtaa, paljonkohan voltteja tommonen vaati että heräis eloon jospa sen virtalaite on rikki? samanlainen kuin toi paitti kiertonupit 

Minä löysin juuri tuollaisen Telefunkkenin Haaparannalta loppikselta.
Pääteputki oli tullut tiensä päähän.
Ilmaisimen elko oli myös menettänyt varauskykynsä.
Ne kun vaihdoin niin jopa soi komeasti.
Jälkikasvu nappasi heti sievän ration kotiinsa.

Virranlähdeosasta se korjaus alkaa silmätarkastuksen jälkeen.
Kaavion löydät tuolta:
http://www.oldradio.de/service/schaltungen/schaltungen/telefunken/telefunken_caprice.png

Näitä oli myös sellaisia versioita joissa pääteputkena oli EL95.
Nekin kuvat löytyy netistä.

Lokakuu 09, 2013, 10:10:58 ap
Vastaus #887

Heikki Veijanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moikka

Radio tietoisuuteni on melko vähäistä. Kakarana rakennettin kidekoneita ja työelämässa poiken kanssa ula radioita. Pojat tykkäs kun tajuusalueita muuttamalla pääsi kuuntelemaan paikallista radiopuhelin liikenettä. Syy miksi sekoan putkiradio keskusteluun. Mulla on käytössä juotosasema ei kolvausasema. Uus tuotanto on tehtävä lyijyttömällä tinalla. Muu tekeminen ei vaadi lyijytönta tinaa, joten sitä saa kaupasta. 50/50 ja 60/40 hopeatinaa saa eri paksuuksina takoina ja rullina Koluelektroniikasta Raumalta . Mullakin on ylimääräisenä 60/40 millisenä joku rulla. Putkia vois kysyä Leppälä Maukalta MultiOp tai OH2BYS
Hessu

Lokakuu 09, 2013, 11:48:59 ap
Vastaus #888

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Lainaus
Uus tuotanto on tehtävä lyijyttömällä tinalla

Jo vain, mutta putkiratioihin lyijytöntä ei kannata kolvata.
Tulee röpelöistä jälkeä.

Siksi olenkin ostanut lyijyllistä tinaa sen verran että riittää loppuelämän juotteluihin.

Putkia saa helpoiten ja halvimmalla saksan huutokaupasta.
Olen ostanut sieltä suuria eriä myös käytettyjä.
Mulla on testeri jolla voin testata putkien kunnon.

Joitakin loppuun kuluneita on löytynyt, mutta melkein kaikki ovat olleet vielä kovassa käyttökunnossa.
Siis sellaisia joita voi omiin koneisiin laittaa.
Venäläiset MIL putket ovat yleensä aina huippukunnossa.
Niistä valitsen parhaimmat yksilöt omiin putkivahvistimiin.

Lokakuu 11, 2013, 05:58:15 ap
Vastaus #889

Antti Jokinen

• Vieras
Loviisan kirpputorilta bongattu:

Olan harrastajalle ehkä tuttu logo?

Hintapyyntö kohtuullinen?

Lokakuu 11, 2013, 20:15:45 ip
Vastaus #890

lasse roholm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Oli taas pakko ostaa kirpparista putkiradion vaikka ajattelin viimevikon pikkuradion oston jälkeen nyt riittää ja  tämä oli mun makuun aivan liian iso mutt kun oli niin harvinaisen siisti ulkokuori  ja kaikki toimii siinä viritysputkeineen ja taistavaloineen ja ulakin kuuluu hyvin ja hinta oli kohtuulliset 45€ niin oli pakko kantaa ulos,,,että siitä voi johtopäätöksiä vetää loviisan ration hinnasta missä ei luulisin ulakaan kuulu kun näyttää niin vanhalta. Tässä linkissä on samanlainen aparaatti mistä selvis että Fennoradion omisti Philipsi silloin kun kattoo noita 1-5 juutuubi huoltovideoita tästä laitteesta. Pekkakin vois tommosta putkiratio huoltovireota laittaa kaikkien nähtäville  8) http://koti.mbnet.fi/~ijl/fenno_seppo_f265v.html
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 11, 2013, 21:06:12 ip kirjoittanut lasse roholm »

Lokakuu 26, 2013, 09:13:54 ap
Vastaus #891

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Löysin eilen tällaisen ration.
Oli sen verran rikki että sain halvalla.

Tämä on oikein HiFi Stereo!
No ei nyt sentään mikään hai fai-laite, dekooderia ei ole.
Tässä on vain pääteaste Stereo kahdella EL-84:lla toteutettuna.
Se kuitenkin merkitsee sitä että hyvät saundit lähtee vaikka CD:ltä kun ration piirit virittää viimeisen päälle kuntoon.

Laitan parempia kuvia ratiosta sitten kun tulen kotiin.

Tuollaisesta ratiosta on kyse.
Tämä on ilmeisesti jotain saksan tuontia ruottiin koska asteikkolasin tekstit ovat saksaksi.
http://www.radiomuseum.org/r/nordmende_othello_stereo_u320.html
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 26, 2013, 11:06:00 ap kirjoittanut Pekka Puoskari »

Lokakuu 29, 2013, 22:03:31 ip
Vastaus #892

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Lainaus
Pekkakin vois tommosta putkiratio huoltovireota laittaa kaikkien nähtäville

No niin vois, mutta mulla ei ole oikein kunnollista viteovehettä.
Ne pyöräviteot, ja muut olen tehnyt aivan halpasella kameralla.
Jälki on sitten sen mukaista, eli paskaa..

Putkiratioitten harrastajille sanoisin että Simo Törön kirja Vian etsintä ja radion korjaus on hyvä lukea hartaudella alkajaisiksi. Kolmas painos vuodelta -63 on paras.
Siellä on vinkkejä myös siitä miten voi korjata ilman erikoisia mittalaitteita.

Putkivehkeet ovat periaatteessa todella yksinkertaista elektroniikkaa, ja vianhaku on helppoa koska monet mittaukset voi tehdä irroittamatta komponenttejä. Siis sellaisen komponentin jonka toinen pää on putkessa tyhjiössä.

Tämä on todella mukavaa pimeitten talvi-iltojen toimintaa.
Nyt on työn alla tuo Nordmende Othello Stereo HiFi.
Sain sen jo tulille, mutta nyt fiilaan sen parhaaseen iskuun mittalaitteilla.
Valitsen parhaat putket ja uusin kaikki arvonsa muuttaneet vastukset ja konkat.
Minun periaate on se, että korjaan vai sen jossa on vikaa, tai komponentin jonka arvo on muuttunut.
Eihän kukaan vanhaa autoakaan korjaa huvin vuoksi jos esim. vetonivel on kunnossa niin eihän sitä kannata vaihtaa?

Kuvissa Nordmende huollossa.

Tuossa Othello

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 30, 2013, 10:04:53 ap kirjoittanut Pekka Puoskari »

Marraskuu 02, 2013, 21:29:02 ip
Vastaus #893

Jouko Kuisma

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Asiallinen ja lähes kaikenkattava vaihtoilmoitus poistettiin palstalta, niin kokeillaanpa tässä keskellä keskustelua.

https://picasaweb.google.com/104062361424087260899/Radiot

Siinä olisi kasa radioita jotka olisin valmis vaihtamaan yhteen oikeasti korjattuun putkiradioon. Siis jos joku radionseppä haluaisi vaihtaa.
Eipä tunnu olevan kiinnostusta vaihtokauppaan, eli otetaan hiukan erilainen lähestymistapa.
Miten paljon tai mielummin vähän, mun pitää maksaa väliä, että saisin oikeasti korjatun, siistin putkiradion jokapäiväiseen käyttöön?
Radion tulisi olla perinteinen ruskea laatikko, merkillä ei niinkään väliä, ainoastaan sillä, että radio soi koko päivän ilman isompaa pelkoa oikosulusta, tulipalosta yms.
Vai onko tälläinen vaihtokauppa täysin mahdoton?
Olisko täällä hyvä peli tarkoitukseesi?
Sanovat myös kunnostavansa rikkonaisia!
http://www.asadonaarteet.net/tuotteet.html?id=48/547

Marraskuu 02, 2013, 22:54:50 ip
Vastaus #894

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Hei Jouko.
Olen muuten laitellut sinun lähettämiä koponenttejä tähän viimeiseen, Kiitos!
Mie haen nykyisin vain erikoisia ns.entisajan haifai  putkilaitteita.

Tämä Othello on tosi hieno vehe. Miten voi olla nuin hienot saundit tuossa ratiossa.
Alampa huomenna mittailemaan päätesatetta.
Kaksi EL84 on toiminnassa. Sain juuri itävällasta baranohvin poikien EL84 nelikon.
Katotaan testerillä ensin että ovatko niin hyvä kuin kehutaan.
Päätemuuntaja on myös othellossa lokerokäämitty, ja on haettu selvästi hyvää toistoa.
Keloja ja konkkia on kytketty toisiokäämien välille.
Ei kuitenkaan niinkuin esim. Pioneerin SM 83:ssa, jossa kytkentä on erilainen.

Marraskuu 03, 2013, 09:51:03 ap
Vastaus #895

Jouko Kuisma

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Huomenta Pekka.
Näyttää, että Suomessa ei ole ollut myynnissä (käytössä) lainkaan putkiradioita, joissa olisi ollut stereovastaanotinkin.
Luonnollinen selitys on, että täällä ei ollut sterolähtyksiä, ne kai alkoivat vasta joskus 60-luvun lopulla?
Onhan Suomessa silloin myyty stereoradioita, mutta se tarkoittaa, että niissä vain päätevahvistin on stereo.
Tuo Saksasta ostamani Philips Junior Stereo on "oikea" stereoradio, mutta senkin dekooderi on tehty transistoreilla.
Siis tehty modaus vanhaan tuotantomalliin, että on saatu nopeasti markkinoille steroradio!
Steropuolen viritysvalo on kyllä tehty viritysputkella.

Minä en ole hankinut lähiaikoina mitään uutta kalustoa, olen jopa yrittänyt luopua Yaqin MC 5881 putkivahvistinmestani.
Rakensin siihen vaihtokytkimen, jolla takasinkytketnää voi muttaa.
Alkujaan siinä on ultralineaarinen kytkentä, mutta vaihtokytkeimellä sen voi muuttaa pelkäksi pentodiksikytkennäksi.
Samoin biasointia voi alentaa vaihtokytkeimellä.
Ttuolla takaisinkytkennällä on vain hieman vaikutusta äänen väriin (syvyyteen).

Joskus 70-luvulla hankkimaani Telefunken Boleroon vaihdoin kylllä elkoja.
Siinä on levysoitin samassa puulaatikossa, joten se on meillä käyttöradiona mökillä.

« Viimeksi muokattu: Marraskuu 03, 2013, 10:12:11 ap kirjoittanut Jouko Kuisma »

Marraskuu 03, 2013, 12:43:48 ip
Vastaus #896

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Nyt on Nordmende Othello kunnossa. Mukava ratio kuunnella vaikka Mp3 soittimella.
Tuossa toisessa kuvassa kaikki mitä siihen vaihdoin pääteputkien lisäksi.
Toinen nuista punasista konkista oli possauttanut reiän kylkeen.

Suhdeilmaisimen 4 mikron elko on näissä vanhoissa putkiratioissa melkein aina vaihtokunnossa.
Niin oli tässäkin, oli pukannut oikein soossiakin ulos toisesta päästä.
Kun tämän konkan varauskyky laskee, on seurauksena äänenvoimakkuuden heikkeneminen ja äänen vääristyminen.
Tämän konkan heikkenemisen näkee myös viritysputkesta, jonka kuvio liikkuu vain vähän.

Nuo konkat jotka ovat pukanneet pikeä ulos kannattaa myös aina tarkistaa ja vaihtaa jos arvot ovat muuttuneet.

Pääteputkina ovat nyt hyvin soivat venäläiset 6P14P-EV putket.

Marraskuu 04, 2013, 20:14:24 ip
Vastaus #897

Harri Kauranen

• Vieras
No nyt ei ole tosin kyse putkiradiosta,vaan tosta mun kidekoneesta.Merkki on aba.Radiomuseon sivuilla on sama aparaatti,mutta mikä pirun kela siinä museon vekottimessa oikein on?Kyllä toi mun kone aikanaan noinkin pulputti venäjää sujuvasti.En ole koittanut nyt vuosiin.No sit kysymys,on noita plugeja,mikä on aerial ja earth.Detektor,sillä hienosäädetään kidettä phones on noille kuulokkeille,jotka mulla on alkuperäiset,eli koneeseen kuuluvat.Tossa kone ja koitan saada ton radiomuseon sivunkin tuleen.Taisi molemmat tulla

Marraskuu 04, 2013, 21:06:56 ip
Vastaus #898

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Tuohon Aerial:iin kytketään antenni ja maa tuohon Earthiin.
Justiinsa niinkuin tuossa Nordmendessä.

Marraskuu 04, 2013, 21:17:43 ip
Vastaus #899

Ilkka Sihvo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kertokaapa viisaammat mikä radiolaite se tämä on? Hiukan huonolaatuinen kuva tosin.Laite löytyi eräästä autiotalosta  ???   
Hattu päähän ja hyvästi.