Kirjoittaja Aihe: Vanhat putkiradiot  (Luettu 808667 kertaa)

Joulukuu 16, 2008, 09:08:22 ap
Vastaus #315

Tatu Keränen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ostan uusia 12AX7WA ja EL84 putkia.
Tarjoa!
Vesa Takala
P.0400-369331
vesa.takala@instotakala.com

SP-elektroniikalla Oulussa näyttää löytyvän nuo putket hyllystä. 12AX7WA = 10,20€ ja EL84 = 10,80€

http://www.spelektroniikka.fi/luet2002.htm

Sivu 29.

Joulukuu 18, 2008, 22:56:34 ip
Vastaus #316

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Onko synti ostaa transistoreilla tehty vahvistin?
Minulla tuli ajatus mieleen kun tuli yksi HARMAN/KARDON muonavahvuuteen.

Pitää testata arvoja ja verrata kuuntelukokeissa Pioneeriin.
Arvot ainakin paperilla on H/K:n hyväksi 1000 vastaan 0.

Pioneer SM-83 on tähän mennessä paras vahvistin mistä olen musiikkia kuunellut.
Jouluterveisin
naavis

Joulukuu 19, 2008, 08:34:19 ap
Vastaus #317

Jouko Kuisma

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ei se ole synti, pitäähän sitä tehdä empiiristä tutkimusta!
Näin minä ainakin kerroin vaimolle omia hankintojani.

Olen taistellut "kotiteatterijärrestelmäni" toimintojen kanssa jo yli vuoden.
Niiden lisälaitteet kun pitää "kytkeä" ohjelmallisesti(kin). Aina kun teknilinen tukihenkilö käy lisäämässä jotain, jää osa jo toimineista vaihtoehdoista pois.
Viimeksi jäin bassovahvistin ja lisäkaiuttimet pois ohjelmasta.
Nyt olen lähellä maalia, mutta paikallinen jälleenmyyjä ei enää halunnut (osannut?) hoitaa asiaa, joten jouduin kääntymään mahantuojan puoleen.

Yllättävää on näiden nykyajan  "ammattilasiten " käsitteet. Pioneerin maahantuojan teknilinen tuki kertoi, että kaiutinkaapelien pitää olla 99,999% kuparia. Jos niissä on enemmän epäpuhtautta, niin ääneen tulee myös epäpuhtautta!
Kysyessäni  mistä se johtuu, resistannsista vai impedansista, hän vastsi ettei tiedä, mutta sen kyllä kuulee!!!
Lisäski Köykät ja Otalat olivat aivan tuntemattomia nimiä.
O tempora o mores.

Joulukuu 20, 2008, 15:57:38 ip
Vastaus #318

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Rastui Hannu.
Ei tarvitse paljoa sähkön päälle ymmärtääkkään niin kyllä sen kuntoon saa jos konetta ei ole särkemällä särjetty.
Yleismitarilla mitaten vika löytyy.
Kytkentäkaavio löytyy tuolta.
http://www.hovirinta.net/Salora/alasivut/ULA/SALORA_MILANO_58.htm

Kerro konheesta enemän niin freistaama hunteerata täälä..
Oos kaikki osat tallela?
Mitäs tekkee ko lyöt sähöt pääle.?

Milano kannattaa ehottomasti laittaa kunthoon, son rohki hyä ratio.
Jouluterhveiset Vuenonkoskelta.
naavis

Joulukuu 20, 2008, 20:32:31 ip
Vastaus #319

Hannu Kylli

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Jäsennumero 2573
Rastui Hannu.
Ei tarvitse paljoa sähkön päälle ymmärtääkkään niin kyllä sen kuntoon saa jos konetta ei ole särkemällä särjetty.
Yleismitarilla mitaten vika löytyy.
Kytkentäkaavio löytyy tuolta.
http://www.hovirinta.net/Salora/alasivut/ULA/SALORA_MILANO_58.htm

Kerro konheesta enemän niin freistaama hunteerata täälä..
Oos kaikki osat tallela?
Mitäs tekkee ko lyöt sähöt pääle.?

Milano kannattaa ehottomasti laittaa kunthoon, son rohki hyä ratio.
Jouluterhveiset Vuenonkoskelta.
naavis
Töpseli seinään ja virrat päälle ja kas kummaa, valot ainakin syttyi muttei kuulu kuin pientä rahinaa äänenvoimakkuutta säädettäessä. Eli siis saanee vielä kuntoon jos on osaavat kädet tai tiedä vaikka ittekin sen saan hyvillä neovoilla joita täältä tuntuu löytyvän. Ensin pitää lainata yleismittari koska itellä eijoo.
Mutta ettei tule enempää särettyä kuin korjattua niin pitää hunteerata ennen kuin tekee mitään?

Joulukuu 20, 2008, 23:53:39 ip
Vastaus #320

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Oikein hyvältä näyttää.
Eli tulee kuntoon.
Hanki yleismittari, ja sitten mittaan syöttöjännitteet virtalähteestä.
Oikeassa alakulmassa.
DC alue ja varovaisutta.
Terveiset Vuennolta
naava

Joulukuu 21, 2008, 05:38:50 ap
Vastaus #321

Hannu Kylli

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Jäsennumero 2573
Nyt on takakansi aukastu ja tehty seuraavat havainnot. Tässähän on kuusi putkea joissa kaikissa paitti yhessä palaa kirkkaampi tai himmeämpi valo paitti yksi on pimeä. Kuuluuko noissa kaikissa palaa valo? Pimeänä olevassa on merkinnät "Philips Miniwatt EF 89".
Sitten toinen havainto on että ULA alueen asemanvalitsin näyttäs toimivan normaalisti eli "viisarikin" liikkuu etupaneelin "näytöllä" normaalisti mutta keski- ja pitkien aaltojen valitsin kyllä pyörii normaalisti mutta "viisari" ei liiku. Hieman lisää tutkimusta ja selvisi että "hihna" joka tuota viisari liikuttaa on ehyt mutta "mötikkä"  jonka kautta "hihna" kiertää ja jonka nähäkseni pitäisi varsinaisesti asema valita on jumissa eikä se pyöri ees käsin pyörittämällä siitä rattaasta jonka ympäri "hihna" kiertää.

JK: Tietoja etsiessä löysin Suomen Radiohistoriallisen seuran sivuille ja sieltä löyty hyvät ohjeet vanhojen radioiden korjaukseen. Eli http://video.google.com/videoplay?docid=-1714320797771849234 ja ei muutaku sopivaa kolvia hankkimaan......

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 21, 2008, 21:17:28 ip kirjoittanut Hannu Kylli »

Joulukuu 21, 2008, 11:29:25 ap
Vastaus #322

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
EF89 on välitaajuusvahvisti pentodi.
Siinä kuten muissakin putkissa pitaa hehku loistaa.
Huutonetissä oli yksi myynnissä.

Tee ratiolle ensiksi perusteellinen pölynpoisto.
Tarvitset pehmeän pensselin ja imurin.
Varovasti varsinkin EF89 ympärillä olevat kelat.
Niitä älä mene säätämään.

Säätökondensaattori on ilmeisesti jumissa.
Ruiskuta pikkasen CRCtä akselille ja yritä varovasti saada se pyörimään.

Joulukuu 21, 2008, 11:46:18 ap
Vastaus #323

Hannu Kylli

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Jäsennumero 2573
EF89 on välitaajuusvahvisti pentodi.
Siinä kuten muissakin putkissa pitaa hehku loistaa.
Huutonetissä oli yksi myynnissä.

Kiitos vinkistä ja vaikken tiedä mitään noiden käyvästä hintatasosta niin ostin pois samantein.
Putsaamista tuo tosijaan vaatii kun on vuosikymmenien pölyt sisällä. Aikanaan meinasin laittaa tietsikan äänet kuulumaan tuosta "toosasta" mutta onneksi en menny sitä asiantuntemattomasti räpläämään.

Joulukuu 21, 2008, 20:10:13 ip
Vastaus #324

Timo Junno

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Jäsen 5192 (toistaiseksi)
Terve

Ei se sillä ois rikki mennyt jos oisit sinne takaseinään äänirasian sisäänmenoon panaanipistokkeet työntänyt vaikkapa sitten tietokoneen ulostulosta tai vaikka mp3 soittimesta, ainakin kytkiksen mukaan tuossakin sellainen on. Sillähän se selviäis onko vahvistinpuoli kunnossa. Se äänirasia sisäänmeno ei kyllä ole kovin herkkä ainakaan nuissa ratioissa mitä itse olen rassannut, eli hiljaisesti tod.näk. kuuluu jos kuuluu. Itse olen käyttänyt testaukseen pienen transistoriradion kaiutinjohtoa, eli ihan vaan sitä kaiutinsingnaalia kun se on voimakkaampi... toisaalta taitaahan sieltä tietsikan lähdöstäkin riittää tasoa jonkinlaisille pienille passiivikaiutimillekin.

Joo, kannattaa tosiaan hommata se yleismittari ja mittailla ihan rauhassa ensin. Ja pitää vaikka ihan alkuun se mittari volttipuolella että löytyy ne kohdat mihin tulee senverran jännitettä ettei niihin kannata mennä paljain kynsin sorkkimaan. Esim se ulostulomuuntaja voipi täräyttää kynsille melko napakasti, niinkuin tuo kytkiskin jo osoittaa. Ja meneehän sinne putkillekin jännitettä jotain 50....260V vähän putkista riippuen. Itse kävin SP-elektroniikasta ostamassa yleismittariin sellaiset mittapäät, jotka saa kiinnitettyä vaikka johtimeen (sellaiset joissa on vähän vartta ja napista painamalla paljastuu semmoset koukut joilla saa napattua kohteeseen kiinni). Sieltä SP:sta saat kohtuuhintaisen ylkkymittarinkin, vaikka ohan niitä tietenkin esim vaikka piltemannissakin. Ja osta sekin kolvi vaikka sieltä samasta paikasta sellainen turbonapilla oleva että riittää teho. Noissa on melkoisia möykkyjä välillä jotka pitää saada sulatettua ja ihan 25W kolvissa ei teho tahdo riittää.

Siistinnäköinen laitehan tuo näyttäisi olevan. Ite olen aatellut ettei kuulumattomasta siististäkään kannata juuri yli viien kympin maksaa, ellei sitten ole jotenkin erikoisempi, esim jokin nuista Pekan mainitsemista tai vaikka Saloran stereo tms. (jollainen itseäni kiinnostaisi löytää). Herkästi siihen viiskymppinen menee jo osiin ja korjaukseen lisää jos ei itse tee varsinkin jos vaikka joutuu useamman putken hommaamaan. Ja ohan noita huutonetissäkin ollut alun toisella sadalla toimiviakin...ainakin ollut. Se siinä vaan monesti näkyy olevan kun noita kuulumattomia katsoo tai niitä kirpparien ''joista ei tiedä kuuluuko kun ei ole testattu'', että mummu on kaatanut kukankasteluvedet sisälle ja pappa on sitten savun hälvettyä kantanut ration puojin vintille kun loppui kuulumasta mettäratio. Sellainen oli esim minun ASA ja siihen ei sitä ULAa löytynyt.

Mutta ekana varovasti pölyt ois imurilla ja pienellä sutimisella. Sitten paat jotain ohutta voiteluainetta liikkuvien osien paikoille ja samalla tarkistat että sulakkeet on ehjät. Ainakin Rivierassa on kaksi sulaketta ja melko samannäköinen tuo kytkis nuin äkkiä katottuna on. (esim Sp:stä saat niitäkin lasiputkisulakkeita.) Ja kannattaa ehkä huomata että kun ULAa kokeilee nii muistaa pistää se ration oma antenniliitin paikolleen pistokkeeseen. Ainakaan nuista omista ei ilman antennia kuulu juuri muuta kuin hiljaista suhinaa.

T
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''

Joulukuu 21, 2008, 20:31:42 ip
Vastaus #325

Kari Tuominen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kelatkaas hieman sivuja taaksepäin niin näette ne minun aarteeni jotka vaihtaisin johonkin 2-pyöräiseen. On muutama sata putkea ja tusinan verran radioita ja puolitusinaa matkaradioita. Sanoisinko  että harvoin tarjolla tälläistä määrää 40-60-luvun tavaraa.

Siellä on mukana 2 Aatun kansanradi-projektiakin, siis DKE 38 ja vielä harvinaisia patterikäyttöisiä. Kalle den glada gubbe osti yhden parhaista - Alina mummun vanhan radion- mutta tais ajatuksissaan polttaa sen oikosululla. Niin on siellä Varsovanliiton Omegakin, siis R311

Joulukuu 21, 2008, 20:34:44 ip
Vastaus #326

Tatu Keränen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kelatkaas hieman sivuja taaksepäin niin näette ne minun aarteeni jotka vaihtaisin johonkin 2-pyöräiseen. On muutama sata putkea ja tusinan verran radioita ja puolitusinaa matkaradioita. Sanoisinko  että harvoin tarjolla tälläistä määrää 40-60-luvun tavaraa.

Siellä on mukana 2 Aatun kansanradi-projektiakin, siis DKE 38 ja vielä harvinaisia patterikäyttöisiä. Kalle den glada gubbe osti yhden parhaista - Alina mummun vanhan radion- mutta tais ajatuksissaan polttaa sen oikosululla. Niin on siellä Varsovanliiton Omegakin, siis R311

Myytkö tuosta kasasta tavaraa vähittäin, vai pitäiskö koko kasa ostaa kerralla?

Joulukuu 22, 2008, 21:46:47 ip
Vastaus #327

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Tuohon Timon kommenttiin vastaisin että , näin on.
Kuulumattomiin ja yleensä särjettyihin ei kannata hirveitä tarjota.
Sama pätee myös kaksipyöräisiin.

Mutta jos on kyseessä huippumalli kuten esim. Salora Metropol, ja puhumattakaan jostakin SABAn huippumalleista.
Sitten onkin toinen tilanne. Jos optiikka on viimeisen päälle ja osat on tallella, saa koneen kyllä kuntoon.
Tällaisia vikanaisia minä haeskelen saksan huuto netistä.
Nytkin SABA Freudenstadt on saksan E-Bayssa myynnissä ja 799 on jo tarjottu.
Aika tyyris, mutta on hintansa fäärtti.
Suomalaiset putkiradiot eivät, anteeksi vain, päässeet lähimainkaan saksalaisten vastaanottimien tasolle.
Siis laatu, viimeistely , puutyöt, kaiuttimet, lakkaus ym.

Mutta kyllä parhaat Saloran mallit, Riviera, Milano ja huippuna Metropol olivat elektroniikan puolesta hyviä koneita, ei hävetä tarvitse.

Timo esitti hyvän vinkin.
Pientaajuuspuolen saa selville yksinkertaisesti levariliitynnän kautta.
Kokeilen aina ekaksi sormella levariliityntään.
Jos kuuluu voimakas hurina, on pt. puoli ääntä toistavassa kunnossa.

Hyvää joulua.
Huomenna kuusen hakuun.
Jammulla meinaan kahlata, kelkkaa en vielä hae tallista.
terv. naavis

Joulukuu 22, 2008, 22:10:19 ip
Vastaus #328

Martti Nieminen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tässä kuvat minulta löytyvistä vanhoista radiosta sekä puhelin, jolla on tehty lahjatoivomukset joulupukille.

radio
radio
puhelin

Joulukuu 22, 2008, 22:27:14 ip
Vastaus #329

Pekka Koivu

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Jäsen 8930
Tuossa olisi minun laitteeni, josta pitäisi vielä joskus ääni ulos saada... On käynyt jossain jo ihmeteltävänäkin, mutta ei tulosta. ASA:n päällä on sitten pienin B&O:ni, kavereinaan Beomaster 1000 ja Beocenter 7000, kaikki soivia pelejä, sekä yksi hieno Perpetuum-Ebner kierrosnopeuksilla 16-33-45-78, käyttöhjekirjakin vielä tallella.
Meinasi unohtua, radion päällysluukun alla on myös levynpyörittäjä.

« Viimeksi muokattu: Joulukuu 22, 2008, 22:30:48 ip kirjoittanut Pekka Koivu »
Honda VF1000F2: "Hillittyä charmia" TM 15/1985
Honda V65 Sabre: "A great,big bike" Cycle World 05/1984
Aprilia RST1000 Futura 2001