Kirjoittaja Aihe: Karbidilampusta ledilamppu  (Luettu 1535 kertaa)

Heinäkuu 08, 2026, 19:43:26 ip
Luettu 1535 kertaa

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Mulla on etuvaloksi karbidilamppu jonka yhteydessä on kaasunkehitin,lampun sisuskalut ovat rikki tai huonossa kunnossa.
Tarkoitus olisi muuttaa lamppu LED lampuksi,kaasusäiliöstä letku takavalolle jonka sisällä kulkisi johdot,patteri tai akut tulisi tarakan yhteydessä olevaan työkalukoteloon.

Ropleemi on siinä että tällaisesta sähköhommasta mulla ei ole minkäänlaista tietoa kuinka sellainen tehdään ja mitä osia siinä tarvitaan.

Täällä kun on alalta kuin alalta taitajia niin joku varmasti osaa sellaisen mulle kehitellä.
Sellaisia kirkkaita ledejä jotkä näyttävät vaan rteenpäin on mutta onko sellaisia kirkkaita jotka loistavat ympäriinsä kun ajattelin sitä etuvalon lediä siihen samaan kohtaan jossa karbidilampussa palaa se asetyleeniliekki.

Jo näin etukäteen hirveesti kiitoksia hänelle joka tällaisen kytkennän mulle kehittelee.

Niin,-27 Levikseen tätä suunnittelen kun lisävarusteena karbidivalot siihen on ollut kun minkäänlaista dynamoa härvelissä ei ole.
Yamaha TR1 -81 / Green Mystery
CanAm Spyder RT -13
CRESCENT Elda E-Going
Triumph CSD -29
Triumph TigerCup -62
Levis mod. M -27
NSU Sportmax Streetreplica -58

Heinäkuu 08, 2026, 20:11:23 ip
Vastaus #1

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Minä mistään mitään…

Mutta jollain tuollaisella valmiilla polttimolla lähtisin liikkeelle, helppo vaihtaakin jos sattuu sammumaan lopullisesti.

https://www.motonet.fi/tuote/batsystem-led-polttimo-ba15s-10-30-v-07-w-3000-k?product=38-7286&gad_source=1&gad_campaignid=18305456067&gclid=EAIaIQobChMImMvG-sfDlQMVURqiAx2OlxD2EAQYBSABEgLYWfD_BwE

Tuo nyt varmaan jotain parkkivalon luokkaa kirkkaudeltaan, kirkkaampiakin on olemassa. En oo karbiiidilamppua koskaan nähnyt ”päällä”, niin en tiedä miltä semmoinen näyttää.

Saahan niitä irtoledejäkin, monesti nuo tosikirkkaat vaan ovat pintaliitoksella, vähän hankalia kotikonstein kiinnitellä varsinkaan jos ei ole valmista piirilevyä.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Heinäkuu 09, 2026, 06:04:15 ap
Vastaus #2

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Kiitos Kari,tästähän se lähtee valo hahmottumaan.

Käy lauantaina kirpparilla katsomassa miltä karbidilamppu näyttää.
CanAm Spyder RT -13
CRESCENT Elda E-Going
Triumph CSD -29
Triumph TigerCup -62
Levis mod. M -27

Heinäkuu 10, 2026, 10:33:29 ap
Vastaus #3

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Juu no olen minä semmoisen sammuksissa nähnyt, kuvissa ja ihan luonnossakin, mutta jos jossain on sytytysnäytös, niin sitä kyllä voisi lähteä katsomaan kauemmaksikin, kuten ennen vanhaan sähkövaloja tai televitsijoonia ;D
Kari

Heinäkuu 10, 2026, 10:59:48 ap
Vastaus #4

Juhani Halmeenmäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuo yllämainittu vaatii kannan, toki B15s kantojakin on kaupan, mutta ehkä vielä helpompi olisi tuollainen levymalli, jossa takana "piikkikanta": https://www.motonet.fi/tuote/batsystem-led-kortti-10-30-v-16w-3000-k-g4-kanta-takana?product=38-7281
Mutta on se mikä vaan ledi, niin kannattaisi hieman piilottaa näkymästä jonkin himmeän muovin alle. Lämpöä noista ei juurikaan tule, eli ei sula.
Tuossa olisi kiva pyöreä linssi https://www.motonet.fi/tuote/led-aarivalo-valkoinenpunainen-10-30v?product=48-1179 ledin eteen?
Suzuki VX 800 '92 sivuvaunulla, sekä MB 230CE ja SLK200
Vapaa harrastaja: ei mikään museokilvissä, eikä tulekaan!

Heinäkuu 10, 2026, 14:51:25 ip
Vastaus #5

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Ehkä näillä nyt jo jonkinlainen valo synny tosin alussa tarkoitin rakennetta jossa olisi ollut kirkas LED ja sitten se elektroniikka minkä LED tarvitsee palaakseen ja kolme 1,5 V:n paristoa kuten taskulampuissa mutta näillä 12 V:silla tämä on toki helpompi rakentaa.
Etuvalossa on ulommaisena linssi sitten se LED:in paikka ja taaimmaisena heijastin katsotaan nyt että jos sen LED:in asentaisikin sinne taaimmas ja LED loistaisi suoraan eteenpäin.Takavalo on vielä tulossa ulkomailta mutta siinä on se sellainen jännä "timanttilasi" punaisena,sinne se LED on helppo piilottaa ja johdot sinne "kaasuletkuun" ja virtalähde työkalukoteloon.
CanAm Spyder RT -13
CRESCENT Elda E-Going
Triumph CSD -29
Triumph TigerCup -62
Levis mod. M -27

Heinäkuu 10, 2026, 18:14:13 ip
Vastaus #6

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Jonkun otsalampun jos teurastaa niin saa tarvittavat osaset aika kompaktissa paketissa. Mulla on semmoinen kolmella AAA patskulla toimiva otsalamppu, patterit ja valo samassa paketissa. 15 vuoden ansiokkaasta palveluksesta työpaikka palkitsi moisella, eli tuskin kovin kallis. Sevverta kirkas valo että syyspimeässä metsässä näkee kulkea ja patterit vaihdan ehkä kerran tai kaksi kaudessa, tunnin verran päivässä kuljeksin koirien kanssa ja polttopuureissut siihen päälle. Eli ei mee paita päältä jos vaikka ostaa kolmen AA-patskun pidikkkeen ja siihen sitten otsalampun sisuskaluista alkaa virittelemään.

Niin ja just tuli mieleen, että onhan niillä koirillakin valot kun hatelikossa ja välillä pururadallakin kuljetaan. Kirkkaus ei piisaa ehkä ajovaloksi, mutta näkyy ne aika kauas, ja koirat itsekin näkee niillä eteensä. Näitä saa ladata vähän useammin kuin mitä patterien vaihdot siihen mun lamppuun, mutta tosiaan ovat ladattavia, tunnissa-parissa tyhjästä täyteen.

https://www.petenkoiratarvike.com/tuote/ladattava-ja-vedenpitava-led-valo-active-canis-P205075?pid=205076&gad_source=1&gad_campaignid=23240976136&gclid=EAIaIQobChMIw8PomLLIlQMVvwWiAx0BIBiSEAQYASABEgKklPD_BwE
Kari

Heinäkuu 23, 2026, 15:08:42 ip
Vastaus #7

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

No nyt on LEDit tulleeet ja liimailtu lamppuihin,sinne ihan lampun taakaosaan heijastimen eteen.
Etuvalossa on tällainen 2 W:nen https://www.inkclub.com/fi/fi/Valaisimet/Lamput/LED-lamput/Illumination-LED-G4%2C/p/7391482008022
ja takavalossa tällainen 1,2 W:nen https://www.inkclub.com/fi/fi/Valaisimet/Lamput/LED-lamput/Pins-LED-lamppu-G4-1/p/WOJ13784
Johdotukset muuten valmiit paitsi että se kaasuletku jonka sisään johdot tulee sitä ei vielä ole,virtansa lamput saanevat luultavasti tällaisesta https://www.tokmanni.fi/akku-12-v-4-ah-li-ion-6419860551531 12 V:n akusta jolla valot palavat ehkä 7 tuntia,riittänee mun ajoihin.

Mitenkä muuten tämä katsastus menee museotarkastuksen jälkeen,täällä paikallisessa konttorissa kun on porukka vaihtunut sitten edellisen museotarkastetun katsastuksen vai onko se ns. rekisteröinti katsastus jossa mun mielestä ei tarkasteta pyörästä muuta kuin sen identiteetti eikä mitään laitteita sun muuta,aiemmin ei ole ainakaan muuta katsottu kuin pyörän tiedot?
CanAm Spyder RT -13
CRESCENT Elda E-Going
Triumph CSD -29
Triumph TigerCup -62
Levis mod. M -27

Heinäkuu 23, 2026, 21:57:09 ip
Vastaus #8

Pertti Rintamaki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jos Lewikseen on paperit, ja varmaan onkin, niin ei siinä varmaan kattota kuin numerot.
Ajaa ne ei vissiin enää edes saa edes yrittää.
Menee varmaan ma-lausunnon mukaan rekisteröintikatsastuksena suoraan museomoottoripyöräksi.