Kirjoittaja Aihe: IC M49 ristitapin helan vaihto ja poraus  (Luettu 492 kertaa)

Toukokuu 21, 2026, 21:31:42 ip
Luettu 492 kertaa

Mauno Pirkola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ristitapin helan vaihto, tilattu Puolasta. Jotain perustietoa  ja remppa kokemusta on, jopa yotube filmejäkin tsekattu :) . Sopivia työkaluja haalittu ja kiertokanki tuettu ettei tulisi isompaa vahinkoa tehtyä. Vinkkejä otetaan kokeneemmilta mielellään nöyrästi vastaan. Sylinteri menossa poraukseen. Duel mäntä tulossa, mielipiteitä ko. männälle sopivasta poraus välyksestä.

-mauno
Lelut, Jupite Safir, IC M49, Suzuki DL650

Toukokuu 23, 2026, 12:53:14 ip
Vastaus #1

Frank Nylund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moi,

Ei käyttökokemuksia tuosta Duells merkillä myytävästä männästä. Ostin joskus tommosen huvikseni ja se on tuossa hyllyn päällä kerännyt pölyä. Halppismäntä ja valmistusmaa ilmeisesti Taiwan. Yleisilme siisti, nätin näköistä koneistus- ja valujälkeä, ihan eri maata kun nuo roskat mitä Oldtimergarget ym. kauppasivat, niissä taisi olla ojanpohja valumuottina.

Jos noihin haluaa hyvän männän, niin se kannattaa ostaa joltain saksalaiselta valmistajalta, esim. Schneider Pistons ym.

Äkkiseltään kun tuota mäntää pyörittelee, niin kyllä tuota uskaltaisi lähteä kokeilemaan, kokeilemallahan se selviää, miten tuo käyttäytyy käytön aikana.
Tuossa ei ole minkään valtakunnan papereita mukana ja männänpäässä leimattuna 74 ja nuoli, jonka kuuluu osoittaa pakoaukkoon päin. Normaalistihan sylinteri porataan tasamittaan ja männänvalmistaja on huolehtinut käyntivälydestä männän valmistuksessa ja koneistuksessa, eli tässä mun tapauksessa, niin sylinteri porataan 74 milliin.

Noissa vanhoissa kirjoissa ja opuksissa ilmoitetut mitat kannattaa unohtaa saman tien. Ne on kirjoitettu sen aikaisille männille ja mittaustavoille ja pätevät vain jos käytetään jotain aikakauden NOS mäntää.
Esim DKW ilmoittaa NZ350 koneelle (josta tuo 49 polveutuu) välydeksi 0,17 mm. Tuossa pitää huomioida se että tuo mitta on annettu 30-lukuiselle männälle ja mittauskohta on ristitapin ja alimman männärengasuran välimaastossa, 90° ristitapista, jolloin saadaan ihan eri mittaustulos, kun jos se sama mäntä mitataan helmasta, niinkuin pääsääntöiseti nykyään.

Kun noiden Dekareiden kanssa värkännyt, niin itse olen toiminut näin:

- Männänrenkaiden katkosvälyden mittaus ja säätö.

- Varmistaa että sylinterin aukkojen reunat ovat hyvin pyöristettyjä porauksen jälkeen.

- Sisäänajon aikana seosöljynä jotakin halpaa 2-t mineraaliöljyä. Tuolla ajaa sen uuden männän sisään noin 400-500 km. Mineraaliöljyä sen takia että tuo "ei ole niin liukasta ja hyvää" kun joku hyvä synteettinen 2-t öljy ja männänrenkaat ja sylinteri hioutuvat paremmin ja nopeammin toisiinsa. Sen sisäänajon jälkeen on jokaisen oma asia millä öljyillä haluaa jatkaa.Tätä menetelmää myös männänvalmistaja Schneider suosittelee. On ehkä hyvä muistaa että nämä vehkeet eivät ole mitään kisakoneita ja silloin kun nämä olivat uusia, niin kukaan ei ollut kuullutkaan mistään 2-T öljystä, vaan näissä käytettiin ihan normimoottoriöljyä seosöljynä.

- Huolellinen sisäänajo. Tarkoittaa sitä, että ei vedätetä raskaasti isoilla vaihteilla, vaan annetaan koneen työskennellä kevyesti. Kierroksia ei niinkään tarvi varoa. DKW:n tehtaan insinööri W.A Doernhoeffer sanoi jo 30-luvulla "Ein Zweitakter muss drehen", eli kaksitahtimoottorin kuuluu kiertää, eikä sillä kuulu vedättää.

-Sisäänajossa ei tarvi "läträtä" sen 2-T öljyn kanssa, tuo normaali 3,5-4% noissa riittää ihan hyvin sisäänajoon.

- Kaasarin neula yhden pykälän ylöspäin sisäänajon ajaksi.

- Jos näyttää merkkejä siitä että meinaa napata kiinni, niin sylinteri pois ja tutkiskelua. Tarviiko sylinteriä hoonata vähän isommaksi, vai onko männässä jotakin "oksankohtia", joita pitää viilata matalammiksi?  IC:n sylinteri ja mäntä ovat pitkiä, ja noissa lämpölaajeneminen ei ole mitenkään tasaista, joten riippuu hyvin paljon männän laadusta, että mitä tuolla tapahtuu käytön aikana ja pitääkö kuinka paljon "jälkisäätää"

- Olen joskus sisäänajon aikana käyttänyt sylinterin irti, vaikka kaikki näyttäisi toimivan hyvin, joskus jos männässä näkyy jotakin korkeita kohtia, mistä meinannut napata kiinni, niin olen noista vähän pyykäissyt viilala, tai kovasimella (tällä ei tarkoitettu Markkua ;D ).

Nämä nyt on mun omia jorinoita ja jokainen tekee omalla tavallaan. Onnea ja menestystä IC projektin kanssa!

//Frank

« Viimeksi muokattu: Toukokuu 23, 2026, 13:52:55 ip kirjoittanut Frank Nylund »

Toukokuu 23, 2026, 15:29:04 ip
Vastaus #2

Mauno Pirkola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kiitos,
Entisessä männässä näkyi kiinni leikkaus jälkiä mutta varsinainen syy vaihtoon on ristitappi joka oli kulunut, tilasin  ja kokeilin uutta mutta oli selkeästi väljä mäntään, kymppiä suurempi sopi vain viereen, ilmeisesti ei kovin standardeja. Vielä helan vaihtoon jos sais vinkkejä.

-mauno

Toukokuu 23, 2026, 17:58:18 ip
Vastaus #3

Frank Nylund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moi,

Valmiista heloista ei ole kokemuksia, mutta voisi olettaa että vaatisi jonkunlaisen koneistuksen paikalleenlaiton jälkeen, jotta se ristitapin välys on oikein. Itse olen tehnyt tommosen hyvin yksinkertaisen ulosvetimen millä voi vetää sen vanhan helan irti kiertokangesta ja samalla työkalulla pystyy vetämään sen uuden helan paikoilleen, menee nätisti ilman väkivaltaa paikalleen.

Itse olen nuo helat tehnyt jostain hyvälaatuisesta laakeripronssista, tangosta sorvannut ulkomitaltaan muutaman satkun suuremmaksi kuin kertokangen silmä ja sisämitta vähän pienemmäksi kuin männäntappi. Sen jälkeen hela paikalle kiertokankeen tuolla työkalulla, voitelureikien poraus ja reikä oikeankokoiseksi tommosella kiinteällä kalvaimella mikä kuvassa näkyy ja lopuksi voitelureikien reunojen pyöristys pienellä vingulla ja mahdollisten öljytaskujen tekeminen vingulla.

Männäntapin kuuluu liukua hyvin helassa ja jos kevyesti öljytyn männäntapin laittaa kiertokankeen, niin se on aika hyvä, jos se tappi nippanappa liikkuu omalla painollaan sen helan läpi, jos kiertokangen laittaa kyljelleen. Jos siitä tekee liian löysän, niin alkaa naputtamaan ja taas liian tiukan, niin on vaara että nappaa kiinni.

Nuo taas noita miten amatöörinä touhannut noita itse kotona, koneistamolla taas hyvät mittavehkeet, millä nuo saa just eikä melkein.

//Frank

Toukokuu 23, 2026, 19:48:16 ip
Vastaus #4

Mauno Pirkola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kiitos jälleen  :)
Vanhan helan sain pois, tein vastaavan omatekeleen, heposti lähti. Minulla on säädettävä kalvain, kokeilen pienin askelin löytää oikean mitoituksen.

-mauno

eilen kello 08:44:52
Vastaus #5

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Liukulaakereissa semmoinen nyrkkisääntövälys on "promille halkaisijasta".

Eli 18mm tapille välys  n. 0,018mm. Männäntappi kuitenkin on
hiukan eri asia kuin pyörivä iskuton laakerointi.

Joten tuo konsti, jossa tappi liukuu hissuksiin rasvattuna ,kuten Frank
kertoikin ,on oikein hyvä nyrkkisääntö tähän. Materiaalivalinnat tekevät asiasta
jo tiedettä- mutta kyllä se toimii noin mitoittaen, jos ei ihan kummia aineita laita.

Mutta liian löysää helaa kiertokangen silmään ei saa laittaa- pyörähtää vielä ja öljyreikä
ei enää osu-ja sitten nirskahtaa...

t. Markku

eilen kello 09:49:20
Vastaus #6

Pertti Rintamaki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ilman tarkkaa kalvainta ei saa suoraa reikää. Moottorikoneistamoissa on laitteet, joilla sovitetaan .
Niin valmista helaa ei olekkaan, ettei vaatisi asennuksen jälkeen sovitusta, koska hela menee aina kasaan.

eilen kello 10:19:09
Vastaus #7

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
No- mitenkään Issikkaa tai konepajoja tai asiallisen kommentin julkituoneen lausuntoa mollaamatta voidaan kai
sanoa,että ihan olemattiomia sipasuja kun säätökalvimella vetää,saadaan
riittävästi toimiva rakenne.

Mutta menee helposti liikaa-eli ihan inan verran vaan ja niin,ettei rouhaise juuri
lainkaan.

Niin tein v. 1979 Albin-Monarkin 500cc kiertokangen helan-ja siinä on hieman eri
potkut kuin issikoissa. Mäntäkin Laverda Jotan kupupää,joten on likistyksiäkin.

No- on se kone vieläkin
iskussaan,vaikka käyttöaste kuuluu nykyään olevan nollan ja niukan välimaastossa...

t. Markku

eilen kello 10:37:06
Vastaus #8

Frank Nylund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moi,

Lukaisin tuossa äsken mitä DKW tehtaan moottoripyöräkirjallisuus kertoo asiasta. Pitää toki muistaa että nuo ohjeet ovat sota-ajalta ja materiaalit ja voiteluöljyt olivat mitä olivat siihen maailmanaikaan.

Ohjeissa sanotaan että välyyden kuuluu olla 0,03-0,05 mm. Jos välyys ylittää 0,05 mm, niin hela pitää uusi. Ohjeessa varoitetaan erikseen tekemästä sovituksesta yhtä tiukkaa kuin nelitahtimoottorissa, koska silloin tappi nappaa kiinni.

DKW:n MoTa 5 Yleismoottorikirja kertoo että ilmajäähdytteisissä DKW moottoreissa välyyden kuuluu olla 0,03-0,05mm ja vesijäähdytteisissä 0,02-0,03 mm.

//Frank