Kirjoittaja Aihe: Jarno ja minä - Last on brakes  (Luettu 1085 kertaa)

Huhtikuu 08, 2026, 22:56:33 ip
Luettu 1085 kertaa

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Täällä kait muitakin ikämiehiä joskus kuulolla?

Oletteko katsoneet Ylen huippupanostusta, Jarno Saarisen urasta kertovaa sarjaa, mikä julkaistiin muutama vuosi sitten?  En katsonut silloin kun tuli, ja nyt vasta aloitin, nyt on 5 osaa katsottu, yksi enää katsomatta.  Ja suoraan sanon, että siksi en ole katsonut, että se loppu on niin surullinen, vieläkin.  Jarno oli kuitenkin aikamoinen idoli silloin, ja kertaaminen tekee edelleen aika kipeää.

Mutta sen sarjan toteuttaminen, siitä kysyn mielipiteitä.  Sarjan kuvaamisen budjetti oli 10 miljoonaa euroa, eikä sitä ole saatu myydyksi oikeastaan mihinkään.  Mikä siinä teidän mielestänne mättää, onko tekemisessä tehty pahoja virheitä, vai onko aika vain ajanut ohi heistä kaikista?  Mitä mieltä olette?

Minä, ja varmaan moni muukin tänne kirjoittaja, me emme ole siinä mielessä oikeita arvioitsijoita, että aihe on edelleen lähellä; vaikea suhtautua siihen kuten tavallinen katsoja.  Moottoripyörät, jopa niillä kilpaileminen ovat monelle omaa historiaa, Jarno ja muut sen ajan kilpailijat jopa henkilökohtaisella tasolla tai ainakin muuten ikäänkuin ystäviä, tuttuja.  Homma menee liikaa iholle, myönnän ainakin omalta kohdaltani.  Mutta kiinnostaa myös tuollaisen draaman tekeminen tv-sarjaksi, käsikirjoitus, näyttelijät, kuvaajat, ohjaus, onko teidän mielestänne siellä jotain mennyt totaalisesti pieleen?  Minulla on omia ajatuksia, mutta en vielä niitä kerro, toivon jonkun muun avaavan keskustelun?

Jaakko Latvanen (nyt ihan omalla ja virallisella nimellä kirjoitin alle, kun ollaan aika henkilökohtaisissa kysymyksissä...)

Huhtikuu 08, 2026, 23:27:49 ip
Vastaus #1

Timo Kuosmanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Idolli oli minullekkin ja on vieläkin. Jotenkin oli vaikea katsoa.
Olisko liian kotitekoinen ? Mikä on myös hyvä tai huono.

Huhtikuu 09, 2026, 11:56:57 ap
Vastaus #2

Mika Malinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
Töissä 15-vuotias nuori kutsuu papaksi. Kumminkin 5-vuotta eläkkeeseen näillä näkymin. Että oonko ikämies vai en. Kommentoin silti.

1972 Saarinen ajoi voittoon Imatralla ja varmisti maalimanmestaruutensa. Pikku malinen oli katsomassa isähahmon kanssa ja muistan selvästi kuinka tuuletin ja tunnelma oli käsinkosketeltava. Jonnet ei muista.Täytin heti samana vuonna sitte syssymällä 6-vuotta. Oon onnellinen että olen ollut todistamassa tapahtumaa. Sarjan televiissiosta katsoimme vaimon kanssa het vällein kun tuli. Minä pidin. Kaikenlaiset self made sankariksi tarinat kiinnostaa muutenkin. Ylipäätään virtuositeetti ja vielä useammalla osa-alueella on ihailtavaa. Siksi kai itsekin yrittänyt koko elämäni omaksua kaikki mahdolliset taidot ja tiedot maailmasta mikä minua kiinnostaa.

Huhtikuu 09, 2026, 12:07:39 ip
Vastaus #3

Jukka Toukonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tärisevä ja tärinätön moto tallissa.
Olen vasta päässyt kolmanteen osaan...Sanoisin, että alku oli hieman sekava. Hirveästi eri kuskeja, nimet hämärästi tuttuja, naamat ei lainkaan, näyttelijöitä oli vaikea erottaa toisistaan. Jatkossa naamat ja nimet alkavat jäädä paremmin mieleen.
Sanoisin mielipiteenäni, että televisiosarjana myynnin kannalta aivan liian lähellä dramatisoitua dokumentaatiota. Kaupaksi menevän televisiosarjan käsikirjoitus olisi pitänyt tehdä ihan fiktiona. Olisi voinut luoda paljon enemmän draaman kaarta ja ylinousevia henkilöhahmoja, eka jaksosta alkaen.
Mutta itse tykkään sarjasta dramatisoituna dokumenttina. Tuo esille ajankohdan MP maailmanmestaruustouhun kaoottisuuden ja sattumanvaraisuuden. Ja silloisen puuhastelun, jossa liikuteltiin kyllä isoja rahoja, mutta aivan amatöörimäisesti. Ja miltä näyttää nykynäkökulmasta, että joku yksittäinen henkilö voisi virityksillään saada olemassaolevan kilpamoottoripyörän kulkemaan (edes vähänkään) muita nopeammin.
Ja suomalainen näkökulma myös sokaisee. Sanooko/sanoiko edes aikanaan Jarno Saarisen nimi yhtikäs mitään aikalaisten ajajien runsaassa joukossa muille kuin aktiiviseuraajille?
Toki itselläni oli Jarno Saarinen juliste seinällä 1973 ja isäni muisti Jarno Saarinen nimisen teinihengailijan Turun 50-60 luvun vaihteen motoristiporukoissa.

Huhtikuu 09, 2026, 16:10:02 ip
Vastaus #4

Tomi Silvo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Milläs tuon saa myytyä, [size=78%]kun sen näkee kaikki ilmaiseksi yle areenasta?[/size]

Huhtikuu 09, 2026, 17:04:24 ip
Vastaus #5

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Kyllä se tuttu nimi on maailmallakin, erään Saarisen kanssa olin työreissulla Lyonissa Ranskassa, siellä kysyi yks äijä että oletko Jarnolle sukua… Mun nimeä ei tunnistettu ;D

Kysyin vastapalloon mösjöö Ravat’lta että onko muinaiseen mopo- sekä polkupyöräfirmaan sidoksia, ei ollut.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Huhtikuu 09, 2026, 17:52:54 ip
Vastaus #6

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Toukosen Jukan kanssa samoja ajatuksia on minulle syntynyt; häiritsee se, onko tämä dokumentti, vai fantasiaa?  Jos dokumentti, ojotaan ja yksinkertaistetaan melko tavalla asioita, jos taas fantasiaa, on melko latteaa kerrontaa.  Tekijät itse kertovat, että on siltä väliltä.  Sitä mieltä minäkin olen, että on siltä väliltä, ja se ratkaisu arveluttaa.

Kyllä Jarno aika tunnettu oli silloin, mutta kuten kuka tahansa urheilusankari, kotimaansa ulkopuolella kuitenkin vain lajin seuraajien parissa.  Kukas meistä osaa austraalialaisia rugbyn pelaajia nimetä... tai intialaisia maahockeysankareita?

Eniten minua kuitenkin ihmetyttää ne ajamisen kuvaamiset.  Kun sarjaa tehtiin, luin mitä vain löysin suunnitelmista.  Imatralla oli joitakin minulle tuttuja mukana kuvauksissa katsojina tai muuten touhuissa.  Vanhoja kilpapyöriä valjastettiin, ja niille mekaanikkoja ja ajajia.  Kadut sulussa useina päivinä.  Eli siihen osastoon laitettiin rahaa ja panosta suomalaisittain aivan valtavasti.  Ja mitä tuli tulokseksi?  Lapsellisen näköistä kuvaa, mikä näyttää cafe raceroinnilta; joku papparainen ajelemassa kotoaan kesoilille kahville...  Niissä kilpa-ajokohtauksissa ei minun silmin katsoessa näytä mikään miltään kilpa-ajolta, se raha on mennyt täysin hukkaan!  Elokuvaihmiset eivät ole ymmärtäneet kilvanajosta mitään, mukana olleet moottoripyöräihmiset eivät ole ymmärtäneet elokuvan tekemisestä mitään, siis siitä, miltä se näyttää telkkarin ruudussa.  Tällä kokemuksella oletan, että aidoista sen ajan filmeistä olisi saatu kahden prosentin kustannuksilla sata kertaa paremmat pätkät; niitähän ei edes ole kuin nimeksi mukana!

Varmaan suurin floppi on kuitenkin se, että 50 vuoden takaisia asioita ei muista kuin varsinaiset alan harrastajat.  Tuo Areena-juttu ei minun mielestäni ole myynnin este, vai näkyykö se Areenan kautta muualla kuin Suomessa?  YLE oli kait päärahoittaja, ja he ostivat sarjan kustantaessaan käyttöoikeuden silloin televisiolähetyksissä ja nyt Areenassa.  Sarjan tekijöillä oli oletus, että se myydään runsaasti kaikkialle, missä laji on yhtään tunnettu.  Ja ainakin nettitietojen mukaan "kovasti on ollut kiinnostuneita, mutta kauppoja ei ole syntynyt"?

Noista pyöristä ja yksityiskuskeista.  250-luokassa suurin osa osanottajista ajoi oikeastaan täsmälleen samanlaisilla tuotantokilpureilla, ja niissä tietysti ero näkyi siinä, että parhaiten tekniikan taitavan pyörä oli pikkuisen nopeampi tai parempi ajettava.  500-luokka oli eri asia, sitä oli hallinnut vuosikausia ainut oikea kilpatalli, muut ajoivat kymmeniä vuosia vanhalla tekniikalla.

Tekniikasta vielä sen verran, että yksi minua suunnattomasti häirinnyt asia on pyörien äänet, nelisylinterinen kilpamoottoripyörä kuulostaa ruohonleikkurilta...  Se tuskin on kovin monen katsojan mielestä ongelma?

Sen sijaan se sarjan käsikirjoituksen päätarina - kaksi nuorta ihmistä unelman perässä maailmalla - on elokuvana kiehtova, ja toteutukseltaankin kohtuullisesti onnistunut minun mielestäni.  Sellaista draaman kaarta voisi olla hieman enemmän, nyt mennään aika tasapaksusti tapahtumasta toiseen?

Mutta joo, koko ajan on muistettava, että olin silloin aika innostunut kilpamoottoripyöräilystä, elänyt Imatralla ja ollut jonkinverran kilpailun järjestelyissä mukana, tavannut ja jonkun sanankin vaihtanut joidenkin sarjan sankareina olevien kanssa.  Ja kokenut suurena tragediana sen Monzan onnettomuuden.  En siitä taustasta pääse eroon vieläkään, en osaa katsoa tavallisen tv-katsojan silmin tarinaa.  En siis missään nimessä väitä, että minun kantani edustaisi mitään erityistä ymmärrystä tai tietoa, se on vain syvä henkilökohtainen näkemys, omaan historiaan pohjautuva.  Siksi mielelläni lukisin muiden ajatuksia enemmänkin?

Jaakko L.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 09, 2026, 18:08:42 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Huhtikuu 09, 2026, 19:41:39 ip
Vastaus #7

Kari Tirkkonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jos tulkitsin oikein niin Ylen mukaan areena näkyy ulkomailla vain rekisteröidyille katsojille joiden kotipaikka on Suomi väestörekisterikeskuksen mukaan

Tossa Turussahan on jotain vajaat 10  vuotta ollut Saarisen patsas jonka kustansivat ja toivat paikalle Italialisen fani clubin jäsenet että silloin vielä muistettiin
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 09, 2026, 19:44:26 ip kirjoittanut Kari Tirkkonen »

Huhtikuu 09, 2026, 21:59:06 ip
Vastaus #8

Pertti Rintamaki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Eikös tuo sarja ollut enemmän Soili Saarisen silmillä ajateltu kertomus, eikä niinkään tarkka kilpakuvaus. Pääosassa oli kahden ihmisen yhteinen matka maailmalle.

Katsoin sen silloin, kun se esitettiin uutena televisiossa. Minusta sarja on kerran katsottuna hyvä, mutta toista kertaa luultavasti ei tarvitse.

Huhtikuu 10, 2026, 17:40:42 ip
Vastaus #9

Jorma Kontio

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Shiny chrome won't get you home
Katselin, kun tuli ensi kerran. Oli minusta parempi, kuin odotin, ehkä pitäisi katsoa uudestaan. Ei minustakaan kilvanajo ollut oikein jännittävästi saatu kuvattua.
Suurin ongelma lienee, ettei aihe kiinnostanut enää muita kuin tällaisia hyvän matkaa kolmannella kvartaalillaan olevia pappoja.
Kohta on taas Itäharjun näytösajot, saas nähdä, mitä Jarnon kalustoa on paikalla.[size=78%]

https://www.youtube.com/watch?v=9tKOq6VlaT8[/size]

« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 10, 2026, 17:44:26 ip kirjoittanut Jorma Kontio »