Jännästi tuo maailma muuttuu... Ennenvanhaan suorat kuulalaakerit runkolaakereina oli sellasella sovitteella, että ei ilman lämpötilaeroja menny kasaan kuin väkipakolla, ja sitten saatto akselin rihtaus olla jo menetetty. Viimiset moottorit, mitä oon purkanu, oli muutama trialpyörän - siis tän vuostuhannen tuotteita - moottorit, ja niissä runkolaakerien sovitteet niin löysät, että melko itekseen holahtaa kasaan. Silti en ole nähnyt, enkä kuullutkaan, että ne koolit ois lähteny akseleissa pyörimään?
Malinen kerto laittaneensa shimmattavat laakerit entisillä shimmeillä, kun oli samanlaiset laakerit. Mitä oon vierestä puol vuossattaa sitten sellasten kasaamista kattonu, niin mielikuva oli, että aika säkä on siinä ollut; kyllä miun muistikuvan mukaan ne oli shimmattava aina ja tarkasti, jos aiko kestämään saada. Sitä kartiomallin sisäkoolia ei just kannata lämmittää, tai on oltava aika tarkat pelit lämmittämiseen; pieni kappale on helppo lämmittää melko vaatimattomalla lämmittimellä pois karkasuistaan. Sinistynyt laakerikooli on menetetty, 60 astetta lienee varmasti turvallisella puolella, ja 200 pilaa varmasti laakerin... Samoin jos suoralle kuulalaakerille kasatessa laittaa aksiaalikuormaa eli pakottaa voimalla kasaan, vahingoittuu kuulat tai laakeripinnat kooleista aika helposti. Kaikki nuo vahingot on sellasia, että ei ne heti tuu vastaan, mutta vollaamaan alkaa laakeri ennen aikojaan.
Kaikki tähän kirjotettu on hyvin vanhaa muistitietoa, ja hyvin hatarasta muistista kaivettua, eli vastuu lukijalla... paras tapa välttää vahinkoja on uhrata aikaa hiukan miettimiseen, eikä koheltaa.
jaakkovaakko
PS. Tuomo Mikkola toisaalla kyselee NSU:n veturitankojen laakeripintojen sinistymisestä. Siihen en osaa sanoa mitään; tässä kirjoitin vierintälaakereista. Minun saama oppini on, että siniseksi mennyt vierintälaakeri ei ole enää niissä karkaisuissa, missä sen pitäisi olla. Öljykalvoon perustuva liukulaakeri on eri asia, mutta sen rajoista en osaa sanoa yhtään mitään. Kirjoitin tämän vain siksi, kun sattui sinisyys nousemaan samaan aikaan esille kahdessa eri yhteydessä.