Kirjoittaja Aihe: IC:n tappi?  (Luettu 1201 kertaa)

Toukokuu 11, 2025, 09:53:44 ap
Luettu 1201 kertaa

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuli tämmöinen keskitappi muiden osien joukossa.

Laatikossa sanotaan "IC:n keskitappi" .

Mutta onko ja mistä mallista? 

Mittoja: Pituus 57,5mm . Laakeriosan n. 19,5mm
Tappien halkaisija 29mm ja laakerineulojen  kohdalta n. 42,5mm.

t. Markku

Toukokuu 20, 2025, 07:53:28 ap
Vastaus #1

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ei tunnu löytyvän IC- tietäjiä?

Jotenkin tuo tappi on liian jykevä Isikkaan- mutta kun ei tiedä...

t. Markku

Toukokuu 20, 2025, 11:53:40 ap
Vastaus #2

Matti Kivistö

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Sellainen mielikuva että IC:ssä olisi suora tappi.
Kuinka tarkkoja nuo sinun mitat on, voisi olla tuumamitoilla eli engelsmanni ?
Myös tuo vahasuoja viittaa muualle kuin itänaapuriin.

Toukokuu 20, 2025, 11:57:21 ap
Vastaus #3

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuo tappi tosiaan tuli paikasta,jossa on
puuhailtu brittipyörien kanssa. Ja hiukn Z-pyörienkin kanssa.

Tuo voitelupuoli
viittaa kaksitahtiseen. Tai roiskevoiteluun. Mittaanpa kun kerkeän
hieman paremmalla mitalla...

t. Markku

Toukokuu 21, 2025, 23:55:31 ip
Vastaus #4

Frank Nylund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro,

Kyllä tuo vois olla IC:n veivin alapään korjaussarja. IC:ssä tosiaan suora 29 mm tappi. Onko tuolla Markun Siperian ikiroudan sisällä tappi + neulalaakeri + ulkokooli ja päittäisprikat?

Mulla pari samantyylistä ryssän sarjaa, mutta ilman päittäisprikkoja. En ole tarkemmin mitannut, mutta jotenkin olettanut nuo että sopisi noihin NZ350 jälkeläisiin, levykeula, M49 ja M56.

Oma oletus on, että kun Igorin levykeulan veivin alapään neulalaakeri hajoaa (votkahuuruissa seosvoiteluöljyt unohtui), niin sorvari Solotov kairaa sen veivin alapään suuremmaksi ja prässää tuon ulkokoolin sinne (alkuperäisisssä veiveissä ei vissiin ulkokoolia) ja kasaa sitten kampuran noilla muilla kamoilla.

Mulla tuolla muutama IC:n ja DKW 350-1 kampura, joten mittailen vähän huomenna töiden jälkeen.

//Frank

Toukokuu 22, 2025, 10:56:40 ap
Vastaus #5

Risto Nieminen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minulla olevassa muutama vuosi sitten ostetussa IC Planeta 4/5 kiertokangen korjaussarjassa on noihin mittoihin sopiva tappi. Kiertokangen alalenkin sisään on puristettu rullalaakerin ulkokooli, jossa on irrallinen rullien pidike+rullat ja päätylevyt kiertokangen alalenkin molemmille puolille.
Tämän sarjan keskitappi on n. 2 mm pidempi kuin Markun viestin mukainen tappi.
Olen purkanut muutaman vanhan IC:n moottorin ja kaikissa niissä oli kiertokangen alalenkissä laakerin ulkokooli ja kehän suuntaiset aukot sekä kangessa että ulkokoolissa laakerin voitelua varten. Uudemmissa kiertokangissa ei ainakaan kaikissa ole lainkaan näitä kehän suuntaisia aukkoja.
Vanhojen mallien moottorien kiertokanget ovat selvästi kevyemmän ja ohuemman näköisiä kuin uudemmat.

Toukokuu 22, 2025, 21:33:05 ip
Vastaus #6

Frank Nylund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moi,

Koitin noita omia osia tuossa penkoa. On yksi tehdasuusi IC:n kampiakseli jossa kiertokangessa samantyyliset urat niin kuin tuossa Markun koolissa. Kiertokangen leveyttä ei oikein pääse mittomaan alapäästä, kun se menee osittain limppujen sisään. Mulla oli joskus uusi IC:n kiertokanki ja siinä ei ainakaan ollut irtokoolia, se tosiaan oli aika tuoretta tuotantoa, joten voi hyvin olla että vanhemmissa on ollut irtokooli alapäässä.

//Frank