Minä olen palstan päivittäislukija jostain tuolta 2000-luvun alkuvuosilta. En muista ihan tarkkaan, mutta olin mukana jo ennen tämän nykyisen foorumisoftan tuloa. Tänä aikana on ollut muutamia myrskyjä vesilasissa ja jokunen isompikin. Kerran tapahtui jo joukkopakokin ja porukat perustivat uuden foorumin. Syynä oli muistaakseni silloisen moderaattorin yli-innokkuus, mutta sekin asia selvisi ja valtaosa porukasta palasi takaisin - eivät tosin ihan kaikki. Muutenkin aina silloin tällöin joku on saanut tarpeekseen ja lähtenyt, joku suurieleisesti ovet ja henkselit paukkuen, joku muuten vaan. Se on normaalia ja kuuluu elämään. Joitakin kirjoittajia olen jäänyt kaipaamaan, toisista olen ajatellut että hyvä kun siitäkin päästiin... koskaan en kuitenkaan ole tuntenut tarvetta käydä julkisesti kenenkään henkilöä kommentoimaan. Jokainen saa taaplata tyylillään.
VMPK:n jäsen en ole enkä ole koskaan ollut. En pidä itseäni riittävässä määrin oikeana harrastajana - olen vain ollut kiinnostunut niistä monenlaisista asioista, joita palstalla on pyöritelty. Minusta tämä on ollut oikea keidas internetin erämaassa. Ja kun kerran olen täällä vieraan ominaisuudessa, minusta on ihan luonnollista käyttäytyä, niin kuin vieraan kuuluu. Eli noudattaa talon tapoja ja olla ketään häiritsemättä ja loukkaamatta. En minä reaalimaailmassakaan tykkää mennä arvostelemaan isäntäväen arvoja tai elämäntapaa, enkä tykkäisi siitä, jos joku minun kotonani alkaisi arvostella meidän huusholliamme ja vaatia niihin muutoksia. Sananvapautta on hyvä osata käyttää fiksusti, ja siihen kuuluu myös vapaus olla kommentoimatta.
Itse asiassa en ole lukenut näitä paljon puhuttuja uusia sääntöjä - olen ajatellut, että elämässä yleensä pärjää aika pitkälle niillä käytöstavoilla, jotka kotona opetettiin. Olen ymmärtänyt, että politiikka on palstalla pannassa, samoin kaksimielisyydet ja paljas pinta. Minusta ne eivät ole mitenkään niin tiukkoja rajoituksia, ettenkö niiden kanssa voisi elää. Jos palsta olisi minun omani, niin varmaan aika saman tyylistä linjaa pitäisin itsekin. Toki voisin mielellänikin puhua politiikkaa, mutta valitettavasti olen vain hyvin, hyvin harvoin elämässäni seurannut sivistynyttä keskustelua politikkasta, saati saanut sellaiseen osallistua. Jostain syystä politiikka tuntuu aiheuttavan meissä ihmisissä primitiivireaktion ja tarpeen loukata muita. En tiedä miksi.
Mitä kaksimielisyyksiin ja paljaaseen pintaan tulee, en olisi niiden suhteen turhan tarkka, kunhan hyvä maun rajoissa pysytään - niin kuin täällä mielestäni on aina pysyttykin. Mutta kuten tuolla edellä kirjoitin, vieraan pitää noudatta talonväen tapoja. Jos VMPK haluaa pitää palstan sisällön naisille ja lapsille sopivana, ei siinä minusta ole mitään pilkattavaa. Toki talleissa on totuttu jo vuosikymmeniä näkemään näyttäviä seinäkalentereita, mutta tiedän, että aika monet naisihmiset pitävät niitä oikeasti epämiellyttävinä. Ja talli on sentään yksityisaluetta, tämä on julkinen foorumi.
Nykyään kuulee usein sanottavan, että mitään ei saa enää sanoa. Minusta siinä on sisäinen ristiriita. Luulen nimittäin, että siellä, missä oikeasti ei saa sanoa, siellä pidetään huoli siitä, ettei myöskään sanota. Niin kauan kuin saa vapaasti valittaa vaikka VMPK:n palstan säännöistä, ollaan vielä aika suhteellisen ongelman äärellä.
Hiljaiseksi on palsta mennyt. Muutamat aikaisemmin paljon sisältöä tuottaneet kirjoittajat ovat jättäytyneet pois. Niin kuin tuolla aikaisemmin totesin, se kuuluu normaaliin elämänmenoon. Sääli, jos tämä koko palsta tosiaan näivettyy mokoman takia. Mutta toisaalta, jos se mokoman takia näivettyy, niin ei kai se sitten elinkelpoinen enää ollutkaan. Jos niin käy, niin kevyet mullat - minä ainakin jään kaipaamaan.