Kertoisitko, mistä firmasta linssin tilasit?
AliExpressin sivuilta löysin hakemani objektiivin mieleisen hintaisena. Kyseessä siis DJI 15mm F/1.7 linssi, joka on aika lailla sama kuin Panasonic Leica 15mm F/1.7.
Minun ymmärrykseni mukaan AliExpress on markkinointiyhtiö, millä ei ole mitään varastoja eikä tuotteita. He välittävät tilaukset muille yrityksille, mitkä hoitavat tuotteiden lähettämisen. Tässä tapauksessa tuo myyjä on Faiwanda Digital Accessories Store, joka ilmoittaa toimivansa Hong Kongissa.
Kaikki viestienvaihto on kulkenut tuolle myyjälle AliExpressin viestinvälitysjärjestelmän kautta. Kun olin tilauksen tehnyt, minulle tuli vielä viesti, jossa minua pyydettiin varmistamaan, että kyseinen objektiivi on kameraani sopiva. Objektiivia myydään DJI:n eli dronevalmistajan kautta, sekä irrallaan että joidenkin dronemallien kanssa kytkykaupassa. Objektiivin bajonetti on m43, mm. Olympuksen, OM-Systemin ja Panasonicin kameroissa, kuten muutamissa droneissakin, käytössä oleva standardi. Linssin Panasonic-Leica nimisen ja DJI-nimisen version yhtäläisyydestä tai eroista on kamerapalstoilla paljon mielipiteitä, testituloksia, ja arveluita, mihin olen tutustunut ja niiden perusteella päätin tällaisen kokeilun tehdä.
Mutta samassa vahvistuksen pyynnössä myös kerrottiin, että olenhan varmasti ymmärtänyt, että myyjä ei ota mitään kantaa määränpää-maan tulleihin tai muihin verotukseen liittyviin asioihin, ja ostaja vastaa sekä kustannuksista että tarvittavista toimenpiteistä kyseisten asioiden suhteen. Tein vahvistuksen, ja kikkula lähti lähes välittömästi vaeltamaan kohti Anttolaa seurannan mukaan. Kovasti olen iloinen, oikein kovasti, jos kahden edellisen viestin tiedot pitävät paikkansa, mutta valmistautunut olen sekä asioiden hoitamiseen että rahasummaan, mikä menee tullimaksuun, postin käsittelymaksuun ja hinnan ja edellämainittujen kulujen yhteissummasta menevään arvonlisäveroon. Ja tuohon käytännön hoitamiseen olen täältä neuvoja kysellyt, ja myös saanut. Ehkä kohta tiedämme, onnistuuko lopulta?
Vielä kun tarkistin, voi olla Markku Salminen oikeassa, ei siinä tekstissä taidettu tarkkaan ottaen mainita sanallakaan V.A.T:eetä eli arvonlisäveroa, ainoastaan tullimaksut tai muut sen kaltaiset? Kuten jo kirjoitin, silloin tämä olisi vielä halvempi kuin mihin olin valmistautunut!
Seurantatietojen mukaan kakkula on tänään saapunut Suomeen, jännityksellä odotan jatkoa!
Kuten jo aikaisemmin kerroin, tämä on niin jännää, ja opettavaista, että pahasti en pety, vaikka ei mitään tulisikaan. Luottokorttiyhtiöön aika lailla luotan, sillä on minua leveämmät hartiat rahojen palauttamisen pyytäjänä, siis jos ei sieltä toimitusta oikeasti tule, mutta ei minun maailmani kuitenkaan kaadu, eikä edes joulu mene pilalle, kävi miten kävi...
Jaakko
PS. Täytyy korjata antamaani väärää tietoa. Siinä viimisessä seurantaviestissä siis luki, että puketti on saapunut "transit country/region". Kun tarkistin merkityksen (olohuoneeseen huutelemalla kyselin) niin sehän onkin tietysti kauttakulkumaa tai alue! Matkailu avartaa, objektiiviakin?
PS2. Korjasin myös objektiivien polttovälin tuonne ensimmäiselle riville; sormi tai nuppi oli hoheltanut siinä! Minulla on Olympuksen kamerarungot kovassa harrastuskäytössä, ja ollut jo kauan 15mm F/8 runkotulppaobjektiivi. Sehän ei siis varsinaisesti oikea objektiivi ole, manuaalitarkenteinen ja aika, sanoisinko vaatimaton, muutenkin. Mutta tuohon 15mm polttoväliin olen kovasti tykästynyt tiettyihin käyttötarkoituksiin, siksi tuo oikea 15mm linssi on kiinnostanut, ja nyt kiinnostus yrittää realisoitua.