Kirjoittaja Aihe: Sähkömoottoripyörät  (Luettu 3277 kertaa)

Elokuu 12, 2024, 14:29:05 ip
Luettu 3277 kertaa

Urpo Laine

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Nyt taidan olla ns harmaalla alueella tällä foorumilla, mutta ei tämä aihe muistaakseni sillä pakotelistalla ollut? Jäsenmaksun maksaneena kun luin omaa Huimapyörä-lehteäni niin pääkirjoituksessa epäiltiin mopoporukan jutuksi , eikä kaupallisia moottoripyörätoteutuksia ehkä olisi.

Kun en ostohousuissa ole kulkenut niin tietoni olivat vähäiset. Katselin sitten tämänvuotista Bike-lehden  luetteloa. Yli 11 kW tieliikenteeseen rekisteröitäviä oli luettelossa 4 valmistajalta yli 10 mallia. Kun yhtä lukuunottamatta malleilla oli vielä Suomen myyntihinnat ja maahantuojan yhteystieto, niin päättelin niiden olevan kaupallisia toteutuksia. Ainakin suurin osa noista.

Sähköcrosseja, -enskoja  ja -trialeja sitten on näiden lisäksi ollut jo kauan.

Elokuu 12, 2024, 18:01:53 ip
Vastaus #1

Stefan Holmström

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Koeajoin n 5 vuotta sitten Turussa Zero S -katupyörän, se oli jo silloin ylivuotinen ja vanha malliltaan. Aivan hurja peli kiihtymään, mutta ajomatka aika rajallinen. Kyllä sillä yhden illan ajot hitaalla mutkatiellä ajeli, muttei sen enempää. Siihen sai kuitenkin lisäakunkin, jos halusi. Nyt nää uusimmat katupyörät on jo sitten eri luokka kilometrien suhteen, olen ymmärtänyt.

En tiedä, miksi sähköprätkät olisi "mopoporukan" juttu, hurjempia lähtemään nuo on kuin useammat isot pyörät. Ranskassa, Italiassa, Espanjassa ja Iso-Britanniassa myytiin vuonna 2020 13.667 sähköprätkää. Viime vuonna tosi myynti jämähti. Toisaalta yhä useampi nuori, jolle sähkö on normitapa liikkua, , ei edes hanki autokorttia, joten miks ne hankkis prätkääkään? Vähän senioritouhua tää kaksipyöräisyys on.

Sähköprätkistä sen verran, että pääsin aikoinaan testaamaan myös sisämotokrossia luolassa, se oli melkoinen kokemus, ihan kunnon rata. Extreme Areena mainosti aikinaan (2015) olevansa maailman ainoa kallion sisällä oleva motocrossrata, en tiedä onko sitä enää edes olemassa.
https://www.youtube.com/watch?v=IK4PCIzrbh0

Jossain tulevaisuudessa voisi varmaan omassakin tallissa olla sähköprätkä vanhojen pyörien vieressä.

Elokuu 12, 2024, 18:25:16 ip
Vastaus #2

Teemu S. Lindfors

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minä olen koeajanut sähköisen Harrikan ja Vergen. Molemmat motskareina sinällään viihdyttäviä ja hyviä ajettavia, Verge mielestäni peräti parempi kuin H-D. Mutta toimintasäde tosiaan lyhyehkö reissun tekemiseen, kun maantievauhteja ajelee. Tosin ainakin Verge ottaa kyllä aika vauhdilla virtaa vastaan, sadan kilsan stintti latautuu parissakymmenessä minuutissa.

Elokuu 12, 2024, 19:05:28 ip
Vastaus #3

Pekka Lankinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Pari kertaa olen Zeroja käynyt kokeilemassa. Ihan mukavia laitteita ajella, ajaessa vain moottorijarrutuksen puute aiheutti "hämmennystä", kun moottoritieltä poistuessa yritin etsiä vaihdepoljinta, pienemmän pykälän sisään polkemiseksi!  ;D  Lisäakun kanssa Zerokin kulkisi ihan kohtuullisen matkan, mutta se lataaminen... Olen ennenkin maininnut, että pyörien kanssa se "vaihtoakkuasema" olisi ainakin teoriassa hyvä ratkaisu. Silloin ei "tankkaus" kestäisi sen kauempaa, kuin bensakoneenkaan!
Mutta, oikeasti köyhyyshän se kuitenkin on suurimpana syynä siihen, ettei mun tallissa sähköpyörää ole. Tuntumaa olen hakenut myös kahdellakin moposähköskootterilla, mutta niiden ilmoitetut 2KW:n moottorit eivät kyllä vääntöä omanneet, nimeksikään, vaan puutuivat mäkiin! 
JawaCZ 175 type 450
"Jawa, maailman paskin 2-tahtinen", sanoi Hakalan Reiska.