Kirjoittaja Aihe: Vanhoja autoja Anttolassa  (Luettu 4297 kertaa)

Elokuu 11, 2024, 09:51:37 ap
Vastaus #15

Simo Puikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 788
Minusta tuo näyttää erittäin pitkälle rakennetulta. Paitsi ulkonäkö. Papereissa näköjään Chevy P-auto, vm -81. Fordia on vain tuo hytti. Olisko ilmajousituskin rakennettu? Tekniikkana varmaan pikkulohko ja automaatti.(?) Tuohan ei ole "flatbed". Se on laidaton lava ja aina takapyörien päällä ja tietysti leveämpi. Suosittu Amerikassa ja oikein suosittu esim Englannissa.
Tuontyylisiä hyttejä alkoi esiintyä 30-luvun lopulla. En tiedä oliko pick-up kokoluokan kalustossa, mutta jo kevyemmissä k-autoissa oli Fordilla ja Chevyllä ja muillakin. Onko tuo sitten rehellinen COE, vaikka niin kutsuttiinkin. Tuo hytti on niin pieni, että jos tuo lyhyt nokka jätetään kokonaan pois ja moottori tulee keskelle hyttiä, saattaa olla vaikeuksia sovittaa kuskia ja apumiestä enää sinne. Luulen, että Suomeenkin saattoi tulla sodan jälkeen muutama COE Ford ja/tai Chevy.
Tällä hetkellä esim USAssa ei käytännössä myydä ollenkaan raskaita k-autoja COE tyylisinä. Johtuu tietysti lainsäädännöstä. Jos siitä (lyhyydestä) ei ole hyötyä, ajavat kaikki mieluummin nokallisella autolla.

Elokuu 11, 2024, 10:50:52 ap
Vastaus #16

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1456
Taas tuli ilmi, että tätä palstaa kaikesta huolimatta kannattanee seurailla; täällä on mahdollisuus oppia uusia asioita!  Kiitokset Matille ja Simolle selventämisistä!  Oppimisessa on tietysti nykyisin se harmi, että jos sama asia tulee esimerkiks puolen vuoden päästä uudelleen esille, se on taas yhtä uusi...

Jaakko Latvanen

Elokuu 11, 2024, 12:29:06 ip
Vastaus #17

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 6236
  • MC Debit
No ei se välttämättä harmi ole, jos on kiinnostava asia :)

Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Elokuu 18, 2024, 08:56:13 ap
Vastaus #18

Simo Puikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 788
Lainaus
Erityiskiitokset vielä Simolle kuvista, kaiken lisäksi myös teknisesti hyvistä kuvista!
Kiitos. En pidä itseäni edes harrastevalokuvaajana. Pari oikeaakin kameraa vielä on, mutta nuo on kaikki puhelimella otettuja kuvia. Sitä on niin laiska, ettei herkästi tule sitä kameraa otettua. Kuvia olen kyllä kaikenmaailman tapahtumissa ottanut varmasti tuhansia. Seassa hyviäkin. Noissa ed. linkeissä on aivan kohtuullisia kuvia. Minusta tuon huonompia ei oikein kehtaa mihinkään esille laittaa. Tuommosissa yleisötapahtumissahan monesti ei saa otettua kunnon kuvia jo senkin takia , että "kohteet" on huonosti esillä, aurinko väärässä paikassa tai liikaa ihmisiä. Parastahan digikuvissa on se, että kuvaustilanteessa ei tarvitse rajauksesta huolehtia, jos ottaa kuvan tarpeeksi kaukaa.  Nuokin kuvat kestää hyvin katsoa 55" näytöltä, vaikka on halpispuhelimella otettuja ja kaikkia jonkinverran isonnettu. Olen pyrkinyt kaikki rajaamaan 2 x 3 -kuvasuhteeseen. Rajauksen teen yleensä puhelimessa (muutaman sekunnin homma). Mitään korjauksia en yleensä ole kuviin tehnyt, jos ei ole aivan erityistä syytä. Jos kuva on huono, se on huono ja hävitetään samantien. Tuosta viimeisestä albumista hävitin sen kuvan Vaanon "niittikopeista". Oli niin vasta-aurinkoon otettu, että voi pitää epäonnistuneena. Ja lisäksi toisessa oli "Michelin-ukko" katolla. Olen pyrkinyt siihen, että k-autokuvissa ei niitä olisi. En kyllä tällä kertaa täysin  onnistunut.

Toukokuu 19, 2025, 10:18:08 ap
Vastaus #19

Simo Puikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 788
Viikonloppuna Kokkolassa jenkkiautonäyttely. Kalustoa oli laajalta alueelta. Valaistuksesta johtuen kunnon kuvia ei ilman salamaa saanut. Eikä oikein puhelimen salamallakaan.
Tuossa muutama huono kuva: https://photos.app.goo.gl/xWfbVSgzjPyjuR3X6 Joukossa muutama kuva paikallisen alkuperäisväestön moott.pyöristä.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 19, 2025, 10:27:00 ap kirjoittanut Simo Puikko »