Kirjoittaja Aihe: Sassin kuuskymppi pytyistä  (Luettu 2630 kertaa)

Huhtikuu 25, 2024, 19:39:15 ip
Luettu 2630 kertaa

Niilo Kukkonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 30
Sarjassamme "kaverin puolesta kyselen"


Nälkä kasvaa syödessä. Onko jollain kokemuksia noista valurautautasista sassin 60cc viri pytyistä? Lähinnä kestääkö orkkis kampura? Kärellisillä sähköillä se tuskin kovin paljoa ottaa kierrosta, että tulis kampi lohkosta läpi. Vai? Saakohan orkkis kannen käymään siihen kun madaltaa siitä sen rinkulan pois ja laittaa ylimääräsen kannentiivisteen, eli onko kannenpulttien etäisyys sama kuin viiskympissä? Pitääkö lisäjousilla oleva kytkin tarpeeksi?


Nuo alle 80e valurauta pytyt mitä moni kauppa myy, on vissiin kaikki NTSssän tekemiä.

Huhtikuu 29, 2024, 10:57:23 ap
Vastaus #1

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11858
Tässä erään kauppasivun satsi. Tekstin mukaan pitäisi sopia suoraan?  https://www.puchshop.de/en-gb/cylinder-60cc-41mm-sachs-50-2-50-3-50-4-3v-4v-aluminium-power-one.html

Cylinder 60cc 41mm Sachs 50/2 / 50/3 / 50/4 3V/4V aluminium Power1
 extraCylinder 60cc 41mm Sachs 50/2 / 50/3 / 50/4 3V/4V aluminium Power1 thumb extraCylinder 60cc 41mm Sachs 50/2 / 50/3 / 50/4 3V/4V aluminium Power1 thumb extraCylinder 60cc 41mm Sachs 50/2 / 50/3 / 50/4 3V/4V aluminium Power1 thumb extraCylinder 60cc 41mm Sachs 50/2 / 50/3 / 50/4 3V/4V aluminium Power1 thumb extraCylinder 60cc 41mm Sachs 50/2 / 50/3 / 50/4 3V/4V aluminium
€ 96,90




Cylinder suitable for Sachs 50/2, 3, 4 3V / 4v
For engines with an air-cooled cylinder
Outer diameter cooling fins: 120 mm
Hole spacing inlet: 32 mm
Hole pattern cylinder stud: 40 x 50 mm
For 28 mm exhaust manifold and one M40 x 1.5 mm exhaust nut.
Aluminium cylinder with nicasil wall, beautifully finished
Comes complete as per pictures
We always advise to check and clean the cylinder before installation and to finish the ports in the cylinder with a 1000 grit sandpaper. This way the edges are no longer too sharp, this will considerably extend the life of the cylinder / piston.


Tai sitten tämä:  https://www.mopedrenovering.se/en/veteran-moped-parts/sachs/sachs-503-504-foot-operated/cylinder-head-piston/cylinder-set-sachs-41-mm.html

t. Markku
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 29, 2024, 11:00:10 ap kirjoittanut markkukovasin »

Huhtikuu 30, 2024, 06:08:18 ap
Vastaus #2

harri ojala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1480
ei ole kyllä noilla pytyillä juuri virkaa ollut, juuri tästä en tiedä, mutta aikanaan 60cc pytyn ostin, niin ei siitä paukkua löytynyt. pelkällä vanhan männän muokkauksella löytyi tehoa enemmän.

Huhtikuu 30, 2024, 06:32:59 ap
Vastaus #3

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11858
Mäntäviilaukset tuttua puuhaa-
aloittelin sen jo 70-luvun alussa. Joskus onnistuikin.

Mukava kuunnella kokemuksia noista "erikoisosista"-  hyvät ja huonot
puolet.

Onko tietoa toimivasta 60cc setistä Sassiin?


t. Markku

Huhtikuu 30, 2024, 08:38:43 ap
Vastaus #4

harri ojala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1480
poraa vakio pytty niin suureksi, kun mäntä löytyy

Huhtikuu 30, 2024, 08:47:14 ap
Vastaus #5

esa tuominen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 33
Tehoa tulee mukavasti 60cc virisatsilla. Orkis kansi käy muokkaamatta, muttä näyttää hölmötä.
Kytkin vaatii tosiaan ne lisäjouset ja mulla on jotkut paremmat levytkin.

Valitettavasti sachsin 2-vaihteinen kone ei oiken kestä nuita tehoja. Petilaakerit on äkkiä väljät ja
mulla on hajonnu kytkinakselin laakerikin parikertaa.
Eli voisin suositella 60cc pyttyä vain jalkavaihteisiin joissa L17 petilaakerit.

Huhtikuu 30, 2024, 10:02:51 ap
Vastaus #6

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11858
Joo- riittää tuo näihin ajoihin vakionakin. Mutta jos joskus herää
mielihalut hiukan huvitella...

Tuosta kuvan satsi lienee semmoinen isompiripainen ,johon vakiokannen
saa näyttämään asialliselta. Sittenhän on niitä pikkuripaisia kanssa-
puhallinkoneisiin...

t. Markku

Huhtikuu 30, 2024, 11:17:33 ap
Vastaus #7

Mika Malinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 309
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
Mitään en sachsista tiedä. Ainoat muistot nuoruudesta on että keillä niitä oli ni kaikissa yleensä luisti kytkin. Vaikkolis ollu väljä vakiomopo. Markun ekan linkin pytyn tiedoissa alupytylle setupista riippuen 6-8hp. Kuulostaa paljolta mutta jos näin on niin sitten sillä pääsee jo kovaa. Tomoksen 65 kuutioisella hajos veivinlaakerit ja ei ne petilaakeritkaan ollu ikuisia. Laakeri hajoaa ni se muhju hieroo pytyn väljäksi. Eli en ostais viripyttyä johon ei saa ylikoko mäntiä tästä syystä. Pakko ei ole tietysti vetää koko ajan täysiä. Itte ajelin 70-80km/h jos ei ollu kisa päällä 4-speed vastaan muu maailma. Ainahan se kakstahti kyllä laulaa raikkaammin kyllä jos kierrokset on yli 10000rpm. Aiemmin jo kerrotusta laakeri syystäkin 3-vaihteinen olis parempi kun viritetyssä pitäs olla enempi ni parempi tyylisesti. Tosin naapurinpojan 2-vaihteinen pappatunturi kulki tojotan mittarin mukaan 80km/h jo 80-luvun jalussa.

Toukokuu 13, 2024, 21:19:48 ip
Vastaus #8

Niilo Kukkonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 30
Tuon Markunkin linkkaama Alumiini 60cc pytty ollu jonkun aikaa tuossa paikallaan. On siinä ne 32mm putki ja 17mm kaasarin mitkä pitääkin. Taitaa vaan tuo putki olla aika alavääntönen, kun ei taho kiertää paljoa. Pitäs alkukäyrää lyhentää. Ja syttyjä koittaa säätää. Laskettu vakio kansi joo kyllä tuohon käy, mutta palotila on kyllä sen muotoinen että varmasti pysyy tehot kaukana.


Nuo mitä noista valmistaja lupaillee tehoa, on kyllä varsinaisia juhlapuheita. Noista valurauta  60 pytyistäkin lupailevat kaikkea 3,5 ja 7,5hp väliltä, vaikka olis ihan saman kokoiset kanavat. Tuo Power1 60 pyttyyn en löytäny paljonko siitä luvataan, mutta ei siinä loppujen lopuks mitenkään huimasti isommat kanavat ole orkkikseen nähden ole. Viilata tietysti vois, ainoo vaan että huuhtelua aika onnettoman pienet. Ja jotkut väittää että nicasil pinnote murtuis viilatessa. Joku kalliimpi alumiini 60cc pystystä oli se 6-8hp luvattu, mutta siinä oli jo paljon järkevämmin näköset kanavat.


Kyllä tuo 60 pytty vääntää ihan hyvin, mutta aika vähäinen hyöty loppujen lopuksi koko setin hintaan nähden. Pitää koittaa vielä saada se pidemmälle kiertämään. Tosin liekkö kanki ja petarit kestää... Kytkin ei vielä ainakaan luista

Toukokuu 13, 2024, 22:12:12 ip
Vastaus #9

harri ojala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1480

Toukokuu 15, 2024, 19:27:25 ip
Vastaus #10

seppo savolainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1074
  • Osapuilleen kasassa....
Sehän riippuu pitkälti alakerrasta, paljonko kulkee. Mitä lähempänä laatikon välitys on yhtä tai jopa alle niin lujempaa kulkee.
Tietty padassa pitää löyly riittää ja kytkimen pitää. Toi 54cc Sachs sylinteri jollakin 3 tai 4-vaihteisella LKH alakerralla menee väliltä 58...62 km/h. Ja kestää kun on oikein osannut shimmata, made in Japan petarit.
Halpaa runkolaakeria on ihan turhaa laittaa. Ne kaksi vaihteiset poljinkoneet tipauttaisin kaivoon, ilman sen kummempia kokeiluita. Oliko niissä se välitys suhde 3.88 tai jotaki sinnepäin.


Tuosta laatikon välityksestä otan esimerkin Puch 50 M moottorista jossa välitys 6-vaihteella 0.91.
50cc alkuperäinen virittämätön. Kulkee tasaisella 100.3 km/h 74-kiloisen kaverin ajamana. Kyseinen moottori on tuotettu Espaniassa Avellon tehtaalla 60-luvun puolen välin jälkeen. Näppinsä pelissä oli myös MV Agustalla. Möivät tuotteensa Puch -konserniin Itävaltaan, sillä Puch nimi. Kytkin siinä tietysti omalla akselillaan. Nykyään aika harvoin ostettavissa, jos löytyykin niin kättä saa työtää suht syvälle taskuun.


Jk. Löysin vielä kun aikani etsiskelin tuon 3-vaihteisen Sachs LkH- vaihteiston eroavaisuuden vastaavaan ajoviima jäähdytteiseen. LKH siis puhallin kone. Lisään liitteeksi.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 15, 2024, 20:22:28 ip kirjoittanut seppo savolainen »

Toukokuu 16, 2024, 16:13:58 ip
Vastaus #11

harri ojala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1480
löylyä mielestäni haettu?