Uusimmat skannerit, joita myös kotikäyttöön myydään, sisältävät aika pitkälle kehittyneitä käsittelyohjelmia, mitkä toimivat automaattisesti. Niissä on infrapunatoimisia apuvälineitä, mitkä pystyvät tunnistamaan negatiiviin iskostuneen pölyn, roskat ja naarmut, ja poistamaan ne, ja laittamaan kuvaan ympäristöä vastaavaa tilalle. Esimerkiksi Plustek on yksi merkki, ja tuollaisen korkealaatuisen laitteen hinta on jossain 500 euron yläpuolella. Melko hyviä on halvempiakin.
Ei noista omakohtaista kokemusta ole, mutta oletan, että niihin laitetaan sellainen muutaman kuvan filminpätkä telineeseen tai kehykseen, ja sitten laite ensin lukee sen ja tutkii sen, ja sitten päättää tarvittavat toimenpiteet, ja ulos tulee varsin korkealaatuiset kuvatiedostot, eli digikuvat, ja niissä korkealla prosentilla värit oikein; näin olen kuullut kerrottavan! Kone roksuttaa aina yhtä pätkää aikansa, tekee kait jotain kokeita eri säädöillä ja tutkii tuloksia... Prosessi on hitaampi, mutta ei siihen tarvi osallistua kuin aina sitä filminpätkää vaihtaessa.
Tuo kameralla negasta kuvaaminen, mitä minä olen harrastanut, on itse kuvaamisen osalta varsin nopeaa. Jos kamerassa on esimerkiksi tarkennukselle apuvälineitä, kuten mahdollisuus katsoa tiettyä kohtaa kuvasta suurennettuna, ja jopa sellaisia, että tarkkoihin kohtiin tulee valopisteitä tai juovia merkiksi, se helpottaa kuvaamista. Kuvien resoluutio eli tarkkuus on hämmästyttävän hyvä kameralla kuvatessa, jos alkuperäinen filmikuva on tarkennettu kohdalleen eikä ole tärähtänyt (kuvaaja...). Mutta kameralla kuvatessa on kuvien jälkikäsittely tehtävä erikseen, ja ainakin tähän astisella kokemuksella joidenkin kuvien kohdalla se on aika työlästä. Jos alkuperäinen filmikuva on valotettu oikein, ja siinä värit kunnossa eli valkotasapaino oikein, automaatti toimii käsittelyohjelmassa, valmiita digikuvia tulee sieltäkin. Pölyn ja naarmujen poistoon on osallistuttava, ei taida vielä olla tarjolla ohjelmia, missä olisi siihen samanlaisia tekoälyyn perustuvia automaatteja kuin noissa parhaissa skannereissa.
Minulla on kait jotain parituhatta kuvaa negatiiveina, eikä suurimmasta osasta ole paperikuvia jäljellä, kun ne ovat jakautuneet useaan paikkaan. Noitten negojen kuvaaminen kameralla on melkoinen aikamatka omaan historiaan; usein kuvista ei negatiivia katsomalla oikein saa selvää, mitä siinä on, eikä kuvatusta ruudustakaan, ennenkuin tietokone on kääntänyt negatiivin positiiviksi, eli värit oikein päin.
Jännää puuhaa, aikaa kuluu...
Mutta jos jollain on kymmeniä tai vaikka muutama satakin negaruutua kaapissa, ei niitä varten kannata noita laitteita hommata eikä opetella prosesseja; valokuvausalan toimijat tarjoavat kohtuuhintaisia palveluja kuvien digitoimisessa!
jaakkovaakko