Kirjoittaja Aihe: onko 95 mopobensaseoksessa ongelmia  (Luettu 4441 kertaa)

Joulukuu 02, 2023, 01:13:01 ap
Vastaus #15

Tero Pääkkönen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Varmasti moni vehje ysivitosella toimii, mutta miksi ajaa ysivitosella kun bensa-asemilta saa ysikasia, joka sisältää vähemmän etanolia? Tiedossa kun kuitenkin on, että etanoli ei näille vehkeille hyvää tee, joskaan ei käyttöä estä. Hintaerokin noilla polttoaineilla olematon.

Itse tankkailen 2t vehkeisiin vain V-Poweria. Moni on sitä mieltä, että V-Power on vain tavallista ysikasia hienoilla mainoslauseilla, joka voi kyllä pitää ihan paikkaansakin, mutta GT550:ssä oli tyhjäkäynnissä selkeä ero V-Power ja ABC:n ysikasin välillä. Eihän tuokaan varsinaisesti mitään todista, mutta koska vehkeeni kuluttavat bensaa n. 10l vuodessa tällä hetkellä, olen ajanut V-Powerilla.

Joulukuu 02, 2023, 10:46:48 ap
Vastaus #16

Petri J Kokko

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Juupas eipä keskusteluun ei ratkaisua tulle,minä muuten ajelin tärpätillä nuorena 67 sportti tunturilla kun vajaa puoliska tynnyriä löytyi kotonurkista,mihin lie tarkoitettu mutta ajelin pois.. :-[
Ei se kiinni vissiin leikannut tai miten lie laakeritkaan tykänneet mutta öljyä kannusta perään tankkiin korvakuulolta,ravistus ja kylläkin oudolta tuo pakokaasun haju vs bensaan mutta en mitään eroa huomannut kulkuun ja ei jäänyt ikäväkään tai kaiho jälkikäteen,myin naapuriin 150markalla ns  peltomopoksi josta jatkoi kaatopaikkakuormaan sittemmin muun romun kera.
Se kumminkin faktaa jotta alkoholiin ei öljy häävisti sekoitu ja Tero on Gt kanssa harvinaisen oikeassa koska täälläkin triplen kanssa hyvinkin outoja käynti ja tyhjäkäyntimurheita 95 kanssa ja kokeilut loppui kertaan.
98 kuin eri laite mutta mieluusti ottaisin kunnon tavaraa koostumukseltaan ja lyijyllä kiitos :)  näihin vanhuksiin.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 02, 2023, 11:44:29 ap kirjoittanut Petri J Kokko »

Joulukuu 02, 2023, 12:01:24 ip
Vastaus #17

Jari Vaahtera

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kaveri ajo 70 luvulla läskitankki Soliferilla. puolet petrolia ja pensaa. Aika pitkään kesti. Kävi sen verran kuumana, että vaihteella sammutus oli ainut vaihtoehto.

Joulukuu 02, 2023, 12:05:47 ip
Vastaus #18

Mika Malinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
Ostakaa lentobensiiniä jos lyijyä kaipaatte. 100 oktaanista ”low lead” 3,39/L luokkaa hinta. Pienkoneisiin siis lento tarkoitettu.

Joulukuu 02, 2023, 12:30:37 ip
Vastaus #19

Petri J Kokko

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Oonpa kuullut ja lukenut teoriasta jotta lyijyklöntti bensatankkiin tai mikseipä kanisteriinkin muhimaan niin lopputuloksena..lyijybensaa mutta pitoisuuksista en tiedä miten mitattavissa jos toimii ja onhan lisäaineitakin jotka korvaa lyijyn mutta lukemani mukaan maailmalla on ihan lyijyllistäkin lisäainetta myynnissä ellei lyijybensaa myynnissä jota kuulemma löytyy suljetun itärajan takaa lähimpänä paikkana.
Lisäaineet toki ei itse bensan koostumusta muuta parempaan .

Joulukuu 02, 2023, 17:15:44 ip
Vastaus #20

Juhani Halmeenmäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Se bensan lyijy oli lyijytetraetyyliä, joka on nestemäistä. Kannattaa lukaista tuo https://fi.wikipedia.org/wiki/Tetraetyylilyijy
Suzuki VX 800 '92 sivuvaunulla, sekä MB 230CE ja SLK200
Vapaa harrastaja: ei mikään museokilvissä, eikä tulekaan!

Joulukuu 05, 2023, 10:00:59 ap
Vastaus #21

Janne Ahonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Lähtökohtaisesti ennen kuin käyttää mitään liuottimia muoviosien puhdistamiseen niin kannattaa varmistaa ettei ko. muovi liukene ko. liuottimeen. Bensa ei sinänsä ole mikään erikoistapaus siinä suhteessa vaan pätee kaikkiin muihinkin. Lähtökohtaisesti kokeilisin muovien kanssa alkuun jotain muuta kuin liuottimia, jos lika niillä irtoaa niin turha riskeerata muoviosien kestävyyttä.

Tämäkin varmaan jakaa mielipiteitä, mutta itse olen käyttänyt 4-T pienkonebensaa itse 2-T-öljyllä sekoitettuna kun ajoa tulee niin kovin vähän. Pienkonebensa on huomattavasti yhtenäisempi aine ja ei menetä herkästi haihtuvia ainesosiaan. Ainakin minulla on toiminut. Tavalliset 9xEyy-bensat on enempi vähempi melkoisia sekoituksia josta sitten kevyet herkästi syttyvät ainesosat haihtuu melko helposti, eikä niitä ole tarkoitettu pitempään säilytykseen.

t. Janne

Joulukuu 05, 2023, 13:11:15 ip
Vastaus #22

Petri J Kokko

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Nyt kyllä tulee älämölöä ja ei ei ynnä ties mitä...jolloin kehotan olemaan tekemättä mitään, ajamaan uusilla tai viedä pajalle...mutta puuilossa oli taannoin alekopassa puolen litran pulloja todella jytyä,oisko ollut Latvialaista käsidesiä suurinpiirtein plus 90% joka haihtuu samantien käsistä ollen kirkasta ja lievää kuin vesi ...euron pullo jota ostin parikymmentä potelia ja sillä olen pyyhkinyt rasvoja,tms juttuja.Prosentit päättelin haihtumisnopeudesta ,keuhkojen huuruista ja siitä että palaa räjähdysmäisesti..pitihän sekin testata.
Pienkonebensaan en investoi,aivan tarpeeksi tyyristä tavallisetkin sortit ja niillä mennyt oikein hyvin leikkurit,trimmeri kuin moottorisahakin ynnä kumipyöräiset kunhan 98 lukemana.
Ainut joka ei tykkää mistään nykysortista on pian 60v vanha  harrasteauto joka haluaisi jatkamatonta kunnon tavaraa ,pikkasen vierastaa nykylientä.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 05, 2023, 19:15:02 ip kirjoittanut Petri J Kokko »