Nyt tarvitsee tietenkin ottaa huomioon puhutaanko lieriön mallisista hammaspyöristä vai kartiokkaista joita ko pyörän perässä on. Kaarevia nousullisia hammaspyöriä jos tehdään niin asia on huomattavasti hankalampi kuin ns tavallisten. Nousullinen ja kaareva kartiopyörä tarvitsevat tekoonkin vierintä koneet tai sitten tavallisen jyrsimen missä on syöttöön kytketty pyöritys. Tämä ero kannattaa ottaa huomioon. Hammasratas työkaluissa (ja tietenkin rattaissa) puhutaan Moduleista. Ne ovat normaalisti 0.25 välein 10 järjestelmässä. Esim 1,0, 1,25 jne. Käytännössä asiaa on yksinkertaistettu siten että joitakin 0,25 ei käytetä. Yksinkertaistettuna voidaan sanoa että mitä suurempi Moduli, sitä suurempi teho kesto. Tuumamittasissa on omat systeeminsä. Normaalisti yhteen Modulisarjaan kuuluu 8 työkalua. Tarkemmissa jutuissa 16 työkalua. Modulisarjan ensimäisellä työkalulla tehdään enim alle 8Z hampaiset rattaat. 2. esim 8-12Z hampaiset ja 8. Esim 64Z-~. Normaali vaihteiston rattaat ovat suoria lieriöitä evolventti rattaita. Jotkut vanhemmat ovat hammastukseltaan suoria eli ei evolventteja. Itsekin olen miettinyt noita perän rattaiden tekoa. Nehän pystyisi tekemään ns suorina kartiorattaina. Se on yksinkertaista. Pitäisi vain mitata Moduli ja laskea millä terällä ajetaan. Kartiorattaat on kohdistettava oikean hammaskosketuksen saamiseksi. Alkuperäisissäkin on huomattavia heittoja. Mm materiaalin paksuudessa. Nekin on aina kohdistettava keskenään käyviksi.Jos lähdetään suunnittelemaan sen kokoisia kartiorattaita joita ei ole suunniteltu ko perän sisään, niin tila tulee ongelmaksi. Modulia voidaan tietenkin pienentää jolloin tilaa saadaan lisää. Lopulta kesto tulee ongelmaksi. Tavallisia lieriöhammasrattaita olen tehnyt ja teen. On tullut vastaan sellaisiakin joita en ole voinut koneilla tehdä. Mm Olumpia maamoottorin mangneetto on 90¤ kulmassa kampiakseliin ja nousullinen. Tein niitä valamalla alumiinipronssista. Sellaisessa käytössä kestävät. Venäjän pyörien perän rattaiden asentamisesta on ihan hyvät ohjeet kuvineen jne. Sen varmaan tiedätte. Ongelmahan niissä on että ensiöpuolen ratas kasvaa liian suureksi. Lautaspyörä kyllä mahtuu kun se yleensä pienenee. Ongelmaa voi ratkaista esim ohentamalla lautaspyörää taka puolelta. Niin ensiöratas menee syvemmälle.Minähän en mikään insinööri ole. Olen vain tehnyt ja teen mitä muut suunnittelee, insinööritkin. Ja olen harrastanut venäläisiä "raskaita sivuvaunupyöriä" 80-luvulta.