Kirjoittaja Aihe: Husqvarna 4342 kunnostus  (Luettu 3312 kertaa)

Huhtikuu 19, 2023, 21:37:24 ip
Luettu 3312 kertaa

André Norrback

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moi

Uusi täällä ja uusi Husqvarna mopo tuli hankittu viikonloppuna kun oli lähellä ja olen katsonut tällainen projekti vähän aikaa. Luin täällä ja muualla ja olen oppinut että on näköjää -63 vm. 4342 flinta ja remmiveto kun aika varhainen moottori koodi. Olen ladannut kaikenlaisia räjähdyskuvia jne. niin aika paljon tiedän jo nyt. On rekisterissä ja ajokunnossa. Liitteenä jotain kuvia.

Ajatus on yrittää löytää puuttuvat osat ja rempata moottori. Ehkä tulevaisuudessa maalata kuntoon mutta, tykkään että on käytönjälkiä...

Olenko oikessa mallista ja onko tossa vakio moottori ym.

onko hyviä paikkoja mistä vois löytää osia ja onko kaikissa missä flinta samat moottori pellit, ketjusuoja esim.? Ajattelen tehdä ostoilmoitus foorumilla myös niin katsotaan löytyykö täältä osia myös.

/André

Huhtikuu 20, 2023, 00:16:09 ap
Vastaus #1

Martti Anselmi Räisänen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Sama kuin Martti Räisänen aiemmin
Paras ratkaisu tilata Ruotsista. takaratas ei näytä oikeankokoiselta !!1

Huhtikuu 20, 2023, 00:24:57 ap
Vastaus #2

Martti Anselmi Räisänen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Sama kuin Martti Räisänen aiemmin
Saattaa sitä moottoria löytyä Monarcistakin

Huhtikuu 20, 2023, 08:02:30 ap
Vastaus #3

Arto Ahonkivi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Täältäkin voi jotain löytyä, mutta naapurista varmimmin. Tradera.se ja https://www.mopedrenovering.se/  ovat sellaisia paikkoja mistä osia löytyy, viimisestä muutakin tiatoo kyseisestä moposta kuten muistakin ruattalaisista mopoista.
Jos olis mun en maalausta harkittis, mutta pallo on sulla ja komee mopo.

Huhtikuu 20, 2023, 11:20:54 ap
Vastaus #4

André Norrback

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kiitos vastauksista.

Juu voi olla että ratas ei ole vakio, en ole tosiaan laskenut eikä varmistanut i-arvoa. Täytyy katsoa ne paikat ruotsista.

Kyllä mä luulen että se saa jäädä tällaisena, siis etten maalaisi, mutta olisi kivaa löytää puuttuvat osat.

Kaasuvaijer on ainakin liian lyhyt ja etujarru vaijeri puuttuu, onko olemassa valmiita, vai onko vaan ostettava "metritavaraa" ja tehdä oikeat päät?

/André

Huhtikuu 20, 2023, 14:18:37 ip
Vastaus #5

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Mulla on muutama uusi vaijeri,jos saat mitattua kuoren ja vaijerin pituudet niin mulla ilmoituksessa ne on mainittu.

https://forum.vmpk.fi/index.php?topic=131654.msg667102#msg667102
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Huhtikuu 20, 2023, 15:46:44 ip
Vastaus #6

MarkkuRyhänen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minulla kokonaan entisöitynä ehkä kuvien sisar/veli samoin sinisenä. Minun huskussa moottorin sarjanumero alkaa 119 joten voi olla samalta vuodelta. Moottori minulla on ketjulla, ei hihnalla. Ajo-ketjulle on oma kotelointinsa kokonaisuudessaan joka on kuvista katsoen riisuttu pois. Ei haittaa ajoa ja ei huomaa jos ei tiedä. Koteloinnin osia on vaikea löytää, varsinkin siihen kuuluvia putkia. Markku

Huhtikuu 20, 2023, 21:32:44 ip
Vastaus #7

Petri J Kokko

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Näihin ruotsinmopoihin löytyy lähestulkoot kaikkea maan ja taivaan väliltä länsinaapurista,ei täältä eikä kannata juuri edes etsiskelläkään mun mielestä jos löytöajalla tai ostohinnoilla väliä mikäli uutta tai hyväkuntoista osaa etsii  ja juurikin tuo mopedrenovering.se hyvä paikka aloittaa ja traderasta löytää kaikki loput,ellei juuri nyt niin palstaa seuraten piankin,tavara vaihtuu nopsaan ja sitä piisaa... ;)

Mopedrenoverista neuvovat myös auliisi,kysy mikä mieltä painaa ja tulee kuin apteekin hyllyltä.Kuka tahansa pärjää myös oikein hyvin kouluruotsilla,sivut on hyvät ja ei häävisti tarvi kieli taittua ja oli siellä ainakin silloin joku suomekielinenkin kuulemma töissä ja saatavilla mikäli tulipalohätä.
Maksu luottokortilla helppoa,postikulut pienet,nopea toimitus eikä tulleja!

Mikäli nämä ruotsinmopot lähellä sydäntä,iloa ja murhetta sekä flinta tarinaa siinä sivussa niin rakettimiehen rojekti nimellä täällä yksi entisöinti Ruotsista ammoin uitettuun Crescenttiin suurinpiirtein raadosta museomopoksi jutussa mutta hommahan ei ollut mitenkään ylipääsemätön tai saavutus kun jopa minä selvisin ja pääsyy että kaikkea tarvittavaa löytyi helposti länsinaapurista kotikoneelta koriin klikkaillen,kassan kautta ja tack så mycket....paketti alle viikossa täällä täynnänsä tarvittavia osia joita sitten vaan ruuvata kiinni tarroista alkaen kiiltotavaraan,nippeleihin ja tekniikkaan.
Voiko helpompaa olla entisöinti?
Moottorinsuojapellit varhaisempaa mallia ja 2 os ketjusuoja taisi olla hankallimmat löytää rakettiin ja kyllähän moottoripellejä tehdään uustuotantonakin mutta tuohon vanhempaan Flintaan ei ja poikkevat vähäsen mutta saa sovitettua nuo uudemmatkin helposti mutta vanhanmalliset löytyi niin ei tarvinnut alkaa tuunata. Ketjusuoja piti aika huonosta tehdä,olisi saanut olla parempikin näin jälkikäteen ajatellen ja etsiä vähempi lommoinen ja ruosteinen lähtökohta eikä ostaa ensimmäistä...ei ne harvinaisia olleet mutta kun oli liian hätäinen.
Erona tuohon sinun Flintaan jotta tuo jutun rakettiperä (1963-64) oli..tai on varmaan vieläkin...poljinkäynnistyksellä koska oli ruotsinmalli,täällähän vaadittiin polkimet pitkään ja oisko jotain noin vm 1970 asti mutta oli 2v käsivaihteinen ja kuristettu sikäläisiin määräyksiin ja niissä pysynytkin kunnes muun rempan yhteydessä holkki porattiin pois mutta eipä tuo mitään vaikuttanut ainakaan perstuntumalla,pehmeän sitkeä hieno moottori tuo Flinta ja legendan mainessa. Se remmi muuten kannattaa uusia koneeseen jos vähänkään rispaantunut ja hampaat hapertuneet mikäli tuossa semmoinen on eikä jo ketjua,remmejä löytyy esim rembutiken.se firmasta ja muutos-sarjojakin tarjolla jos tykkää muuttaa remmin ketjulle jostain syystä.
Hieno peli ja persoonallinen mopeti täällä tuo sinun löytösi!
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 21, 2023, 08:10:14 ap kirjoittanut Petri J Kokko »

Huhtikuu 20, 2023, 22:24:55 ip
Vastaus #8

MarkkuRyhänen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moi. Raket cresentin moottorinsuojapellit ovat erilaisilla aukoilla sivusta ja 4342 mallissa ei ole kaksiosaista ketjusuojaa vaan suoja takarattaalla ja ketju putkissa koneen välillä. Nuo putket kiven-alla. Itse sain Traderasta 1.5 vuoden odottelun jälkeen. Tosin tuurilla voi saada vaikka heti.

Huhtikuu 21, 2023, 08:00:29 ap
Vastaus #9

Petri J Kokko

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Eipä tietenkään sovi raketin pellit tai ketjusuojakaan kuten ei monet muutkaan osat,eri mopo merkkiä,mallia ja vm myöden.Lähinnä vittasin millaista taivalta minulla oli raketin kanssa noin niikuin esimerkkinä mutta osapuolen toimittajat siltäosin pitkälti samat koska saman konsernin mopeti kumminkin vaikka toki siis ihan erimoiset mopot.
Eihän Tuntureidenkaan osat ilmeisesti ristiin sovi peltiosiaan myöden eri malleissa mutta osamyyjä voi olla sama ja vinkata mistä niitä ehkä löytyy.. :)
Minulla ei ole mitään kokemusta tuommoisesta 4342 Husqvarnasta eikä niiden pisteosien muodoista tai saatavuudesta koska ei ole ollut tarvetta selvittää mutta eiköhän nekin tosiaan löydy helpoiten länsinaapurista kunhan peltien ym mallit ,muodot ja kaaret omistajalle itselle selvillä mitä tarviikin ja totta tosiaan tuurista kiinni mitä,koska ja milloin mitäkin löytyy mutta paljonkin vaikeampia kohteita piisaa kuin ruotsinmopot ;)
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 21, 2023, 08:14:29 ap kirjoittanut Petri J Kokko »

Huhtikuu 10, 2024, 15:45:47 ip
Vastaus #10

André Norrback

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Nyt on pikkuhiljaa löydetty moottorin sivupellit y.m. mutta punaiset.

Kysyisin nyt että onko tietoa tosta Husqvarnan sinisestä väristä, mikä on lähellä oleva väri koodi?

Ja vielä onko tietoa mikä on ensiövälitys remmi koneessa?

/André
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 10, 2024, 16:41:14 ip kirjoittanut André Norrback »

Huhtikuu 03, 2025, 19:01:13 ip
Vastaus #11

Teppo Vuorenmaa

• *
  • Jäsentiedot Poissa
https://youtu.be/AFPZTtmyTvo?feature=shared

Huomasin, että täällä on keskustelua samanlaisesta moposta kuin mitä minulla on. Tuossa minun moponi.
Moottorin pärinää ja pauketta jo 40 vuotta!
Kalusto: Husqvarna 4342 vm. 1963 (kunnostettu, rekisterissä), Tunturi Super Sport vm. 1987 (kunnostettu, rekisterissä)

Huhtikuu 03, 2025, 19:05:03 ip
Vastaus #12

Teppo Vuorenmaa

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moottorin pärinää ja pauketta jo 40 vuotta!
Kalusto: Husqvarna 4342 vm. 1963 (kunnostettu, rekisterissä), Tunturi Super Sport vm. 1987 (kunnostettu, rekisterissä)