Kirjoittaja Aihe: Väärän värinen!  (Luettu 2881 kertaa)

Helmikuu 13, 2023, 08:53:50 ap
Luettu 2881 kertaa

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuolla mopopalstalla varsinkin Tunturit ovat myynti-ilmoituksien alkuperäiskuntoisinakin usein väärän värisiä.  En tiedä Tunturien väreistä mitään, Jawoista olen harrastuksen alkuvaiheissa voinut itsekin olla samaa mieltä; väärän värinen!

Nyt usean vuoden valokuvausharrastuksen myötä ovat asiat valjenneet jossain määrin, värienkin osalta.

Digitaalinen kuvantamisväline, kännykkä tai kamera, tallentaa valokennolle voltteja.  Kolmen eri värin voltit erikseen.  Sen tiedoston avaa tietokone, syöttää saamansa tiedon näytönohjaimeen, minkä tiedon silmiemme edessä oleva näyttö tekee kuvaksi.

Kun valo menee objektiivin läpi, siellä voi olla kolmisenkymmentä lasipintaa ja pinnoitetta, joista jokainen aavistuksen eri lailla taittaa kutakin aallonpituutta.  Mutta jo kuvauspaikan valaistus vaikuttaa tallentuviin arvoihin huomattavan paljon.  Siksi kuvankäsittelyssä voidaan valkotasapainoa muuttaa, ja myös itse värejä korostaa eri tavoilla.  Eikä siinä kaikki; myös katselupaikan valaistusolosuhteet, esimerkiksi huoneen keinovalon värilämpö vaikuttaa siihen, miltä värit näytöllä näyttävät.  Kuvienkäsittelyn ammattilaiset kalibroivat näyttönsäkin vähintään kerran vuodessa, kun näytön värien toistolla on taipumus muuttua ajan kuluessa.

Eikä värien toiston ongelmat suinkaan ole digitaaliajan keksintö; kun mainoksia painettiin paperille, oli ensimmäisten vedosten syynääjinä jos minkälaista fooliohattua valitsemassa painopaperia ja tarkastamassa värientoistoa.  Mikä silti saattoi tuhannen painetun mainoksen viimeisessä olla aivan eri kuin ensimmäisessä.  Ja jos kaivamme lapsuutemme värivalokuvia vintin pahvilaatikosta, niin onko värit kohdallaan; ei takuulla ole!  Filmit olivat erilaisia, kehitysprosessit muuttivat, ja säilyminen on surkeaa!

Kukas sitten tietää, miten me itse kukin näemme värit?  Se ainakin tiedetään, että osa ihmisistä ei näe värejä tai kaikkia värejä ollenkaan.

Itse en nykyisin julista jostain, että väärän värinen - edes ihmisistä - edes omin silmin katsoessa, ja kuvien perusteella en ota väriin mitään kantaa.  Kun olen oppinut loihtimaan revontuletkin valokuvaan, vaikka niistä ei taivaalla ollut oikein kalpeata aavistustakaan... no politiikka taitaa olla ainoa asia, missä selvästi on olemassa vääriä ja oikeita värejä...

Jaakko

Helmikuu 13, 2023, 09:24:53 ap
Vastaus #1

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
No kun noita tirppoja tykkäät kuvata, niin mitenkäs tämä?

Ei se tuokaan mun mielestä väärän värinen ole, vähän eri värinen vaan kuin muut, mutta ei sen huonompi ainakaan mun silmissä :)

Lisää aiheesta:

https://oivaseutu.fi/artikkelit/taysin-musta-punatulkku-aiheutti-hammennysta-vesajarvella-epatavallinen-vieras-katosi-lintulaudalta/

Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Helmikuu 13, 2023, 09:32:46 ap
Vastaus #2

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mustarastas koiras kevään tiimellyksessä vahingossa hypänny punatulkkunaaraan selkään?
Kuvankäsittelytaitonen kokenut luontokuvaaja tehny pienen käytännön pilan?
Polonen lentäny vahingossa savupiippuun, selvinny kuitenkin omineen tai autettuna pois?

Vai luonto itse päättäny vähän laittaa ihmettelyn aihetta ihmispoloille...
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 13, 2023, 09:43:47 ap kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Helmikuu 13, 2023, 09:34:42 ap
Vastaus #3

Mika T Kyllönen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
"Kukas sitten tietää, miten me itse kukin näemme värit?  Se ainakin tiedetään, että osa ihmisistä ei näe värejä tai kaikkia värejä ollenkaan."
Tämä on hankala rasti, ei siis auta edes mennä itse omin silmin myyntikohdetta katsomaan? Jos omat silmät "näyttää" värit väärin.
Mutta kun on nähnyt sellaisen ihan alkuperäisvärisen niin jos tämä myyntikohde on saman värinen (omassa silmässä) niin eikös se silloin ole oikein??

Helmikuu 13, 2023, 09:39:35 ap
Vastaus #4

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mutta kun on nähnyt sellaisen ihan alkuperäisvärisen niin jos tämä myyntikohde on saman värinen (omassa silmässä) niin eikös se silloin ole oikein??

Jos näet ne samassa valaistuksessa, samalla hetkellä, vierekkäin, niin silloin voi olla sitä mieltä.  Tai en tiedä, voiko silloinkin olla niin, että kun se väri on tehty eri tavalla sotkien, niin voiko olla, että toisen silmissä nuo kaksi väriä on samat, toisen silmissä ei; siis toinen näkee värin eri osaset eri tavalla?  Jos vaikka päivä ei ole sama, astuu jo muisti mukaan värinmäärittelyyn...

Vahvaa kantaa esitän kuitenkin siinä, että kun kuva on tallennettu ihmisen tekemillä ja vajavaisilla välineillä, ja tuodaan katsottavaksi toisella ihmisen tekemällä ja vajavaisella välineistöllä, niin siinä ketjussa on aika monta epävarmaa muuttujaa, ei kannata vannoa kovin vahvasti mitään.

Jaakko

Helmikuu 13, 2023, 09:49:44 ap
Vastaus #5

Mika T Kyllönen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jaakko puhuu kyllä asiaa. Eli kaikista paras ja ainoa oikea kriteeri alkuperäiselle värille on se, että se on alkuperäinen tehtaalla maalattu väri.
No sekin sitten ajan myötä himmenee ja patinoituu, haalistuu....

Helmikuu 13, 2023, 10:19:18 ap
Vastaus #6

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
...ja sitten joku ottaa ja hiekkapuhaltaa koko värkin että saa museokilpiin. Jonkin värisenä.
Kari

Helmikuu 13, 2023, 11:55:55 ap
Vastaus #7

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Joo          sellainen sanantapa on joillain että pilalle puhallettu               kukin tekee tyylillään.
Yamaha TR1 -81 / Green Mystery
CanAm Spyder RT -13
CRESCENT Elda E-Going
Triumph CSD -29
Triumph TigerCup -62
NSU Sportmax Streetreplica -58

Helmikuu 13, 2023, 13:05:58 ip
Vastaus #8

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Moro

Joo          sellainen sanantapa on joillain että pilalle puhallettu               kukin tekee tyylillään.

Sevverta lievennän että en toki tarkoita että kaikki suuli- ja suulintauslöydöt pitäisi jättää löydettäessä olleelle sutimiranoolipinnalle ja "konservoida" kaikki edellisten omistajien ja niiden serkkujen pielavetiset :) Joskus vaan hirvittää/harmittaa kun oikeasti hyvin säilyneen näköisiä ja ehjiä alkuperäisiä yksin tein puretaan ja puhalletaan. Monesti toki kuvissa se aihio näyttää paremmalta kuin olikaan, ja tottakai kukin tekee omille laitteilleen kuten parhaaksi näkee. Ja olen minäkin sitä sun tätä "pilannut" elämäni aikana.
Kari

Helmikuu 13, 2023, 13:21:31 ip
Vastaus #9

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ennenmuinoin tinurit kulki kylillä talosta taloon; pannuja tinaamassa.

Yks tällänen sitten otti ja kuoli.  Leskensä kirjoitti hautakiveen muistovärssyksi:  "Paljon tinasit, paljon pilasit, viimein kolvisi kylmeni!"
Mitä lie tarkottanu sillä?

Helmikuu 13, 2023, 14:23:10 ip
Vastaus #10

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Tossa pari viikkoa sitten hommasin yhden puhdetyön (taas) ja ihan hyvältä se näyttti kuvissa mutta ei sitä sitten paikanpäällä tarvinnut kun vilkasta niin maalin alta näkyi hiontajälki,väri on musta eli kaikkein vaativin pohjien suhteen.Pohjat oli sinänsä ihan hyvin tehty mutta se viimeinen hiontakierros oli liian karhealla paperilla ja eihän se muuta tarvi,no hyvä pohjamaalikerros olisi sen vielä korjannut eli märkää märälle päälle.Kun en tiedä millä maalilla oli maalattu niin ei muuta kun lasikuulalla pienemmät osat puhtaaksi ja isommat sannalla ja alta löytyi vähän ruostetta eli samalla tuli ne korjattua.
Nyt on osat maalarilla ja niitä ny sitten vaartoillaan kuten myös osia kromaajalta.
Penkin päällystystä olen tässä välitöinä tehnyt saa nähdä mitä siitäkin tulee.
Yamaha TR1 -81 / Green Mystery
CanAm Spyder RT -13
CRESCENT Elda E-Going
Triumph CSD -29
Triumph TigerCup -62
NSU Sportmax Streetreplica -58

Helmikuu 13, 2023, 15:55:21 ip
Vastaus #11

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Ei se varmaan tehtaan jäljiltä sitten ollut?
Kari

Helmikuu 14, 2023, 08:00:41 ap
Vastaus #12

Martti Törmä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Väärän värisiin voisin ottaa kantaa. Minkä takia lähes kaikki uudet moottoripyörät ovat mustia?
Ei minulla mustaa väriä vastaan sen paremmin ole, mutta kyllä on tylsää verrattuna 70-luvun candyväreihin ja kromiin.
En kyllä saisi itseäni ostamaan kokomustaa moottoripyörää, en niin millään.

Helmikuu 14, 2023, 08:27:17 ap
Vastaus #13

Pertti Rintamaki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Varmaan hinta siinä yksivärisyydessä on ainakin yksi suuri asia.

Helmikuu 14, 2023, 10:35:45 ap
Vastaus #14

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ihan näppituntumalla - siis ilman varsinaista tietoa - oon kyllä Pertin kanssa eri mieltä väriasiassa.  Toki tuhannen pyörän valmistuskustannuksissa on kokonaismäärässä tuntuva ero, saati sadantuhannen pyörän, maalin valinnan seurauksena.  Mutta silti väittäsin, että kyllä se on markkinaosasto mikä värit päättää.  Siellä yritetään ennustaa ostajien asenteita, ja tehdä sen värisiä, mitkä mennee kaupaks.   Massojen maku ratkasee, ei yksittäisen harrastajan.  Toki ne markkinagurut voip olla ihan totaalisen väärässäkin ennustuksissaan ja ennakoinneissaan; jos esimerkiks musiikkimarkkinoilla osattas kansan maku ennustaa, ois helpompi pelata.

Nykyaikanen tuotannonohjaus mahollistas hyvin sellasen ajoneuvovalmistuksen, että ostaja ruksais vaihtoehot moottoriks, varusteet, värit, ja nyanssit. tiedot syötettäis tietokonneeseen, ja kohta linjan päästä putkahtas sellanen uniikkiyksilö, mitä ois olemassa vaan se yks ainoa kappale, mikä lähtis sitte logistiikkaketjussa vaeltammaa kohti ostajaansa.  Ja jossain määrin tätä on tarjollakin.  Mutta kun se ei kelpaa ostajalle eikä ketjulle; kun rahotus on saatu järjestetyks, ja päätös tehty, ostaja mielellään ajas samoin tein sillä uudella autolla tai moottoripyörällä kottiin, eikä jäis kolmeks kuukaudeks vuoropäivinä katumaan päätöstään ja vuoropäivinä näkemään unta siitä.  Ja kun sen vanhan ajoneuvon hyvitys pitäs olla lyöty lukkoon, niin riski on jälleenmyyjälle, ja sotkuja tullee, kun ostaja rutasee sen ajoneuvonsa kylelleen tai pylvääseen enneko uus tullee.  Ja on siinä vielä ostajan kannalta vaikeus valitakin, jos ihan kaikki asiat on päätettävä itse; mennee miettimisseen niin kauan aikaa, että kuume ehtii laskea, ja päättääkin ajella vanhalla...

jaakkovaakko