Kirjoittaja Aihe: Lokasuojan suoristus  (Luettu 6076 kertaa)

Joulukuu 27, 2022, 10:39:24 ap
Vastaus #15

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Anitalle vielä vinkiks, että Rintamäen Pertin mielipitteet ja kokemukset on ammattimiehen sellasia, niitä kannattaa uskoa.  Esimerkiks minun höpinät on harrastuspohjalta, ja vuoskymmenien takkaa, niissä on aika voinu kullata muistot... niiko missä vaan asiassa, netistä saa paljon neuvoja, ja jonkinlaiset suodattimet ja oma maalaisjärki on niitä käyttöön ottaessa aina paikallaan.  Siitä voin melkein takuuseen mennä, että täällä vmpk:n palstalla ei kukaan tahallaan ja tieten tahtoen vääriä neuvoja jaa.

Jaakko

Joulukuu 27, 2022, 12:13:57 ip
Vastaus #16

Kari Tirkkonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
tämä on ollu täällä ennenkin vissiin periaate selviää kuvasta yks kun on prässin pumpusa ja toinen pyöritää aika nopsaan saa suoraksi

Joulukuu 27, 2022, 13:11:13 ip
Vastaus #17

Marko Mauriala 2

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jaakolle vastauksena: syy ehdottamaani toimintamenetelmään laiskuus. Usein toi auttaa jos ei oo mitään oikeata vikaa. Ja kun putket yläkolmiosta kii, nii ei tipu eikä solahda ylöspäin. Sitten jos ei vaikuta mitään, niin monimutkasemmat konstit ja varsinaisen syyn etsintä käyttöön. Krossit ja trialit ajetaan varmasti enempi solmuun ja käyttäjä oppii katsomaan sen rakenteen suoruutta ja vääntelemään. Toi mun ensi kokeiluks tälle kysyjälle ehdottama ei saa aikaan isompaa pahaa vaikka sekä putket että katsojan silmät ois kierossa.
Aloittelijan vaan ei mielestäni kannata korjata isompaa remonttia kuin on pakko.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 27, 2022, 13:31:42 ip kirjoittanut Marko Mauriala 2 »

Joulukuu 27, 2022, 13:30:20 ip
Vastaus #18

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Looginen ja hyväksyttävä syy toimia noin.  Otan opikseni.  Jos nyt yleensä vielä pitää mihinkään kakspyöräseen millään lailla koskea...

Trialissa ei muistaakseni ihan niin paljon ollut tuota oikaisemista kuin rossipeleissä, tai en vain muista?  Niissähän on etulokari myös alhaalla kiinni, eikä ole up-side-down-keuloja, ja lokarin kannakkeena alumiinikappale, mikä yrittää pitää putkia linjassa; ei tosin yhtä järeä kuin katupyörissä.  Minun trialpyörissä oli ohjaustanko heikko lenkki; yhtenä kesänä tuhosin neljä tankoa!  Ja niitäkin aina kerran ojoin, jos ei mennyt jyrkälle mutkalle.  Viilalla merkki päähän, että tiesi sen pään jo kerran ojotuksi... keulan vauriot taas trialissa on niitä, kun kivi tuhoaa sisäputken pinnoitteen, ja sitten ei kestä stefat eikä öljyt keulassa.  Pienet naarmut voi tasoittaa lakalla tosin.  Tää muistelu tietokoneen ääressä tulee muuten halvemmaksi, helpommaksi sekä turvallisemmaksi kuin varsinainen harrastaminen...

Jaakko
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 27, 2022, 13:42:49 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Joulukuu 27, 2022, 13:42:21 ip
Vastaus #19

Marko Mauriala 2

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Täällä on paljon itseäni pätevämpiä osaajia ja nytkin on tullut roppakaupalla hyviä ohjeita. Jos kunnolla kippailtu ja kolhittu, niin rungon mittauskin voitaisiin lisätä listaan, jos kaikki uhkakuvat kaivetaan esiin.
Kysyjälle vaan voi joskus iskeä pieni paniikki ja masennus kun lukee kaikki skenaariot ja ohjeet ja mopo päätyä sulattoon. Tieto lisää tuskaa. Varsinkin siinä vaiheessa kun ei vielä ole ehtinyt tutkimaan löytyykö kaikki viat omasta vekottimesta. Täällä saa kyllä ohjeet vaikka ydinräjähdyksessä puoliksi sulaneen korjaamiseen.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 27, 2022, 13:48:14 ip kirjoittanut Marko Mauriala 2 »

Joulukuu 27, 2022, 13:49:27 ip
Vastaus #20

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tään höpinäketjun - siis omaa osuuttani höpinällä tarkoitan - oleellisin ohje alkuperäiselle kysyjälle on varmasti ollut se, että hieman kannattaa ajatusta käyttää siihen, miksi se lokari on vinossa, ennenkuin pelkästään lokaria alkaa muotoilemaan.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 27, 2022, 13:51:11 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Joulukuu 27, 2022, 14:29:15 ip
Vastaus #21

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Saattoi mennä ohi silmien-mutta onko T-kappale mainittu jo?

Onko ohjausakseli varmasti oikeassa asennossa tuohon alakolmioon nähden? Ettei ole
sieltä nyykähtänyt...

t. Markku

Joulukuu 27, 2022, 15:07:41 ip
Vastaus #22

velipuukka

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ihan ensimmäiseksi helpoin tarkistus. Katsotaan sivultapäin, ovatko yläputket samansuuntaiset. Sen näkee kyllä varsin tarkasti, kun vähän kuikuilee. Jos ei, sitten edellämainituilla menetelmillä edeten.

Joulukuu 27, 2022, 17:25:09 ip
Vastaus #23

Marko Mauriala 2

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Nyt luin oman ensimmäisen vastaukseni uudelleen ja huomaan vähän jääneen rivien välistä tulkittavaksi. Pitänee jättää neuvomiset niille jotka osaa 100% tuottaa vastaukseensa sen tekstin, mitä päässä liikkuu.

Joulukuu 30, 2022, 18:15:56 ip
Vastaus #24

Anita Ollonberg

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Hei taas!
Pitää vielä raportoida tänne, kuinka tämä lokasuojatilanne ratkesi. Ammattitaitoinen asentaja kävi katsomassa pyörää ja kysyi: "No, mikä tässä on?" Minä selittämään, että se on tuo lokasuoja vinossa ja onko se tuo koko keula vinossa ja renkaat pitäisi saada alle ja tankkia ja penkkiä sovittamaan ja ja ... ". "Ai mikä vino, eihän tämä mitään vino ole", sanoi hän. Oli nääs nimittäin siinä jutustellessa jo vääntänyt lokasuojan suoraksi :laugh:
Ne osien pienet liikkumiset, joita keulassa on, ovat kuulemma ihan tavallisia ja täysin vaarattomia. Ne pikku osat voivat liikahdella, jos pultin reikä on isompi kuin pultti, eikä se mitään haittaa.

Kiitos kaikille keskusteluun osallistuneille. Vaikkei kaikille ohjeille ollutkaan nyt käyttöä, niin onhan se hyvä vastaisen varalle tietää, ettei kierokaan keula välttämättä ole menetetty tapaus.
Minun osaamisenihan on nimittäin sitä tasoa, että vasta viime talvena opettelin vaihtamaan ajopyörääni (Virago 535 -92) öljyt ja suodattimen. Ajattelen, että jos kerta ajaa aikoo, niin pitää sentään jotain pientä ylläpitohuoltoa osata pyörälleen tehdä. Ai että siitä tulee voittajaolo, kun joku pultti irtoaa, kun sitä on viikon liotellut, kilkutellut ja väännellyt. Ja liotellut ja kopsutellut. Ja väännellyt. Pienestä se ilo joskus repeää pienelle ihmiselle, irronneesta pultista.
Kirjoitin äsken jo pitkän vastauksen, mutta netti meni poikki ja vastaukseni hävisi bittiavaruuteen. No sinne menköön. Että jos nyt tulee minulta kaksi vastausta, niin sitten se toinen on kotiutunut sieltä bittiavaruudesta.
Projekti jatkuu. Onneksi on työmaalla maalaamo, jossa voin ruokatunneilla opetella maalaamaan. Lokasuojat ja tankin (uuden vai entisen?). Rungossa on sinänsä aika ehkä maali, mutta voi että se vanha maali tulee näyttämään vanhalta ja kuluneelta uusien maalipintojen rinnalla, sen arvaan. Ei vielä ihan usko itseen riitä, että rungon tohtisin ihan paljaaksi riisua ja maalauttaa. Se menisi sitten ihan maalaamoon pulverimaalaukseen. Purkaminen lienee helpompaa kuin kasaaminen...
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 02, 2023, 08:37:21 ap kirjoittanut Anita Ollonberg »
Jokainen ryppy on elettyä elämää, jokainen harmaa hius sulka mun hattuuni!

Ajopyörä: Yamaha XV 535 Virago 1992
Rojekti: Yamaha XV 750 Virago 1993

Joulukuu 30, 2022, 22:53:30 ip
Vastaus #25

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
No hyvä että korjaantui ja helposti vielä ;D Täällä mennään helposti asioiden edelle, tuo pyörä jos on ollut osina, tai etupyörä irti, tai muuten vaan tönittävänä, niin on voinut joku nojata lokariin ja saanut sen vinoon ilman sen kummempaa draamaa. Keulan osissa tosiaan on oltava hieman säätövaraa. Varmaan sen tukipalan, ”mummoraudan”, jossa lokari on kiinni, reiät on millin-pari väljät just sen takia että pienet epätarkkuudet linjauksissa eivät aiheuta takertelua.

Veikkaan että jossain ohjeessa saatetaan sanoa keulan kasaamisesta niin, että ensin kolmioista pultit momenttiin, sitten akselin mutteri momenttiin, sitten sidepultit keulaputken pohjasta momenttiin ja lopuksi tuo mummorauta.

Kannattaa hommata korjausopas tai peräti ”tehtaan kirja” eli workshop manual, luulisi tuohon sellaisen olevan jossain päin nettiä jaossa ainakin englanninkielisenä. Suosittu pyörä kuitenkin ollut aikanaan uutena ja nykyään myös. Ei sillä etteikö me täälläkin neuvottais, mutta joskus on hyvä tarkistaa ihan vaan varmuuden vuoksi ;)
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Joulukuu 31, 2022, 10:25:23 ap
Vastaus #26

Pertti Rintamaki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Rungon maalin paikkaukseen on hyvä ja halpa AT-vannemaali.
Kiiltoaste juuri sopiva ja useammalla kerroksella kohtuullisen lujakin.
Marketin maalihyllystä löytyy.

Kestää myös sylintereissä, kuten myös saman firman harmaakin vannemaali.
Ensikäynnistyksen savuamisen jälkeen kovettuu ja käry loppuu.

Joulukuu 31, 2022, 10:59:59 ap
Vastaus #27

Anita Ollonberg

• *
  • Jäsentiedot Poissa
No niin kun minähän olen haaveillut mustasta moottoristakin, mutta eivät ne kilikalit kuulemma moottorin päällä pysy... ? Juutuubissa niin helppoa näytti olevan se moottorin maalaaminen... Mutta mitäpä tuota turhaan semmoista maalausta tekemään, joka eka kesän jälkeen kupruilee irti. Mutta että ehkä joku maali saattaisi pysyäkinkö?
Netistä löytyvät ainakin 535:seen räjäytyskuvat, varmaan 750:seenkin, en ole vielä tutkinut, mutta vähän niin kuin siihen luotan, että sieltä ne löytyvät. 535:sen osalta niitä ja netistä imuroitua manuaalia olen tutkinut. Se on se kirja sen verta vanhemman ajan käyttöliittymä, että siitä on kuvia huono tsuumata isommiksi. Mutta ovathan ne kirjat muuten kivat olemassa hyllyssä ja iltalukemiseksi. Noin niinkuin esineinä. Ja jos ei se intternaatti kaikkea informaatiota tarjoa. Torissakin näkyy olevan jotain tarjolla, en ole vielä hommannut. Joku päivä.
Olen minä kyllä ihan hurahtanut tähän hommaan, täytyy sanoa. Joskus vain istun pannuhuoneessa tuijottelemassa rojektia ja suunnittelemassa, mitä sille tekisin. Sitten joku pikku homma aina välillä vähän nytkähtää eteenpäin. Tämähän on minulle lääkettä ajokauden päättymisestä aiheutuneeseen alakuloisuuteen. Tämä talvi onkin tähän mennessä mennyt rojektin kanssa seurustellessa paljon paremmin kuin viime talvi  :D   . Vaikka kyllä näihin minun touhuihin pätee se ihmettely, että "on se kumma, kun ihan mitään ei osaa, mutta on silti pakko ihan ite yrittää".

Joulukuu 31, 2022, 11:03:50 ap
Vastaus #28

Anita Ollonberg

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kysyin tekoälyltä, kuinka moottoripyörä korjataan:
Repairing a Yamaha XV 750 Virago motorcycle from 1993 can be a rewarding experience, but it's important to have the proper tools, knowledge, and safety precautions in place before starting any repair work. Here are some general steps you can follow to repair your Yamaha XV 750 Virago motorcycle:... "
Ja käskee mm. hankkimaan manuaalin. Selittää pitkästi ohjeita ja lopuksi toteaa:
"It's also a good idea to seek the help of a professional mechanic if you are not comfortable performing the repair yourself or if the repair requires specialized tools or expertise."
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 31, 2022, 11:06:19 ap kirjoittanut Anita Ollonberg »

Joulukuu 31, 2022, 11:16:13 ap
Vastaus #29

Anita Ollonberg

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ettäkö ainiin digitaalisena kirjana manuaali eikä paperisena... Joo heti löytyi  :laugh: