Kirjoittaja Aihe: Tapaus Kaius Niemi  (Luettu 2271 kertaa)

Marraskuu 21, 2022, 10:08:15 ap
Luettu 2271 kertaa

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Iltalehet sai kirjoteltavaa, osa naapurin tontilta mukavia juoruja.  Ei niistä sen enempää, mutta yks asia on itteäni ihmetyttänyt.  Minulle oman lyhyehkön työurani aikana tuli sellanen kuva, että sellasiakin työmaita ja pomosuhteita on, missä vahtimestarit ei ois soittanu poliisia paikalle, vaan ois menneet esittämmään päätoimittajalle, että mitähän jos et nousis puikkoihin nyt, jos vaikka myö siirrettäs se auto...
Tullee mieleen, että juttu ei menny ihan niiko kerrottiin, tai sitten on melko tulehtunneet välit joillain?

Marraskuu 21, 2022, 10:42:33 ap
Vastaus #1

Timo Kuosmanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ehkei ollut eka kerta kun tapahtui. Vahtimestari näkee kaikenlaista.

Marraskuu 21, 2022, 12:11:35 ip
Vastaus #2

Urpo Laine

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Nelivetoautosta olisi joskus hyötyäkin. Ainakin hetkeksi, ettei  heti ekaan lumipenkkaan jää kiinni ja jää kiinni.

Marraskuu 22, 2022, 07:18:56 ap
Vastaus #3

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Iltalehet sai kirjoteltavaa, osa naapurin tontilta mukavia juoruja.  Ei niistä sen enempää, mutta yks asia on itteäni ihmetyttänyt.  Minulle oman lyhyehkön työurani aikana tuli sellanen kuva, että sellasiakin työmaita ja pomosuhteita on, missä vahtimestarit ei ois soittanu poliisia paikalle, vaan ois menneet esittämmään päätoimittajalle, että mitähän jos et nousis puikkoihin nyt, jos vaikka myö siirrettäs se auto...
Tullee mieleen, että juttu ei menny ihan niiko kerrottiin, tai sitten on melko tulehtunneet välit joillain?

Minulla tuli mieleen ihan ensimmäisenä samanlainen ajatus. Jos sitä alkoa on veressä, niin yleensä pyydetään jotakin selväpäistä siirtelemään niitä autoja, jos ja silloin kun niitä on tarvis siirrellä.

Marraskuu 22, 2022, 16:35:28 ip
Vastaus #4

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mahtasko Sanomatalon parkkihallin vartijat olla jostain vartijafirmasta ja vieläpä kaiken lisäksi vuokraduunareita.
Silloin ei naamoja katella tai jousteta, vaan tehdään hommat ohjeiden mukaan.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Marraskuu 22, 2022, 17:07:52 ip
Vastaus #5

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jossain vaiheessa kaukana historiassa olin firmassa, missä asiakkaille tarjottiin syötävää, juotavaa ja ohjelmaa, ja vieläpä firman tiloissa.  Omasta väestä oli silloin joku aina selvänä ja vähän kattomassa perrään, ja ennen ovien sulkemista yritettiin tarkastaa, että talo on tyhjänä.  No, ei meijän toiminta ollut sillä lailla hetkessä kiinni, voip olla että sanomatalo ei nuku koskaan, siellä on aina joku töissä.  Tää Niemen lähtöyrityshän tapahtu aamulla seittemän aikoihin: ilmeisesti yöpyny työmaallaan?

Ei tää ois tarpeellista vatvoa täällä eikä muuallakaan.  Mies teki pahan mokan, mies vastaa teostaan.  Jos ois tullu sillon aamulla julkisuuteen niin, että kertonu tehneensä anteeksiantamattoman virheen, ja kantavansa seuraukset.  Niiko tekikin siltä osin, että itse irtisanoutui töistään, ja myöns rattijuopumuksen.  Mutta minkä tähen siihen piti lisätä se kertomus auton siirtämisestä?  Ei rikoslaki mitenkään erittele rattijuopumusta sen mukaan, mihin asti oli tarkotus ajaa, miun käsittääksein?  Ja niille vartijoille ois voinu osottaa kiitokset; teitte oikein kun puutuitte, ennenkuin tapahtu onnettomuus.  Vähemmän ainakin mie siinä tapauksessa jaksasin jauhaa... samallaiset ajatukset oli sillon pullapietikäisen rattijuopumuksen kanssa; hittojako siinä selittellee mittään auton siirrosta.  Ainahan autoa siirretään, kun sillä ajetaan.  Tuolla perusteella vois raiskaajakin hakkee myötätuntoa ja lievempää tuomiota sillä, että on pien pippeli, eikä ylleesä kestä kauaa...

jaakkovaakko

Marraskuu 22, 2022, 17:08:26 ip
Vastaus #6

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Mahtasko Sanomatalon parkkihallin vartijat olla jostain vartijafirmasta ja vieläpä kaiken lisäksi vuokraduunareita.
Silloin ei naamoja katella tai jousteta, vaan tehdään hommat ohjeiden mukaan.
Olipa ne minkä firman palkkalistoilla hyvänsä, niin kyllä ne olis aivan varmasti ja pyynnöstä siirtäneet autoa jos joku olis sitä pyytänyt just sen takia kun on alkoa veressä, eikä itse voi ajaa autoa.
Kaikki muu on selittelyä. No, olihan Kaius ihan rehti, myönsi rikoksen ja kantoi vastuunsa sen enempää selittelemättä. Osoittaa sentään jotain selkärankaisuutta, joka on tänä päivänä harvinaista herkkua.
Ja jos tästä nyt voi sanoa jotakin positiivista kun ei sattunut tuon enempää vahinkoja. Tuli pelkästään henkisiä kolhuja.

Marraskuu 22, 2022, 17:12:27 ip
Vastaus #7

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Itse asiassa, jos...

Törkeä rattijuopumus edellyttää ”tavallisen rattijuopumuksen” sijaan, että toiminnalla on aiheutettu vaaraa. Vaaraedellytys ei aiempien oikeuden päätösten mukaan täyty, jos autoa esimerkiksi siirtää parkkihallissa ryömintävauhtia paikasta toiseen, arvioi rikosoikeuden professori Kimmo Nuotio Helsingin yliopistosta.
– Parkkihallissa auton siirtäminen ei riitä törkeään rattijuopumukseen, vaikka promilleraja 1,2 olisi täyttynyt. Tällöin katsotaan, että oikeasti vaaraa ei ole ollut, Nuotio sanoo ja perustaa arvionsa korkeimman oikeuden aiempaan ratkaisuun.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/0d273869-987e-46d3-b7e2-26c76ce2322c
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Marraskuu 22, 2022, 20:58:35 ip
Vastaus #8

Urpo Laine

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Ja kun Jaakko tuossa epäili, ettei  raiskaustuomio kevene, jos saa osoitetuksi että teko hoitui nopeasti. Kuitenkin olen lukenut ainakin yhdestä hovioikeuden päätöksestä, jossa aikaperuste vaikutti tuomiota alentavasti. Kuitenkaan tässä tapauksessa tekovälineen koosta uutisessa ei mainittu mitään. Eikä suhteellisesta koosta.

Marraskuu 22, 2022, 22:06:16 ip
Vastaus #9

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Hmm. Iso auto, iso parkkihalli? Pieni auto pieni parkkihalli? Iso auto pienessä parkkihallissa? Pieni auto isossa parkkihallissa?
Liittyen hyvin löyhästi raiskaustuomioihin ja raiskauksen kestoon. Yhdistelin vain pienessä mielessäni asioita.  :-[
Niin että itse asiaan.
Kyllä kai näissä pitäis olla yhtenäinen linja eikä hirveän monitahoista tulkintaa.