Satavarmasti ei ollu päivitysongelma, siis ainakaan karttojen päivitysongelma. Tiet oli kyllä kartalla ja maastossa samat, kepsi ei vain paikallistanut itseään siihen kartalle. Ja ensimmäinen kerta oli ikinä, kun näyttöön tuli että GPS-signaali on heikko, eikä nytkään enää myöhemmin. Suomen mantereen luoteisimmasta LOUNAISIMMASTA kolkasta lähimme tulemaan kohti koillista, heti aluksi ilmotti ensimmäisen kerran heikosta GPS-signaalista. Ja tuo kerrottu manööveri oli, kun Raaseporin linnanraunion parkkipaikalta lähdimme eteenpäin, ja puhelimelta pyydettiin reititystä valtaväylälle numero 25 kohti itä-koillista, eli Hanko - Hyvinkää tielle. Heti ilmoitti taas GPS-signaalin heikoksi, löysi kuitenkin meille oikein mieleisen reitin, jossa yksi mutka oikaistiin vanhojen tilusteiden kautta. Vaan sinne hiekkateille kun kurvasimme, sijainti paksahti pois kohdaltaan. Tiet siis olivat kartalla samoin kuin maastossa, vain oma sijainti katosi laitteelta. Pallukka jäi välillä paikalleen, vaikka ajoimme, ja sitten taas hypähti uuteen kohtaan satunnaisesti, eli ilmeisesti yhteyden taas toimiessa satelliitista kepsiin.
Eikä tuossa sillälailla mitään ongelmaa ollut, aurinkosuunnistuksellakin olisimme osanneet isommalle tielle, tai jälkiämme pitkin palaten. Olen kuitenkin noitten vaginaattoreiden kanssa oppinut kulkemaan jo lähes 20 vuotta, ja ensimmäistä kertaa minun käytössäni ollut laite ilmoitti heikosta GPS-signaalista. Miun sampsunkissa pitäs olla vastaanotin sekä GPS- että Glonas-signaalille, ja Lapissa se on herkästi hypännyt tuonne naapurimaan järjestelmään aikaisemmin.
Siitä oon kyllä samaa mieltä, että voisi sitä paperikarttaa mukana kuletella. Niinkuin Timokin tuossa totesi, on isolta kartalta helpompi laatia suuntaviivoja reitille, jos haluaa poikkeilla valtateiltä, kuten yleensä meillä halutaan. Tosin 500 kilometrin päivämarssilla joutuu ajelemaan valtateitäkin, männee muuten päivä tolkuttoman pitkäks. Hangosta Lappeenrannan kautta Anttolaan oli eilispäivän urakka, nähtävyyksiäkin matkalle poimittiin, ja muita sopivia taukopaikkoja.
Matkailu avartaa, toteaa Jaakko. Tosin eilen välillä tuntui, että lyhyempikin matka avartaisi riittävästi.