Vielä omiin kokemuksiin. 15 täytettyäni oli mopo kulkuneuvona, talvellakin. Kerran jäistä maantietä ajelin mopetilla, niin lumipenkan takaa pihatieltä ilmesty auton keula etteen. Oli muuten Zwickau P70. En saanu pysähtyyn enkä ehtiny väistää, tie oli ihan peilijäässä. Vauhtia ei ollu läheskään mopon täyttä ees, siis ihan laillisen mopon. Ite kierähin istumaan siihen Zwickaun konepellille, mopoon tuli vaurioita, eli meni ajokelvottomaksi. Auton kuski oli isälle tuttu mies, ei kiistäny syyllisyyttään, tarjos miulle kyyvin kottiin, ja isän kanssa sopivat korvauksen vahingosta. Se on ainut kerta kakspyöräsellä, missä on ollu toinen osapuoli.
Kaatunu oon varmaan satoja kertoja, mutta kaikki on liittyny maastomoottoripyöräilyyn, ja melko pieniin nopeuksiin. Kerran oon lipsahtanu hiekkatieltä pois endurolla, siinä oli kyytiä jonkin verran vaan ei käyny kuinkaan. TDM Yamahan kaadoin kaks kertaa paikallaan seisontatuelle laittaissa, olemattomin vaurioin kummatkin. Tuon TDM:n omistin 10 vuotta ja sillä ajoin 110 000 km, siitä perspektiiviä. Sen kanssa oli yks tilanne pohjosessa, kun poro poikineen tuli puskasta eteen, sillon oli hetken sellanen mieli ettei pysähy, mutta pysähty kumminkin, lähes etunen kiinni elikoissa.
70-luvulla kävin kaverin Italjet-lastenmopolla uimarannalla. Siellä oli tyttöjäkin. Pois lähin elvistellen, kylän kuulusa kilpa-ajaja kun luulin olevani. Pyyhe ja simmarit toisessa kainalossa ja yhellä käellä ajaen sillä pienellä ja pikkupyöräsellä lasten mopolla. Etupyörä osu johonkin kiveen, linksahti linkkuun ja kuski syöksy mahalleen. Kyynärpää auki. Käärin pyyhkeeseen enneko kukkaan näki, ja naureskellen ajelin pois näkyvistä tutkimaan vaurioita... elvistelyllä on ussein lyhyet jälet.
Krossiharrastuksen myötä oon kerran käyny sairaalassa putsauttamassa ja sidotuttamassa kyynärvarren syviä haavoja, kerran kisoissa oli ensiapujoukot hommaamassa ukkoa paareille, kun silmät aukes; en lähteny. Aika vähillä oon selvinny, vaan en varmaan ihan hurjapäisempiä koskaan ollutkaan.
Trialin jokkiskisoista yks mieleenpainunut on, kun innolla olin menossa jaksolle, mihin olin omiin kykyihin ja luokkaan nähen vaikeeseen paikkaan keksiny mielestäin hyvän ja erilaisen ajolinjan. Jakson alkulinjan takana oli märkä ja vino puunjuuri; takapyörä ei ollu vielä ees jaksolla kun olin innostukseni kanssa turvallaan mättäällä...
- pääs muistelemisen vauhtiin taas jaakkovaakko -