Kirjoittaja Aihe: Liikennevakuutus vanhaan Jawaan  (Luettu 6602 kertaa)

Huhtikuu 05, 2022, 19:12:49 ip
Luettu 6602 kertaa

Heikki Koskenvaara

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Netissä vaikuttaa salatieteeltä, ja yksilökaupalta liikennevakuutuksen tarjouksen pyyntö. Mitään ei voi kysyä, on otettava yhteys "pääkallon paikalle" Siksi herää kysymys kokeneemmille motoristeille, onko olemassa oikeasti edullista liikennevakuutusta vanhaan 250 cc Jawaan mod.11, jolla ajetaan parisataa km vuodessa. Hurjaa touhua tuo vakuutusmaailma.

Huhtikuu 05, 2022, 19:36:22 ip
Vastaus #1

Arto Ahonkivi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mulla vastaavan kokosessa ja ikäsessä NV:ssäni jotain 130€ vuasi, ympärivuatinen vakuutus. Mulla If, vaihtelua hinnoissa kyllä on ja kysyttävä virkailijalta ku netissä ei saa tiatoo.

Huhtikuu 05, 2022, 20:08:50 ip
Vastaus #2

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jos tuo ois jollain järkevillä kustannuksilla laitettavissa museokuntoon, niin juuri tuollaisille ajoneuvoille ja tuollaiseen käyttöönhän se museoajoneuvon vakuutus on tarkoitettu?  Museoajoneuvolla tai siis museovakuutuksessa olevalla museoajoneuvolla saa ajaa 30 vuorokauden aikana, mikä määrä riittäisi varmaan enemmälle kuin puolelle kaikista Suomessa kilvissä olevista moottoripyöristä... vain liikkumalla melko jatkuvasti työmatkaa moottoripyörällä tulee todellisia käyttöpäiviä enemmän.

Kuten Artokin tuossa edellä kertoi, saattaa aika mukava ratkaisu löytyä omasta vakuutusyhtiöstäkin, keskustelemalla, ihan ilman museokatsastuksen vaivaa?  Sekin ratkaisu on olemassa, että ottaa liikennekäyttöön vain silloin, kun on ajoja, mutta se vaatii puljaamista ja etukäteissuunnittelua käytölle.

Huhtikuu 06, 2022, 08:34:12 ap
Vastaus #3

Markku Lahtinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Nykyään Jawan kunnostaminen museokuntoon on niin kallista, että harvoin siihen kannattaa enää ryhtyä.Arvelen, ettei 3000 euroa ei riitä Perakkiin.Jawan osien hinnat ovat liki tuplaantuneet viime vuosina.Käytännössä 40 vuotias ei Jawan ajoelinkaaren aikana pysty säästämään vakuutuksissa museointiin kuluvaa rahaa.Jos sijoitat 3000 euroa 3% tuotolla, voit sillä jo korvata vakuutuksen hintaeron.
 Se on eriasia, jos omistaja haluaa Jawastaan uutta vastaavan.

Huhtikuu 06, 2022, 09:11:24 ap
Vastaus #4

Jori Alatalo

• **
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Museoajoneuvotarkastaja
Ei tuossa mitään ylimääräisiä puljailuja tarvita. Ihvistä seisonta-ajallinen vakuutus käyttöauton täysillä bonuksilla n.20e/kk.
Kesäkuun alusta ajoon ja elokuun lopussa seisontaan, kustannus kesän ajoista n.60e.

Huhtikuu 06, 2022, 09:18:09 ap
Vastaus #5

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ei tuossa mitään ylimääräisiä puljailuja tarvita. Ihvistä seisonta-ajallinen vakuutus käyttöauton täysillä bonuksilla n.20e/kk.
Kesäkuun alusta ajoon ja elokuun lopussa seisontaan, kustannus kesän ajoista n.60e.

Muuten hyvä neuvo, mutta siinä on yksi iso virhe.
Liikennevakuutuksen bonusta ei voi siirtää toiselle ajoneuvolle. Mikäli omistat useamman ajoneuvon, voit saada niihin kaikkiin samat bonukset. Samat bonukset koskevat kuitenkin ainoastaan samaa ajoneuvotyyppiä.
Tämä tarkoittaa sitä, että autoilla ja moottoripyörillä on omat bonusjärjestelmänsä.

Niin ja sitä seisonta-aikaa kun ei enää ole olemassa.
On vain maksullinen liikennekäytöstä poisto, joka katkaisee myös liikennevakuutuksen.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Huhtikuu 06, 2022, 09:20:59 ap
Vastaus #6

Urpo Laine

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kerro ihmeessä, mistä yhtiöstä AUTON bonukset saa motskariin?
Tai ei tarvi keroa, kun mulla on pyörissä jo täydet bonukset eikä tuo tieto kuitenkaan ketään täällä kiinosta.

Huhtikuu 06, 2022, 09:35:26 ap
Vastaus #7

Jori Alatalo

• **
  • Jäsentiedot Paikalla
If:ssä laajensivat kaikkiin laitteisiini samat bonukset, ajoneuvoryhmästä riippumatta, jokunen vuosi sitten kun tuo tuli mahdolliseksi.
Voihan olla, että käytäntö on muuttunut tai kohdallani on tapahtunut jokin virhe, jos ei ole enää mahdollista.

Huhtikuu 06, 2022, 09:45:19 ap
Vastaus #8

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kävin Iffin sivuilla katselemassa aiheesta, mutta aika hyvin tieto oli piilotettu, kun en sitä löytänyt.

Huhtikuu 06, 2022, 09:49:38 ap
Vastaus #9

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
IFfin chätti ei avautunut, joten en päässyt sitä kysymään.
Käännyin seuraavaan, eli OP:n chättiin ja sieltä kopioitu vastaus:
Kiitos viestistäsi! Autojen ja moottoripyörien vakuutusbonukset ovat toisistaan erilliset, eli jos vakuutat moottoripyörän ensimmäistä kertaa nimiisi

Huhtikuu 06, 2022, 10:28:19 ap
Vastaus #10

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
IF:llä on kahdenlaisia motukkavakuutuksia. On seisonta-ajallisia ja
läpi vuoden olevia.

Toki molemmat saa poikki,jos laittaa liikennekäytöstä pois-tai
mistä senkään varmaksi tietää. Mulla on tuo seisonta-ajallinen
ja maksaa 175cc Cezetassa n. 118e/vuosi- bonuksia on tosin täysi määrä...

Se myöskin katkeaa ,kun laittaa liikennekäytöstä pois.

Noita vanhoja rakkineita yhtiöt miettivät tapauskohtaisesti-mutta soitto
yhtiön ladylle kertoo jo paljon-ja jos sattuu olemaan vastaavan
toisen vakuutetun pyörän rekkari selvillä- sehän käy vertailulukuna...

t. Markku

Huhtikuu 06, 2022, 10:53:35 ap
Vastaus #11

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Lainaus IFfin sivuilta, jossa chätti ei vastaa vieläkään...

Moottoripyörän seisonta-ajallinen vakuutus on fiksu valinta, jos ajat vain muutaman kuukauden kesäisin. Jos siis ilmoitat verkkokaupassamme ajavasi 6 kuukautta tai vähemmän, tarjoamme sinulle tätä vaihtoehtoa.
Tällöin sinun on muistettava tehdä moottoripyörällesi liikennekäytöstäpoisto ajokautesi lopussa ja vastaavasti liikennekäyttöönotto seuraavan ajokauden alussa, jotta sinun ei tarvitse maksaa vakuutuksen vuosihintaa kokonaisuudessaan.
Seisonta-ajallisen vakuutuksen hinta on sama ympäri vuoden, ja vakuutusmaksu määräytyy sen mukaan, miten pitkään pyöräsi on liikennekäytössä.

Liikennekäytöstä poisto maksaa 6€/kerta
Tästä syystä mie en oikein ymmärrä, mitä IF oikein tarjoaa "Moottoripyörän seisonta-ajallinen vakuutuksella"
Ihan samalla tavalla katkeaa kaikki liikennevakuutukset, kun tekee liikennekäytöstä poiston.
Jos on jotain tyhmiä 30 päivän sääntöjä, niin ne voi kiertää irtisanomalla vakuutuksen ja ostamalla heti perään uuden.

Kannattaa huomioida, että liikennekäytöstä poisto maksaa Traficomilla 6€, mutta jos sen tekee vakuutusyhtiöiden sivuilla, niin se saattaa maksaa jopa 18€

Huhtikuu 06, 2022, 11:17:21 ap
Vastaus #12

velipuukka

• *
  • Jäsentiedot Poissa
IFin ympärivuotinen EI katkea liikennekäytöstä poistamalla. Mistäkö tiedän?

Huhtikuu 06, 2022, 11:22:54 ap
Vastaus #13

hannu Lahtinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • BMWMZGUZZI
Kyllä mulla on IF:in ympärivuotinen katkennu aina kun oon pannu Mizin liikennekäytöstä poistoon.
HANE

Huhtikuu 06, 2022, 11:27:52 ap
Vastaus #14

Jori Alatalo

• **
  • Jäsentiedot Paikalla
Tuosta Markun vastauksesta käy hyvin ilmi kustannusero. Karkeasti ottaen ajelet seisonta-ajallisella vakuutuksella (täysillä bonuksilla) vähintään 3kk samaan hintaan kuin museoliikennevakuksella 30vrk.