Jos mainostaa mistä hyvänsä rytökasasta että tämän saa helposti museorekisteriin, on juridinen vastuu vielä kaukana. Lauseessa on kohta "saa helposti", sen sisällölle ei absoluuttistatotuutta ole olemassa. Jos ilmoituksessa on kohta "käynnistämätön", sen sisältö on aika yksiselitteinen. Jos ei pidä paikkaansa, syyllistyy petokseen.
Jos minä olisin ostanut tuon vaikka kymppitonnilla, ja sitten olisi selvinnyt, että ilmoituksen tiedot olivat vääriä, en minä voisi tälle väärän tiedon jakajalle vaatia vankeutta, maasta karkoittamista enkä edes sakkoja. Kauppaa purettavaksi toki. Ja jos myyjä olisi palauttanut rahat, ja minä palauttanut mopon, olisimme olleet lähtöruudussa, case closed. Jos sitten oikeuslaitos näkisi tässä myyjän toimissa sellaista, mikä olisi yhteiskunnan kannalta tuomittavaa, mahdollisesti toistuvaa tai jotain vastaavaa, se olisi ollut sitten syyttäjälaitoksen asia jatkaa tapahtuman käsittelyä. VMPK:n keskustelupalstan yleisellä tai siellä ilmaistulla yksittäisellä mielipiteellä ei taitaisi olla vaikutusta kummassakaan tapauksessa suuntaan eikä toiseen. Oma mielipiteeni on, että tietoisesti ja hyötymistarkoituksessa syötetty väärä tieto missä vaan myynti-ilmoituksessa on syvästi paheksuttavaa.
Jotta kukaan ei ymmärrä väärin, niin sanon vielä, että en minä tuosta olisi maksanut edes tonnia, vaikka tiedot olisivat olleet oikeita; en näe tarvetta enkä käyttöä koriste-esineenä mopolle. Sitä en moiti, jos tämän joku muu näkee toisin.
jaakkovaakko