Minä ostin vuonna 1970, 16-vuotiaana poikana vm. 1969 Yamaha YL2C:n kutsutaan myös Yamaha Trailmasteriksi. Myin sen sitten samana syksynä yhdelle paikallisen maatalon pojalle.
1990-luvun alussa rupesin miettimään, että olisi mukava löytää samanlainen pyörä. En kuitenkaan löytänyt mutta 2000-luvun alussa tuli mieleen, että onkohan enään olemassa sitä minun alkuperäistä pyörää.
Muistin sen pyörän rekisterinumeron ja laitoin kyselyn Trafiin, ei se tainnut tuolloin olla vielä Trafi?
Vastasivat, että viimeinen rekisteriin merkity omistaja oli se maatalon poika. Soitin sitten sille "maatalon pojalle" oli nykyisin jo sen saman maatalon isäntä ja kysyin häneltä, että onko sulla vielä se Yamaha.
Hän vastasi, että tuolla se on ladosssa, purettuna, ruosteisena ja rikkinäisenä. Kysyin, että myytkö sen minulla takaisin. Lupasi myydä ja osat siirtyivät minun talliini.
Aika ison entisöinnin jälkeen, mikä valmistui 2013 museokatsastin ja rekisteröin pyörän ja niin uskomattoman hyvä tuuri kävi, että se alkuperäinen rekisterinumerokin oli vielä vapaana ja sain sen siihen Yamahaan.
Jonkin verran sillä ajelinkin ja pyörä pysyi aivan virheettömässä kunnossa kun pyörää säilytin lämpimässä autotallissa. Muutime sitten rivitaloon ja säilytin pyörää 2 talvea terassilla pressun alla. Jo rupesivat säilytyksen jäljet näkymään.
Tänä kesänä myin pyörän pois. En halunnut sitä enempää pilata ulkosäilytyksessä. Jos se olisi vielä pari talvea ulkona viettänyt niin sen olisi kohta saanut ensisöidä uudelleen.
Pyörä meni Itä-Suomeen, hyvään kotiin. Ostajalla on entisöitynä n. 15kpl. pikkujapseja.