Taas asian viereen, niinkuin aina. Mutta tuosta Markun jutusta ponnahti silmille tuo NSU Schönhaar Gmbh; siellä käytiin 1997 osanhakuturneella. Katoin netistä, näkyy toimivan samassa paikassa kuin silloinkin, jos yhtään muistiini luotan. Vaikka maailma on avara, ei se niin avara ole; sisareni asuu nykyisin noin 25 kilometrin päässä tuosta paikasta. Ehkä vähän minua nuorempi mies oli tämä Schönhaar silloin, miten lie nyt... mutta puhui huomattavasti paremmin englantia kuin minä, ja muutenkin mukavanoloinen kaveri. Minua silloin osin harmittikin, kun olin jo alkumatkasta Motzkelta ostellut aika lailla tavaraa, ja kaupankäynti Schönhaarilla jäi aika vaatimattomaksi. Mukavan oloinen kauppias ja silloin Motzkea edullisemmat hinnat. Mutta Motzkesta silloin jäi mielikuva vahvasta osaamisesta, tiedosta ja sen ystävällisestä jakamisesta, sekä upeasta ajoneuvokokoelmasta, mitä herr Motzke innokkaasti meille esitteli.
Korona meitä nyt hallitsee, muuten suosittelisin tuollaista osanhakumatkailua, maailmankuva avartuu! Muistan silloin kuvitelleeni, että NSU:lla ajelen tapaamassa jonain päivänä kaikkia noita kauppiaita, vaan haaveeksi vain osoittautui se uni. Toteuttakaa te, kun siihen vaiheeseen pääsette!
jaakkovaakko
PS. Aikaisemmin taisin jo kirjoittaa siitä, että kirjeenvaihdossa oli ennen tuota kerrottua reissua puhuttu satulan hankkimisesta, ja olin itse sotkenut englanninkieliset termit. Siis saddle on satula, mutta se tarkoittaa vain tuota norsunkorvaa, ja käytin sitä sanaa, vaikka olin hakemassa pitkää satulaa. Tämä tapahtui juuri tuolla Schönhaarin kaupassa, hän minulle ystävällisesti selvitti oikeat termit.