Kirjoittaja Aihe: NSU Supermax 250 1957  (Luettu 46614 kertaa)

Tammikuu 05, 2022, 08:02:45 ap
Vastaus #120

Kari Tirkkonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
ihan vaan mielenkiinnosta jos saa kysyä niin millä toi hanan käyttökahva on tohon ex. rosteripultin päähän istutettu, kahva ei viissiin se alkuperänen ?

Tammikuu 05, 2022, 10:47:00 ap
Vastaus #121

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Totta maar kysyä saa,kahvakin on rosteria ja rälläköin siihen sisäosan puolipyöraaseen päähän tiukan kolon johon löin sen vivun,olisi varmaan pysynyt niinkin mutta sieltä alapuolelta mikä ei nävy sinne pieni hitsisauma,toista päätä en hitsannut kun siellä on se stoppari ettei hana pyöri ympäri,kahvaan pitää vielä kaivertaa tai stanssat merkinnät.

Tänään sähkö hommia,puola "kärkilevyyn" kiinni ja puolaan tulpanjohto tinaten sekä puolan johdot minne ne pitää yhdistää.Aiemmin olen kytkenyt ton elektronisen säätimen johdotukset.

Kyllä mä Taito kerkiän rouvan kanssa oleen ihan riittävästi kun kumpikin olemme eläkeläisiä ja melkein aina kotosalla että ei huoleen tosin on hän joskus huomauttanut että hommaa sänky sinne talliin,en kyllä ymmärrä mitä hän sillä tarkoittaa.

« Viimeksi muokattu: Tammikuu 05, 2022, 11:01:39 ap kirjoittanut Markku Juusela »
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Tammikuu 05, 2022, 19:06:13 ip
Vastaus #122

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Miekun aikoinaan jaavaa entistelin, esitettiin myös tuota sänkynsiirto-ajatusta.  Ja ulkoruokintaan sitten jouvuinkin lähtemään, tosin vasta kymmenkunta vuotta myöhemmin... ja toiset kymmenkunta vuotta kun mäni, ni pääsin taas sisäruokintaan, ja ihan eri paikkaan vielä!

Tammikuu 05, 2022, 21:06:54 ip
Vastaus #123

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Markun emäntä varmaan meinas että josko voisi välillä tulla tallilla käväisemään.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Tammikuu 06, 2022, 12:47:34 ip
Vastaus #124

Kari Nettamo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Sain viimein läpi rekisteröinnin näille sivuille. Itselläni on kunnostettavana ehkä vuoden 1961 Supermax. Fahrgestell numero on nähtävästi pyörän sarjanumero, ykkösellä alkava rungon numero ja moottorissa yksi numero sama kuin sarjanumero sillä erotuksella, että alku on 70 eikä pelkkä 7. Moottorin numero on sitten vielä erikseen. Minun pyörässäni nämä ovat seuraavasti
Fahrgestell 7 101 072 (löytyy kilvestä)
Rungon numero 1 844 614 (stanssattu runkoon)
Moottori 70 101 072 ja 3238183 (stanssattu moottoriin)
Eli jos moottori ja runko samasta pyörästä, niin tuon Fahrgestell numeron pitää täsmätä kuten yllä. En ole saanut muuta tietoa pyörästäni, kuin että se on 1961-1963. Tosin noita kilpiä saa myös ostaa, jos haluaa leikkiä numeroilla itse. Muistan 60- ja 70-luvulla, kun Brittipyöriin stanssailtiin uusia numeroja, kun paperit oli hankittu erikseen ja pyörä joskus haettu Ruotsin puolelta.
Pyörän ostin joitakin vuosia sitten Somerolta. Kansallisarkistosta sain alkuajan tiedot, koska pyörä ei ole ollut rekisterissä vuosikausiin.
Osia olen hankkinut Stemleriltä. Toimitusajat ovat aivan kauheat. Teknisiin kysymyksiin eivät suostu juurikaan vastaamaan. Tilaukset tulevat useassa lähetyksessä. Hinta on muita hieman alhaisempi, mutta kannattaa miettiä, onko turhautumisen väärtti.
Nyt tilasin joitakin osia Hammelilta.  Lähetystä en vielä ole saanut.
Tärkeä kysymys lukijoille: löytyykö takaiskarin yläosaa eli tuo alumiininen kappale (sisällä rautainen pusla), johon vaimentimen kara kiinnitetään? Minulla murtunut ja ainoa keino on nyt alumiinihitsaus, jonka lopputuloksesta en vielä tiedä mitään. Vanha kokonainenkin iskari OK, mutta tarvitsen siitä vain tuon yhden osan. Niitä ei markkinoilla ole näkynyt.
Tässä vielä kiinnostuneille varaosien ostajille saksalaiset myyjät:
NSU-teile Hammel
Motorrad Stemler GmbH
NSU Schoenhaar GmbH
ja tuo jo mainittu Motzke.
Olen kaikilta kysellyt äänenvaimenninta mutta ainakaan vielä ei ole kukaan niitä saanut. Missä lie tehdään. Oma on hieman heikossa hapessa ja yksiosainen - ei siis kolmiosainen, joka nähtävästi on se oikea. Joku jossain kommentoi, että Motzke on varoittanut piraattivalmistajista ja että sisuskalut saattavat olla mitä sattuu. Siitä en tiedä mitään.

Tammikuu 06, 2022, 13:56:01 ip
Vastaus #125

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Tästä koko putkisto       https://www.motorradmeistermilz.de/Auspuffanlage-NSU-Max-Standardmax-Supermax       ,muistaakseni myös tuolta NSU Schoenhaar GmbH:lta myös löytyy sekä sitä halvempaa että alkuperäistä vastaavaa.

Ei toi sakemanni niitä kaikkein nopeimpia lähettäjiä ole,itselleni tullut osia Motorrad Meister Milziltä,Hammelilta ja Mozkelta.

Eilen sain osia kromaukselta ja sähkösinkityksestä ja etupään jousitusta kasailin ja jokusen kromiosan ruuvasin paikoilleen.Nyt pitäisi käydä ruuvikaupassa kun on noita 7 mm:n pultteja ja isompia tieheäkierteisiä olen vailla kun en viitsi vanhoja käyttää ettei pilaa kokonaisuutta.

Itse on yksi tilaus vielä tehtävä sellasta pikkutilpehööriä rahallisesti aika iso kun on hommattava myös toi pakoputki ja penkki.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Tammikuu 06, 2022, 21:29:14 ip
Vastaus #126

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Taas asian viereen, niinkuin aina.  Mutta tuosta Markun jutusta ponnahti silmille tuo NSU Schönhaar Gmbh; siellä käytiin 1997 osanhakuturneella.  Katoin netistä, näkyy toimivan samassa paikassa kuin silloinkin, jos yhtään muistiini luotan.  Vaikka maailma on avara, ei se niin avara ole; sisareni asuu nykyisin noin 25 kilometrin päässä tuosta paikasta.  Ehkä vähän minua nuorempi mies  oli tämä Schönhaar silloin, miten lie nyt... mutta puhui huomattavasti paremmin englantia kuin minä, ja muutenkin mukavanoloinen kaveri.  Minua silloin osin harmittikin, kun olin jo alkumatkasta Motzkelta ostellut aika lailla tavaraa, ja kaupankäynti Schönhaarilla jäi aika vaatimattomaksi.  Mukavan oloinen kauppias ja silloin Motzkea edullisemmat hinnat.  Mutta Motzkesta silloin jäi mielikuva vahvasta osaamisesta, tiedosta ja sen ystävällisestä jakamisesta, sekä upeasta ajoneuvokokoelmasta, mitä herr Motzke innokkaasti meille esitteli.

Korona meitä nyt hallitsee, muuten suosittelisin tuollaista osanhakumatkailua, maailmankuva avartuu!  Muistan silloin kuvitelleeni, että NSU:lla ajelen tapaamassa jonain päivänä kaikkia noita kauppiaita, vaan haaveeksi vain osoittautui se uni.  Toteuttakaa te, kun siihen vaiheeseen pääsette!

jaakkovaakko

PS.  Aikaisemmin taisin jo kirjoittaa siitä, että kirjeenvaihdossa oli ennen tuota kerrottua reissua puhuttu satulan hankkimisesta, ja olin itse sotkenut englanninkieliset termit.  Siis saddle on satula, mutta se tarkoittaa vain tuota norsunkorvaa, ja käytin sitä sanaa, vaikka olin hakemassa pitkää satulaa.  Tämä tapahtui juuri tuolla Schönhaarin kaupassa, hän minulle ystävällisesti selvitti oikeat termit.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 06, 2022, 21:37:40 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Tammikuu 08, 2022, 16:08:53 ip
Vastaus #127

Kari Nettamo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kiitos Markulle vinkistä. Ostin äänenvaimentimen ja oli halvin markkinoilla.

Tammikuu 09, 2022, 15:04:17 ip
Vastaus #128

Timo L Kaarema

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moi.
Mulla olis pari niitä iskarin yläpään alumiiniosaa, ei ihan priimaa mutta ehjiä kuitenkin, olen Juuselan kanssa vaihdellut osia kun omasta puuttuu yhtä sun toista. Jos kiinnostaa soita 0400 683242 tai E-mail  timo.kaarema@gmail.com
PS. Kun kerroit että ostit pyörän Somerolta oliko myyjä Heikki Ahlström, häneltä hankin ensimmäisen sellaisen. Oli aikoinaan isänsä kerännyt niitä ympäri pitäjiä.

Tammikuu 12, 2022, 12:08:40 ip
Vastaus #129

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Pannaas taas vähän juttua projektin edistymisestä.Eilen sain moottorikoneistamosta pytyn ja kannen,uudessa männässä ei ollut mitään merkintää että kuinka päin mäntä tulee asentaa eli oli mitattava tapin paikka ja yllättävän paljon onkin tappi sivussa eli siitä se asennus-suunta määräytyy.

Kaverilla painosorvattiin takaiskareiden ylimmäisten suojaputkien yläpään kavennukset ja tänään viimeistelin putkien yläpäät,vielä pitää kiillottaa putket ja viedä kromattavaksi.

Ohess muutaman kuvan sarja hommasta.
Alimmaisessa kuvassa on tuurna jonka päällä painosorvasin sen kavennuksen ja tuurnan päällä alumiini prikka ettei hitsatessa osa tartu tuurnaan kiinni.
Vasemmalla ylhäällä kuvassa  vasemmalla on 0,75 pellistä tehty putkiaihio sisämitaltaan 60,5 mm,vähän taaempana on vanha kuori jonka pahoja syöpymiä ei kuvassa näy ja oikealla valmiiksi supistettu putki.
Kuva ylhäällä oikealla esittää hitsaus jigiä eli putken sisällä on se tuurna ja puristimella puristin edellisessä kuvassa näkyvää prikkaa jotta se tulee kohtisuoraan putkea kohden. 

Tammikuu 12, 2022, 18:13:04 ip
Vastaus #130

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

"Keppimies" oli tänään maalaamolla ja oli sovittu että hän koittaisi jospa saisi tankista oiottua muutamat pienet lommot kun en viitsisi millään alkaa uudelleen kromaus ruljanssia.Hyvä että hän lupautui koittamaan oikaisua kun kaikki lommot tuli oikaistua tosin vähän naarmuja kromipinnassa oli jo ennestään mutta eihän hän niille mitään voinut,mistään ei kromi murtunut tässä operastionissa ja tankki saa kelvata ainakin toistaiseksi tällaisena.Kätevää tällainen oikominen autoissakin jos vaan ei ole maalipinta vaurioitunut niin tämä ammattimies kyllä oikaisee lommon niin ettei sitä huomaa hänen käsittelynsä jälkeen.Nyt saa tankinkin maalata ja raidoittaa ja eikun paikoilleen.

Vähän kuvasta,tässä hän kepillä johon saa vaihdettua erilaisia päitä pingoittaa lommoa ulospäin,välillä lommon reunoja naputellaan erityisellä vasaralla ja välillä jollain tuurnalla tiedä häntä miksi ja miten mutta hienoa jälkeä on lopputulos.Erityinen valo joka tuo esille pinnan ja viat että tietää mistä pitää "työstää" pintaa.

Tammikuu 22, 2022, 14:47:53 ip
Vastaus #131

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

No nyt nytkähti proggis taas etiäppäin kun sain eilen muutaman kromiosan ja tänään loput osat maalarilta.Ennenkuin pääsee ruuvaamaan osia paikoilleen on ne mihin tulee raidat raidoitettava ne,en tiedä onko alunperin raidat tehty teippaamalla mutta tähän tekeleeseen ne tulevat käsityönä joten raidoissa myös näkyy käsityön leima.Taka iskareiden alaosia ei ole vielä maalattu joten iskareita ei voi vielä kasata mutta kyllä sen takapään pyörästä silti voi kasata.
Saksanmaalta on tulossa pari pientä pakettia kun kannesta puuttui pari osaa ja muualtakin joitain yksittäisiä osia ja se kallis penkki,pakoputki tuli tässä viikolla ja kun saan ne saksan "tuliaiset" niin sitten saa pikkuhiljaa kasata pyörän nippuun.

Tammikuu 25, 2022, 10:55:55 ap
Vastaus #132

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Jotain olen taas tallissa saanut aikaiseksi.
Kuten olen aiemminkin huomannut pinstriping on vaikea laji,aivot antavat ihan selkeitä käskyjä kätösille mutta jälki ei ole sellanen kuin aivot ajattelepi,korjaamaan joutui muutamia kertoja että oli edes vähän tyytyväisempi tulokseen.Maalaamalla raidan kohta ekana valkoiseksi ja teippaamalla raita olisi siitä tullut just eikä melkein mutta luulen että raidoitus on alunperin tehty käsivaralla.
Tankkia aloittelin tänään raidoittamaan mutta se on tehtävä kahdessa erässä eli antaa päällipuolen kuivahtaa huomiseen ja siitä jatketaan sitten.Tankin raidan maalaamisessa käytin ohjurille apuna magneettinauhaa se on kätsy ohjari.
En tiedä olisiko se oikea striping systeemi eli pitkäkarvaisella penssalillä maalaaminen jopa parempi konsti kuin tämä minun pullo josta maali valuu rullalle laite,se on vielä joskus kokeiltava.
Eilen raidoitin nämä kannet ja ketjusuojan ja tänään niitasin kansiin lukot,ei osaa sakemanni tehdä kahta lukkoa samoilla avaimilla joten nyt on kummankin puolen kotelossa eri avaimet.
Vähän teetti saranalankojen asennus töitä mutta ovat nyt paikoillaan.

Öljyn karkeasuodattimesta oli ajan saatossa messinkiverkko tinauksestaan irronnut ja pitihän se reilu viidenkympin osa kotikonstein korjata,

« Viimeksi muokattu: Tammikuu 25, 2022, 10:58:31 ap kirjoittanut Markku Juusela »

Tammikuu 25, 2022, 11:38:47 ap
Vastaus #133

Pekka Lankinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro!

Straippisiveltimillä oon muutaman kerran kokeillut... Ja todennut saman: Vaativaa se on!
Tosissaan suoritettu "kylmäharjoittelu" on kyllä erinomaisen tärkeää, ainakaan ilman sitä ei hommasta tule yhtään mitään.
Samoin maalaustelineeseen/jigiin kannattaa panostaa, että pääsee edes jonkinlaiseen ergonomiaan viivaa vetäessä.
JawaCZ 175 type 450
"Jawa, maailman paskin 2-tahtinen", sanoi Hakalan Reiska.

Tammikuu 25, 2022, 12:25:31 ip
Vastaus #134

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Esimerkiksi tossa lokeron kannessa kun toi viiva kiertää sitä pokkausta ja kun ei ole kuin pelkkää mutkaa niin jos yrittää saada tehtyä raidan kertavedolla pitäisi se kansi olla kiinni jonkun tolpan nenässä että saisi kierrettyä sitä maalattavaa kappaletta tai olisiko sellainen pyöritettävä alusta hyvä.Kun ei kumpaakaan em. jutuista ollut joutui välillä lopettamaan ja se aloitus tahtoo olla hankala,tuee liikaa maalia siihen aloituskohtaan,ihan sama ongelma varmaan oisi sillä pensselilläkin työstettäessä.Ilman maalia kokeilin että kuinka kurvi onnistuu ja ilman maalia on huomattavasti helpompaa.